SLU-nyhet

Verifiera dig för full tillgång till Ladok student

Publicerad: 13 december 2023

För att få full tillgång till Ladok student behöver du höja din tillitsnivå till AL2 på ditt SLU-konto. Det gör du genom att verifiera din identitet via Bank-ID, eduID eller en engångskod som du får hos IT:s kundmottagning.

AL2-nivån får du enklast genom att verifiera dig med Bank-ID direkt i SLU:s ID-portal.

Har du inte Bank-ID kan du verifiera dig med hjälp av Sunets tjänst eduID via SLU:s ID-portal. Innan du verifierar dig med hjälp av eduID behöver du skapa ett eduID-konto. Du kan sedan verifiera din identitet med hjälp av ditt mobilabonnemang, brev hem till din postadress eller genom Freja+ (digitalt ID-kort). Läs mer om hur du skapar eduID och verifierar dig.

Har du inte Bank-ID eller eduID kan du besöka IT:s kundmottagning och visa upp din legitimation för att få en engångskod som du anger i ID-portalen.

Observera att det kan ta upp till 1 dygn efter att du har verifierat dig innan din nya tillitsnivå är överförd till Ladok student.

Via ID-portalen kan du också byta ditt SLU-lösenord eller hämta ut ett nytt om du glömt det.

Läs mer om ditt SLU-konto


Kontaktinformation

IT-Support Servicedesk, SLU

Direktsupport: 018-67 6600 tonval 
Öppet 08.00-16.00

Webb: support.slu.se
Mail: support@slu.se