Att skapa hållbara framtider - en introduktion till framtidsstudier och scenariometoder
Kursen är för dig som vill arbeta med både möjliga och önskvärda framtider. Du kommer att få prova på att arbeta med en rad framtidsstudietekniker, så som att kartlägga drivkrafter, göra scenario-matriser, utveckla visioner och genomföra backcasting. Utöver detta kommer du också få grundläggande kunskaper om huvudsakliga teorier och begrepp inom framtidsstudiefältet.
Framtidsstudier är ett tvärvetenskapligt ämne. Centralt för ämnet är att utveckla och kritiskt granska scenarier av troliga, möjliga och önskvärda framtider. I denna introduktionskurs kommer vi att fokusera på framtidsstudier som hanterar hållbar utveckling.
Att studera möjliga framtider handlar om att ’framtidssäkra’ samhället eller en sektor. Detta görs genom att identifiera osäkerhetsfaktorer och möjliga konsekvenser av dessa. Dessa används sedan för att utforma beslutsunderlag till planering eller beslutsfattande. Studier av önskvärda framtider handlar om att utveckla visioner av en hållbara framtid för exempelvis en samhällsgrupp, stad eller sektor. Det kan också innebära en analys av vilka åtgärder som krävs för att visionen ska kunna nås, så kallad backcasting.
Under kursen kommer vi att genomgående arbeta med att koppla framtidsstudiemetoder till olika hållbarhetsutmaningar. Vi kommer att arbeta både med etablerade ramverk så som de planetära gränserna och de globala hållbarhetsmålen, samt med att diskutera hållbar utveckling som värdeladdat och konfliktfyllt begrepp.
Information från kursledaren
Dear all,
The course Making sustainable futures - An introduction to futures studies and scenario techniques from 29th of August to 1st of November, 2022.
This is a course designed to synthesize and discuss several futures studies and scenario techniques.
The course leaders are Cristián Alarcón and Ida Wallin and Linus Rosén based at the division of Rural Development at the Department of Urban and Rural Development of the Swedish University of Agricultural Sciences in Uppsala.
Once you have registered in Canvas, we will use Canvas as the main platform for the course
Take care and we look forward to meeting you shortly,
Cristian and Ida
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
MX0150-10129 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för MX0150
Läsåret 2021/2022
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
2020-08-31 - 2020-11-01
Kursplan och övrig information
Kursplan
MX0150 Att skapa hållbara framtider - en introduktion till framtidsstudier och scenariometoder, 7,5 Hp
Making sustainable futures - An introduction to futures studies and scenario techniquesÄmnen
Miljövetenskap MiljövetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
A1N
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp på grundnivå, samt Engelska 6.Mål
.........
Innehåll
.........
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
...
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övergångsbestämmelser
Examination: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter det sista kurstillfället. Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav inom två år efter det sista kurstillfället.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Litteraturlista
1) Exploring Futures for Policymaking
**Länk: **https://english.wrr.nl/binaries/wrr-eng/documents/publications/2010/09/27/index/Exploring_Futures_for_Policymaking.pdf
**Författare: **Van Asselt, M. B. A., Faas, A., Molen, van der F., & Veenman, S. A. (2010).
**Kommentar: **This report provides a brief introduction to futures studies, and it uses in and for policy-making. The report includes some basic concepts and definitions. It also discusses a few common issues with the way futures studies are used. We suggest you read this report first, and then go into the rest of the literature.
2) The Futures Toolkit: Tools for strategic futures for policy-makers and analysts
**Länk: **https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/674209/futures-toolkit-edition-1.pdf
**Författare: **UK Government Offices of Science (2017)
**Kommentar: **This report comprises an overview of futures techniques and tools. The toolkit also includes quite detailed instructions on how to use some of the techniques.
3) Foresight Manual: Empowered Futures
**Länk: **https://www.undp.org/content/dam/undp/library/capacity-development/English/Singapore%20Centre/UNDP_ForesightManual_2018.pdf
**Författare: **UNDP GCPSE (2018)
**Kommentar: **This report provides an overview of futures studies tools and techniques. This report is an update to the 2015 Foresight Manual, putting tools and techniques into the context of the sustainable development goals and public service.
