Kemisk ekologi för hållbar kontroll av skadeinsekter
Information från kursledaren
2022-01-09
Welcome to the course page for BI1346
We hope you find the information you need to help you decide to join us learning about insect chemical ecology and its uses toward pest control.
Please feel free to contact sharon.hill@slu.se (concerning course content-related issues) and/or anna.sjostrand@slu.se (concerning course administrative issues) if you still have questions that are not answered here. Both the schedule and the literature list are posted.
The Canvas page will act as the main course page for information once the course starts. Looking forward to meeting with you to learn more about the Chemical Ecology for Sustainable Insect Pest Control.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1346-30126 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1346
Läsåret 2023/2024
Kemisk ekologi för hållbar kontroll av skadeinsekter (BI1346-30106)
2024-01-15 - 2024-03-19
Läsåret 2021/2022
Kemisk ekologi för hållbar kontroll av skadeinsekter (BI1346-30128)
2022-01-17 - 2022-03-23
Läsåret 2020/2021
Kemisk ekologi för hållbar kontroll av skadeinsekter (BI1346-30151)
2021-01-18 - 2021-03-23
Läsåret 2019/2020
Kemisk ekologi för hållbar kontroll av skadeinsekter (BI1346-30078)
2020-01-20 - 2020-03-24
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1346 Kemisk ekologi för hållbar kontroll av skadeinsekter, 15,0 Hp
Chemical Ecology for Sustainable Insect Pest ControlÄmnen
Kemi Biologi Biologi KemiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
insekt-insekt interaktioner | 3,0 | 0302 |
insekt-värd interaktioner | 3,0 | 0303 |
kemisensoriska systemer | 2,0 | 0304 |
litteraturseminarium | 1,0 | 0305 |
pilotprojektrapport | 3,0 | 0306 |
presentation av pilotprojekt | 3,0 | 0307 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp, varav 30 hp naturvetenskap samt engelska 6.Mål
Syftet med kursen är att visa betydelsen av kemisk ekologi både för aktuell användning och framtida utveckling av nya metoder för hållbar prognos och kontroll av skadeinsekter.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
beskriva hur semiokemikalier kan användas för en ökad hållbarhet inom växtskyddsprogram, i överensstämmelse med FN:s hållbarhetsmål
beskriva de vanligaste teknikerna och arbetsmetoderna för att identifiera och utveckla relevanta semiokemikalier till verktyg för prognos och kontroll
diskutera komplexa doftdrivna interaktioner på olika trofiska nivåer i ett växtskyddssammanhang
förklara hur kemiska stimuli inverkar på insekters beteende ur en ekologisk och evolutionär synvinkel
förstå och diskutera relevanta vetenskapliga artiklar inom området kemisk ekologi
planera och designa ett experiment samt implementera metoder som är relevanta för hållbar kontroll av insekter
skriva en vetenskaplig rapport baserad på nygenererad data samt utvärdera vetenskapliga rön genom både självvärdering och kamratgranskning.
Innehåll
Denna kurs presenterar de huvudsakliga ämnesområdena inom kemisk ekologi ur perspektivet hållbar växtproduktion. Kursen ger en introduktion till hur insekters beteenden kontrolleras och styrs av kemiska stimuli. Vi kommer att diskutera hur insekter kommunicerar med kemiska signaler och hur dessa signaler klassificeras. Tillsammans kommer vi att undersöka exempel på kemiska signaler som utvecklats till verktyg som ändrar en skadeinsekts beteende och används för att skydda värdefulla grödor. Vi undersöker hur dessa verktyg har utvecklats och vilken potential det finns för nya doft- och smakbaserade kontrollmetoder.
De ämnen som tas upp är:
doftsinnet hos insekter – morfologi och funktion
grundläggande doft- och smakkemi, isolering och identifiering av beteendeaktiverande substanser
hur kemiska ämnen, feromoner och växtsubstanser, kan påverka insekters beteende
vanliga metoder och arbetssätt inom kemisk ekologi
hur feromoner och växtsubstanser kan användas inom växtskydd
hur insekters inlärning påverkar kontrollmetoder
Schemalagda seminarier, laborationer, praktiskt projektarbete och redovisningar har obligatorisk närvaro.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examinationen består av skriftliga tentamina samt redovisning av övningar och laborationer. För godkänd kurs fordras godkända tentamina och inlämningsuppgifter samt godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Grundläggande kunskaper inom kemi och ekologi rekommenderas för den som vill delta i kursen.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för växtskyddsbiologi
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Grading criteria for the course BI1346 Chemical Ecology for Sustainable Insect Pest Control
Grading scale
5: Pass with Distinction, 4: Pass with Credit, 3: Pass, U: Fail
The requirements for attaining different grades are described in the course assessment criteria which are contained in a supplement to the course syllabus. Current information on assessment criteria shall be made available at the start of the course.
