ADVALUE projekt på besök på SLU

Publicerad: 10 oktober 2024
Två män och 3 kvinnor står famför Ulls Hus, SLU, campus Ultuna i Uppsala

ADVALUE Erasmus+-projektgruppen från Uganda Christian University, Makerere University, Pwani University och University of Nairobi besökte SLU den 3 oktober.

Teamet besökte SLU som en del av sina möten för att utveckla kursplanens innehåll för en första modul för doktorander.

Under deras besök på Institutionen för energi och teknik presenterade Abozar Nasirahmadi, chef för Digitaliseringsgruppen, potentialen för digitalisering och artificiell intelligens för att stödja hållbarhet i afrikanskt jordbruk. Besöket öppnar dialogen för att definiera framtida samarbeten i form av workshops och utbildningar för doktorander inom ADVALUE-projektet.

advalue-et-besök2.jpg

Projektet "Advancing Sustainable Agricultural Value Chains through Strengthening Transdisciplinary Skills and Cooperation in East African Doctoral Education" (ADVALUE), där SLU är partner, tar upp behovet av kvalificerade doktorer och framtida akademiska yrkesverksamma inom jordbruksvetenskap som påverkar forskningen och undervisningen kapaciteten hos deras högre utbildningsinstitutioner och bidra till att lokalt och regionalt uppnå SDG-målen med utvecklingen av hållbara jordbruksvärdekedjor.