Kreativitet, växter och roliga ämnen tog studenten Sofie Bergman till SLU

Publicerad: 16 juni 2023
Sofie Bergman

Sofie Bergman, 23 år från Östersund, är en av SLU:s elitidrottsstudenter. Hon kombinerar sina studier på landskapsarkitektprogrammet i Uppsala med att spela curling på elitnivå.

SLU är från höstterminen 2022 ett elitidrottsvänligt lärosäte (EVL). Det innebär att elitidrottsstudenter kan få stöd för att kombinera studier och elitidrott, så kallade dubbla karriärer (DK). Stödet består av karriärvägledning, karriärutveckling och viss studieanpassning.

Hur går det att kombinera studier vid SLU och elitidrott?

– Det krävs planering, god framförhållning och självdisciplin. Speciellt om det är i anslutning till tävlingar. Fördelen med att vara EVL-student är att lärarna är medvetna om att jag är borta ibland. EVL ger en annan förståelse för studierna. Du kan även få stöd av dubbla karriärvägledaren.

Läs mer om Sofie Bergman och hur det är att vara EVL-student på SLU.