Tydlighet och transparens kring hantering av trakasserier

Publicerad: 11 september 2024

Rektor har fattat beslut om nya rutiner för hantering av misstanke om trakasserier, sexuella trakasserier, repressalier och kränkande särbehandling av medarbetare och studenter. De gäller från den 1 september 2024.

Syftet är att ge ökad tydlighet och transparens och mer rättssäkra och likvärdiga utredningar över hela SLU.

Rapportera så här

En åtgärd till följd av beslutet är att det inrättas en gemensam ingång för anställda och studenter. Du kan nu via ett digitalt formulär rapportera trakasserier, sexuella trakasserier och kränkande särbehandling direkt via IA-systemet (Informationssystem arbetsmiljö). Systemet nås via medarbetarwebben och studentwebben under varningstriangeln ”När något hänt” som ligger till höger på webbsidan.

Det inrättas också ett utredningsteam med medarbetare från personal- och utbildningsavdelningen som tar emot rapporterna. Teamet gör en förbedömning av inkomna ärenden. Om det kan vara fråga om misstänkta trakasserier eller kränkningar tar teamet kontakt med ansvarig chef för att få godkännande att genomföra en utredning. Utredningsteamet gör bedömningar och utredningar med stöd av SLU:s jurister. Student- och medarbetarärenden kommer att utredas på samma sätt.

Vid kännedom om misstänkta trakasserier kan inte studievägledare och studierektorer åberopa tystnadsplikt, utan de behöver verka för att misstänkta trakasserier utreds.

Chef och prefekt har övergripande ansvar

Liksom tidigare har chefer och prefekter det övergripande ansvaret för arbets- och studiemiljön. De ansvarar också för att det genomförs en utredning vid upplevda trakasserier och har ett ansvar för att sätta in åtgärder för att få stopp för trakasserier om sådana har visat sig förekomma.

Fakta:

De nya rutinerna omfattar två lagstiftningar:

• trakasserier och sexuella trakasserier enligt diskrimineringslagen och
  • kränkande särbehandling enligt arbetsmiljölagen.