Kontaktinformation
IT-Support Servicedesk, SLU
Direktsupport: 018-67 6600 tonval 1
Öppet 08.00-16.00
Webb: support.slu.se
Mail: support@slu.se
Många av SLU-bibliotekens databaser, e-tidskrifter och andra elektroniska resurser är licensbelagda och kan bara användas internt inom SLU. Bland annat dessa licensbelagda resurser kan du som är student få tillgång till med hjälp av vår VPN-tjänst, oberoende av var du befinner dig.
Alla som är studerande, anställda eller verksamma vid SLU kan använda SLU:s VPN-lösning för att utifrån skapa en säker datorförbindelse med SLU:s nät.
Du måste ha ett aktivt konto i SLU:s Active Directory (AD).
Om du vill börja använda VPN kan du läsa en av användarhandledningarna i Fakta-rutan längst ner på denna sida.
Är du otålig kan du hoppa till https://vpn-uppsala.slu.se/ (OBS, denna länk fungerar inte om du redan är ansluten till nätverket på Campus i Uppsala), ange grupp "Default", ditt AD-kontonamn och lösenord, och trycka på Login. Webbsidan försöker då ladda ner en VPN-klient till din dator och starta förbindelsen.
De flesta tjänster som finns på SLU med undantag av webbsidor har begränsningar i vem/vilka som kan komma åt tjänsten. Ofta är dessa begränsningar satta till att man måste ha en IP-adress på SLU:s nät.
Med VPN kopplar du upp en säker förbindelse mellan din dator och SLU, och får en adress i SLU:s nätverk.
Vi har fyra vpn-servrar. Om en inte fungerar kan du prova att koppla upp dig mot en annan tills felet är avhjälpt. Glöm inte att felanmäla driftstörningen till support@slu.se
så vi blir medvetna om problemet.
Servrarna heter:
vpn-uppsala.slu.se
vpn-umea.slu.se
vpn-alnarp.slu.se
vpn-skara.slu.se
Vissa realtidstjänster såsom Microsoft Teams och Zoom kan fungera sämre över VPN. Upplever du ofta problem med dessa tjänster kan du prova att använda en profil som endast tunnlar trafik mot SLU’s egna adresser, så kallad ”Split Tunneling”.
När du valt VPN-server i AnyConnect-klienten och tryckt på ”Connect” får du upp en inloggningsruta där du anger dina uppgifter. Högst upp finns en flervalsmeny som heter ”Group”. Klicka där och välj SLU_VPN-ST. Logga därefter in som vanligt med ditt AD-konto.
OBS: Vissa externa resurser såsom bibliotekets publikationsdatabaser och e-tidskrifter kommer inte att fungera vid användning av denna profil. Arbetar du ofta med dessa rekommenderas du att använda någon av standardprofilerna Default eller SLU_VPN.
IT-Support Servicedesk, SLU
Direktsupport: 018-67 6600 tonval 1
Öppet 08.00-16.00
Webb: support.slu.se
Mail: support@slu.se