22 okt

H429 Faculty Club (Ekonomikum, Kyrkogårdsgatan 10), Uppsala

Samtal kring omvandlingen av en stadsdel

seminarier, workshops |

I samband med utgivningen av boken "Läget i staden: Fallet Norra Sorgenfri, mellanrummet och innerstaden som löfte", bjuder vi in till ett boksamtal. Ingen föranmälan krävs.

I samtalet medverkar Tobias Barenthin Lindblad från förlaget Dokument Press, Erik Jönsson, docent i kulturgeografi vid Uppsala universitet (redaktör för boken) och Mattias Qviström, professor i landskapsarkitektur vid institutionen för stad och land, SLU Uppsala (en av författarna).

I boken Läget i staden ger ledande planeringsforskare och -historiker infallsvinklar på den sedan två decennier pågående omvandlingen av Malmöstadsdelen Norra Sorgenfri.

Texterna följer hur planeringsvisioner, -arbete och -möjligheter i staden förändrats under tiden och använder Norra Sorgenfri som utgångspunkt för en studie av Malmö - både som stad och som symboliskt laddad plats.

Norra Sorgenfri sågs länge som ett mellanrum mitt i Malmö, ett till stora delar avindustrialiserat område mellan stadens centrala och östra delar. Här tänkte sig politiker och planerare att en ny, socialt hållbar kvartersstadsdel skulle växa fram och förena en segregerad stad.

Men stadsdelen var redan ”upptagen”. Här verkade graffitimålare ostört, skateboardåkare åkte i sin cementpark. Här sov bostadslösa. Här etablerades aktivitetshuset Utkanten. Här ljöd musiken från nattliga svartklubbar. Här fanns både småföretagare och större industrier.

Det är i det ibland oharmoniska mötet mellan politiker, planerare och stadsdelens invånare och deras drömmar och visioner som författarna söker berättelserna om Norra Sorgenfri. I centrum för texterna står en kritisk granskning av hur området ramades in i planeringen, de visioner som guidat omvandlingsarbetet, det som vuxit fram och det som gått förlorat i processen.

Boken är en slags populärvetenskaplig slutrapport för ett forskningsprojekt som löpt 2019–2024. Läs mer om forskningsprojektet Norra Sorgenfri.

Tid: 2024-10-22 14:00 - 16:00
Ort: Uppsala
Lokal: H429 Faculty Club (Ekonomikum, Kyrkogårdsgatan 10)
Arrangör: Avdelningen för landskapsarkitektur
Mer information:

Läget i staden - Fallet Norra Sorgenfri, mellanrummet och innerstaden som löfte

Erik Jönsson, Johan Pries & Miriam Negash (red.)

ISBN: 978-91-88369-93-2

Sidor: 272