Forskningspraktik
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1436-10020 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1436
Läsåret 2024/2025
Forskningspraktik (BI1436-20011)
2024-11-01 - 2025-01-19
Läsåret 2024/2025
Forskningspraktik (BI1436-20012)
2024-11-01 - 2025-01-19
Läsåret 2024/2025
Forskningspraktik (BI1436-10021)
2024-09-02 - 2024-10-31
Läsåret 2023/2024
Forskningspraktik (BI1436-50107)
2024-06-03 - 2024-09-01
Läsåret 2023/2024
Forskningspraktik (BI1436-50108)
2024-06-03 - 2024-09-01
Läsåret 2023/2024
Forskningspraktik (BI1436-40119)
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2023/2024
Forskningspraktik (BI1436-40121)
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2023/2024
Forskningspraktik (BI1436-30263)
2024-01-15 - 2024-03-19
Läsåret 2023/2024
Forskningspraktik (BI1436-30264)
2024-01-15 - 2024-03-19
Läsåret 2023/2024
Forskningspraktik (BI1436-20141)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2023/2024
Forskningspraktik (BI1436-20143)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2023/2024
Forskningspraktik (BI1436-10187)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2023/2024
Forskningspraktik (BI1436-10311)
2023-08-28 - 2023-10-30
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1436 Forskningspraktik, 15,0 Hp
Practical research trainingÄmnen
BiologiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 30 hp på avancerad nivå inom biologiMål
Studenten får insikt i biologisk forskning genom praktik i forskningsmiljö och tränas att tillämpa metoder som forskningsgruppen använder. Studenten fördjupar sig i teorin bakom metoderna för att förstå möjligheter och begränsningar av metoderna i fråga.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- tillämpa en eller flera metoder inom det relevanta forskningsområdet
- förstå den teoretiska bakgrunden till de använda metoderna
- identifiera en frågeställning, samla in alternativt använda relevanta data, samt analysera och diskutera data och metoder på vetenskaplig grund
- ha insikt i forskningsprocessen och en forskargrupps arbetssätt
- kommunicera forskningsprojektet både vetenskapligt och till allmänheten, samt relatera forskningen till FNs hållbarhetsmål
Innehåll
*Ämnesmässigt innehåll: *
Kursen genomförs som ett individuellt projekt. Studenten identifierar vilket ämnesområde och metodik hen är intresserad av och kontaktar kursledaren samt en forskare som kan handleda. I början av kursen ska student och handledare identifiera ett individuellt projekt och skriva en arbetsplan. Studenten introduceras i relevanta säkerhetsrutiner. Efter en tids handledning kring de aktuella metoderna, arbetar studenten mer självständigt kring sitt projekt. Litteraturstudier relaterade till projektet och metoderna genomförs. Projektet avslutas med en kort skriftlig rapport på engelska och muntlig presentation för forskningsgruppen. Rapporten ska innehålla introduktion, material och metod, resultat samt en diskussion i relation till resultaten och de använda metodernas möjligheter och begränsningar. En populärvetenskaplig sammanfattning av forskningsprojektet görs där forskningen relateras, om möjligt, till FNs hållbarhetsmål för att sätta forskningen i ett större perspektiv, samt för att träna sin förmåga att kommunicera forskning till allmänheten.
*Genomförande: *
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom:
Projektarbete, färdighetstränande moment, muntliga och skriftliga redovisningar, litteraturstudier
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
Informationskompetens, kritiskt tänkande, problemlösning, vetenskapliga metoder, muntlig kommunikation, skriftlig kommunikation, självständighet, tidsplanering/hantera tidsramar, laboratorie- och/eller fältarbete
Följande moment är obligatoriska:
Introduktionsmöte samt uppföljning med kursledare. Introduktion till säkerhetsrutiner för laboratorie- och/eller fältarbete och riskanalys, individuell handledning och forskargruppmöten är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För en godkänd kurs krävs aktivt deltagande i forskargruppens arbete, godkänd rapport skriven på engelska samt godkänd muntlig presentation.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Plats till kursen kan bara ges under förutsättning att handledarkapacitet finns tillgängligt.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för växtskyddsbiologi