Formats and requirements for examination
The evaluation consists of three written tests plus written and oral reporting of practical tasks and laboratory work. To pass the course, a passing grade in each of the tests as well as the assignment work is required, as is the approved participation in compulsory course components.
- The tests are modular, in which =50% is a pass. A fail requires re-evaluation via test or substituted assignment (where appropriate).
- If the student fails a test, the examiner may give the student a supplementary assignment, provided this is possible and there is reason to do so.
- If the student has been granted special educational support because of a disability, the examiner has the right to offer the student an adapted test, or provide an alternative assessment.
- If changes are made to this course syllabus, or if the course is closed, SLU shall decide on transitional rules for examination of students admitted under this syllabus but who have not yet passed the course.
- For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline. For more information on this, please refer to the regulations for education at Bachelor's and Master's level.
Laboratory activities (or substituted assignments, in the event that students are prohibited from attending campus in person) and literature seminars are compulsory components of the course.
Lectures are not compulsory, but as the majority of the testable information will be conveyed during these sessions, attendance is strongly encouraged.
Litteraturlista
1. Sex pheromones and their impact on pest management (Links to an external site) Author: Witzgall et al. 2010
2. A Drosophila female pheromone elicits species-specific long-range attraction via an olfactory channel with dual specificity for sex and food (Links to an external site.) Author: Lebreton et al. 2017
3. The human odorant receptor OR10A6 is tuned to the pheromone of the commensal fruit fly Drosophila melanogaster. (Links to an external site) Author: Frey et al. 2022
4. Insect pheromones: An overview of function, form, and discovery (Links to an external site.) Author: Yew and Chung, 2015
5. Chemical convergence between plants andinsects: biosynthetic origins and functions ofcommon secondary metabolites (Links to an external site.) Author: Beran et al., 2019
6. Modern approaches to study plant–insect interactions in chemical ecology Author: Dyer et al., 2018
7. Role of Semiochemicals in Integrated Pest Management (Links to an external site.) Author: Smart et al., 2014
Insect-host interaction supplemental material Host-plant selection: how to find a host plant (Links to an external site.) Author: Schoonhoven Chpt 6 Comments: Reference material (not required reading).
Host-plant selection: when to accept a plant (Links to an external site.) Author: Schoonhoven Chpt 7 Comments: Reference material (not required reading).
8. Experience-based modulation of behavioural responses to plant volatiles and other sensory cues in insect herbivores (Links to an external site.) Author: Anderson and Anton, 2014
9. Herbivore-induced plant volatiles in natural and agricultural ecosystems: open questions and future prospects (Links to an external site.) Author: Gish et al., 2015
10. Push-pull: chemical ecology-based integrated pest management technology. (Links to an external site.) Author: Khan et al., 2016
11. Effects of population-related variation in plant primary and secondary metabolites on aboveground and belowground multitrophic interactions (Links to an external site.) Author: van Geem et al., 2016
12. Pollinators and herbivores interactively shape selection on strawberry defence and attraction (Links to an external site.) Author: Egan et al., 2021
13. Age-dependent regulation of host seeking in Anopheles coluzzii (Links to an external site.) Author: Omondi et al., 2019
15. The Role of Symbiotic Microbes in Insect Invasions (Links to an external site.) Author: Lu et al., 2016 Comments: SLU has access to this publication, so if you are at home, make sure that you have your VPN turned on.
16. Mate recognition and reproductive isolation in the sibling species Spodoptera littoralis and Spodoptera litura (Links to an external site.) Author: Saveer et al., 2014 Comments: SLU has access to this publication, so if you are at home, make sure that you have your VPN turned on.
17. The chemical ecology of plant-pollinator interactions: recent advances and future directions (Links to an external site.) Author: Parachnowitsch and Manson, 2015
18. Semiochemical diversity diverts bark beetle attacks from Norway spruce edges (Links to an external site.) Author: Schiebe et al., 2011 Sensory systems supplemental material Chapter 13 "Olfaction" in Neurosciences — from molecule to behaviour: a university textbook Author: Galizia, 2013
19. Evolution of Insect Olfaction (Links to an external site.) Author: Hansson and Stensmyr, 2011