Nya studenter på campus

Publicerad: 29 augusti 2023
Utanför aulan i Alnarp

I måndags var det terminsstart. Drygt 1400 förväntansfulla programstudenter välkomnades på våra campusområden, se bildspel längre ned.

En av de nya studenterna är Hampus Leoo som börjar plugga på Veterinärprogrammet i Ultuna.

- Mitt djurintresse fick jag tidigt och sen har det fortsatt under åren med naturbruksgymnasium och jobb på djurpark. Att gå vidare och plugga till veterinär känns kul, lärorikt och inspirerande, säger Hampus.

En annan student som också har ett starkt djurintresse är Ia Seppälä som ska bli djursjukskötare. Efter att ha sökt i flera år kom hon i år äntligen in som reserv till utbildningen.

- Det har alltid varit en dröm för mig att få jobba med djur så när jag äntligen kom in så kände jag att jag inte kan missa den här chansen. Jag hoppas att jag ska få lära mig jättemycket om djur och att jag blir jätteduktig på att ta hand om de djur som behöver hjälp.

Framtidsplanerna efter studietiden är fortfarande lite oklara, det får växa fram under utbildningen. Men att stanna kvar vid Ultuna känns för stunden lockande.

- Här är det så stort och händer mycket. Att få vara på en klinik där man får vara med om många olika saker skulle vara roligt och utmanande.

Utanför aulan i Ultuna står Emanuel Gorgis som väntar på sitt upprop. Emanuel har antagits till programmet Agrar ekonomi.

- Det känns lite nervöst så här första dagen men jag är taggad och ser verkligen fram emot en lärorik utbildning.

Emanuel bor i Uppsala så han vet att studentlivet i staden är bra. SLU visste han inte så mycket om innan men när han googlade utbildningar inom ekonomi fick han upp ögonen för universitetet.

- Jag är intresserad av redovisning och kalkylering men också av lantbruk. Att börja på en utbildning där jag får lära mig mer om ekonomi men också om hur man tar hand om jordbruk, våra djur och allt som gynnar vår miljö gör att det känns extra intressant och viktigt.

Drygt 1400 studenter har i dagsläget antagits till ett utbildningsprogram i höst vid något av SLU:s campusområden. Att SLU verkar och utbildar inom många olika områden för ett hållbart liv blir väldigt tydligt en dag som denna.