4) Strategic foresight primer
**Länk: **https://cor.europa.eu/Documents/Migrated/Events/EPSC_strategic_foresight_primer.pdf
**Författare: **Wilkinson / EPSC (2017)
**Kommentar: **This report includes an overview of futures studies tools and techniques, with some comparisons across them.
5) Futures Beyond GDP Growth: Final report from the research program “Beyond GDP Growth: Scenarios for sustainable building and planning.”
**Länk: **https://www.bortombnptillvaxt.se/download/18.14d7b12e16e3c5c3627a0c/1574265077015/Final%20report%20Beyond%20GDP%20growth.pdf
**Författare: **Hagbert, P., Finnveden, G., Fuehrer, P., Svenfelt, Å., Alfredsson, E., Aretun, Å., … Öhlund, E. (2019)
**Kommentar: **This report presents the main parts of the research program “Beyond GDP Growth: Scenarios for sustainable building and planning”. Read "Summary" and Chapters 1–3. Skim the rest of the report.
6) Carbon ruins: Engaging with post-fossil transitions through participatory world-building
**Länk: **https://doi.org/10.17645/pag.v9i2.3816
**Författare: **Stripple, J., Nikoleris, A., & Hildingsson, R. (2021)
**Kommentar: **This article presents the Carbon Ruins project. The Carbon Ruins is a fictitious exhibition, set in a medium-range future (2053) which displays objects that was part of the fossil fuel era, but that are no longer in production or use. The article is particularly interesting, I think, in providing an exemple of how one can use everyday objects to make scenarios more tangible and comprehensible, as well as making the process of futuring a bit more inclusive.
7) Mapping diverse visions of energy transitions: co-producing sociotechnical imaginaries.
**Länk: **https://doi.org/10.1007/s11625-019-00702-y
**Författare: **Longhurst, N., & Chilvers, J. (2019)
**Kommentar: **This article provides an example on how one might engage in a critical examination of visions. In the article, a number of visions of energy transitions are examined using four dimensions of sociotechnical transformation: meanings, knowings, doings, and organisings.
8) Utopianism and the cultivation of possibilities: grassroots movements of hope
**Länk: **https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.2002.tb03585.x
**Författare: **Fournier, V. (2002)
**Kommentar: **This article introduces and discusses utopianism as an approach to foster hope and (grassroot) action in the present to the benefit of more sustainable and just futures.
9) Alternative futures for global biological invasions
**Länk: **https://doi.org/10.1007/s11625-021-00963-6
**Författare: **Roura-Pascual, N., Leung, B., Rabitsch, W., Rutting, L., Vervoort, J., Bacher, S., … Essl, F. (2021)
**Kommentar: **This article uses a "two axes" scenario approach to explore potential drivers of biological invasion futures.
10) Manoa: The future is not binary
**Författare: **Schultz, W. (2015).
**Kommentar: **This article introduces the Manoa approach to develop scenarios for exploring eventualities. The Manoa approach was developed by Wendy Schultz in an attempt to provide an alternative to the "two axes" scenario matrix approach, while still providing a structured approach to scenario development. The article is provided via Canvas.
11) Unmasking scenario planning: The colonization of the future in the ‘Local Governments of the Future’ program
**Länk: **https://doi.org/10.1016/j.futures.2017.07.003
**Författare: **Ossewaarde, M. (2017)
**Kommentar: **This article shows how also scenario processes intended to open up discussions can be framed by powerful actors, leading to a pre-empting of questions asked and answers arrived at and a maintained business-as-usual.
12) Developing a theory of plausibility in scenario building: Designing plausible scenarios.
**Länk: **https://doi.org/10.1016/j.futures.2019.03.002
**Författare: **Walton, S., O’Kane, P., & Ruwhiu, D. (2019)
**Kommentar: **This article discusses the difference between probability and plausibility, and suggests that plausibility is socially constructed. The article includes a case study in which the Delphi method is used.
13) Intersections of strategic planning and futures studies: methodological complementarities
**Länk: **https://jfsdigital.org/wp-content/uploads/2014/01/152-A05.pdf
**Författare: **Roney, C. W. (2010)
14) Wild cards, weak signals and organisational improvisation
**Länk: **https://doi.org/10.1016/S0016-3287(03)00148-4
**Författare: **Mendonça, S., Cunha, M. P., Kaivo-oja, J., & Ruff, F. (2004)