Information med anledning av att ett konstaterat fall av meningokockinfektion hos en student på SLU

Publicerad: 21 februari 2024

Nyligen konstaterades ett fall av meningokockinfektion hos en student på SLU. Med anledning av detta har en smittspårning genomförts via Smittskyddsenheten i Region Uppsala.

De personer som har haft nära kontakt med studenten och delat boende är kontaktade samt har fått antibiotikabehandling i förebyggande syfte. Aktuell tidsperiod är 11–20 februari. Smittskyddsläkaren rekommenderar inte förebyggande behandling utanför denna grupp.

Infektion med meningokocker är mycket ovanligt men kan vara allvarligt. Förra året noterades inget fall i Region Uppsala. Vid tydliga infektionssymtom, till exempel feber, svår huvudvärk, kräkningar eller diarréer med samtidig påverkat allmäntillstånd är det viktigt att kontakta sjukvården för bedömning.

För mer information:

FolkhälsomyndighetenSjukdomsinformation om meningokockinfektion