Träd: struktur och funktion
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1452-10119 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1452 Träd: struktur och funktion, 15,0 Hp
Trees: structure and functionÄmnen
Skogsbruksvetenskap BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Identifiering av träd | 5,0 | 0001 |
Jordar | 2,0 | 0002 |
Träds anatomi och utveckling | 3,0 | 0003 |
Mätmetodik och biometri | 2,0 | 0004 |
WAC (Identifiering av träd) | 1,0 | 0050 |
WAC (Mitt träds liv) | 2,0 | 0060 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet för utbildning på grundnivå och- Matematik 2a eller Matematik 2c eller Matematik 2c
- Naturkunskap 2
- Engelska B
Då kursens undervisningsspråk är engelska medges undantag från kravet på svenska för grundläggande behörighet.
Mål
Kursen syftar till att ge studenterna grundläggande kunskaper om träds biologi, speciellt det som är viktig ur ett skogsskötselperspektiv såsom identifiering av barr- och lövträdsarter och förståelse för trädens tillväxtprocesser och hur de påverkas av biologiska förutsättningar.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera och namnge trädarter samt beskriva deras livsmiljöer och krav
- beskriva grundläggande processer för trädens tillväxt och utveckling och redogöra för hur miljöfaktorer och skötselmetoder påverkar tillväxten
- samla in skogliga data och diskutera relevansen av olika skötselmetoder i stadsmiljö och i skogslandskap
- utveckla grundläggande färdigheter i professionellt skrivande.
Innehåll
Kursen börjar med att studenterna introduceras till ett brett spektrum av ämnen som är relevanta för att förstå hur träd kan odlas och användas i både skogsbruk och stadsmiljö. Den tar upp grundläggande begrepp och terminologi som beskriver trädens struktur, taxonomi och morfologi. Användningen av viktiga lövträd och barrträd för skogsbruket och landskapet i Skandinavien och norra Europa diskuteras. Kursen ger även grundläggande kunskaper i trädens anatomi och fysiologi, vilket inkluderar utveckling och tillväxt av olika organ och vävnader, kemiska energicykler, näringsupptag kopplade till markegenskaper, vattenförhållanden, mikrobiell symbios och effekter av miljöbelastning och skötselmetoder på trädens tillväxt. Metoder som är relevanta för hållbar planering och skötsel av träd i skogsområden i stadsmiljö och på landsbygden behandlas. Under kursens gång kommer även stor vikt att läggas vid skrivprocessen med syfte att stödja studenternas utveckling i professionell skrivförmåga. Dessutom får studenterna grundläggande kunskaper i statistik och biometri.
Kursen innehåller föreläsningar, laborationer, utomhusövningar, demonstrationer, grupp- och individuella uppgifter (skriftliga och praktiska), diskussioner och seminarier. Studenter kommer också att delta i skrivlaboratorier och få individuell instruktion/feedback om skrivuppgifter för att utveckla skrivförmågan.
Grupparbete, muntliga och skriftliga presentationer och exkursioner är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen och fullgjorda obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kostnader för exkursioner kan tillkomma. Kursen introducerar ’Writing Across the Curriculum’ (WAC) som ett led i att öka studenternas skrivförmågaAnsvarig institution/motsvarande
Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Module 3: Soils
Voroney, R.P. and Heck, R.J. (2015). Chapter 2 - The Soil Habitat. In: Soil Microbiology, Ecology and Biochemistry (Fourth Edition), Eds: Eldor A. Paul. Academic Press, pp.15-39
https://doi.org/10.1016/B978-0-12-415955-6.00002-5
PDF access to article via SLU
Urban, J.R. (2008). Urban Soils. Part 1: Understanding Compaction. Isa-arbour. pp. 25-28. PDF provided:
**Modules 3 and 4**
Hirons, A.D., Thomas, P.A. (2018). Applied tree biology. Wiley. pp.421
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/book/10.1002/9781118296387
This e-book is available to students when on campus or connected by VPN (https://student.slu.se/en/study-support/it-support/support/access-to-databases-requires-vpn/)
**Module 5: Mensuration and Biometrics **
West, P. (2009). Tree and Forest Measurement. Springer. 191 pp.
https://doi.org/10.1007/978-3-540-95966-3
Free access to e-book on campus at SLU