Sveriges riksdag utlyser uppsatstävling kopplad till riksdagen

Publicerad: 21 januari 2020

Från och med 2020 kan du som skriver uppsats delta i en årlig uppsatstävling om riksdagen. Uppsatsen kan skrivas inom valfritt ämne men ska ha en tydlig koppling till riksdagen. Två vinnare kommer att utses varje år.

Uppsatserna bedöms av en priskommitté som består av bland annat talmannen och de vice talmännen och vinnarna utses sedan av riksdagsdirektören. Priset består av ett diplom och en gåva. Utöver priset kommer vinnarna även att bjudas in till en ceremoni och seminarium i Riksdagshuset.

Institutionen nominerar en uppsats

Vill du delta i tävlingen? Prata med din handledare. Varje institution får nominera maximalt en uppsats. Uppsatsen som deltar från respektive institution ska ha nominerats av handledaren eller handledarna.

Viktiga datum

• 31 augusti 2020: sista dag att skicka in tävlingsbidrag.
  • Preliminärt i början av december 2020: vinnarna meddelas officiellt.
  • Preliminärt i slutet av januari 2021: prisceremoni och seminarium för första årets vinnare.