Ny sökning
MX0136

Miljökonsekvensbeskrivning och miljökommunikation - introduktion

Syftet med kursen är att du i din framtida yrkesroll ska känna till förutsättningarna för samhällsplanering, miljökonsekvensbeskrivning och miljökommunikation.


Information från kursledaren

2020-10-23
Vid kursstart behöver ni ha kurslitteraturen
Hej Vid kursstart behöver ni ha köpt/lånat kursböckerna; Ryegård, A. & Åkerskog, A. (2020) Miljöbedömningar enligt miljöbalken. Studentlitteratur. Hallgren, L. & Ljung, M. (2005) Miljökommunikation, aktörssamverkan och processledning. Lund, Studentlitteratur. Vi återkommer med zoom-länk till första kurstillfället. Vänliga hälsningar /Kursteamet

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

MX0136-20134 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för MX0136

Läsåret 2024/2025

Miljökonsekvensbeskrivning och miljökommunikation - introduktion (MX0136-20114)

2024-11-01 - 2024-12-03

Läsåret 2023/2024

Miljökonsekvensbeskrivning och miljökommunikation - introduktion (MX0136-20176)

2023-10-31 - 2023-11-30

Läsåret 2022/2023

Miljökonsekvensbeskrivning och miljökommunikation - introduktion (MX0136-20068)

2022-11-01 - 2022-12-01

Läsåret 2021/2022

Miljökonsekvensbeskrivning och miljökommunikation - introduktion (MX0136-20133)

2021-11-02 - 2021-12-02

Läsåret 2019/2020

Miljökonsekvensbeskrivning och miljökommunikation - introduktion (MX0136-20070)

2019-11-01 - 2019-12-03

Läsåret 2018/2019

Miljökonsekvensbeskrivning och miljökommunikation - introduktion (MX0136-20112)

2018-11-05 - 2018-12-09

Kursplan och övrig information

Betygskriterier

Betygskriterier MX0136

Betyg

3

4

5

Hemtenta

Studenten kan redogöra för olika samhällsaktörers perspektiv och handlingar samt hur dessa påverkar miljö- och naturresurshanteringen.

Studenten kan redogöra för olika samhällsaktörers perspektiv och handlingar samt hur dessa påverkar miljö- och naturresurshanteringen. Studenterna känner till metoder som används för att få kunskap om olika aktörers perspektiv.

Studenten kan redogöra för olika samhällsaktörers perspektiv och handlingar samt hur dessa påverkar miljö- och naturresurshanteringen.

Studenten kan också kritiskt diskutera de metoder som används för att få kunskap om olika aktörers perspektiv och kan reflektera över dynamiken mellan olika aktörers handlande

Studenten kan redogöra för olika typer av kommunikationsprocesser samt förutsättningar för god kommunikation vid miljö- och naturresurshantering.

Studenten kan redogöra för olika typer av kommunikationsprocesser och kan illustrera dessa typer med exempel och fallstudier. Studenten kan också redogöra för förutsättningar för god kommunikation vid miljö- och naturresurshantering och kan diskutera i vilken utsträckning dessa förutsättningar är uppfyllda i ett konkret fall.

Studenten kan redogöra för olika typer av kommunikationsprocesser samt analysera kommunikationsprocesser som uppträder i fallstudier med hjälp av teori.

Studenten kan också redogöra för förutsättningar för god kommunikation vid miljö- och naturresurshantering och kan diskutera hur dessa förutsättningar kan uppnås i situationer med relevans för miljö- och naturresurshantering.

Studenten kan redogöra för olika typer av planering och planeringsverktyg som styr miljö- och naturresurshantering samt redogöra för syfte, formella krav och organisation i dessa typer av planering.

Studenten kan redogöra för olika typer av planering och planeringsverktyg som styr miljö- och naturresurshantering och kan diskutera för och nackdelar med dessa verktyg.

Studenten kan redogöra för olika typer av planeringsverktyg som styr miljö- och naturresurshanteringen och kan diskutera för och nackdelar med dessa verktygs tillämpning i relation till de specifika förutsättningar som kan råda i ett visst fall.

Litteraturlista

  1. Miljöbedömningar enligt miljöbalken. Författare: Ryegård, A. & Åkerskog, A. (2020). Studentlitteratur. Kommentar: (Ryegård & Åkerskog är huvudlitteratur för MKB-delen av kursen. Boken är i tryck och förväntas vara tillgänglig från mitten av oktober. Om boken mot förmodan inte är tillgänglig vid kursstart använder vi Glasson & Therial som kurslitteratur).
  2. Introduction to Environmental Impact Assessment. Författare: Glasson, J. & Therial, R. (2019). Fifth edition. Routledge. Kommentar: (finns som e-bok på biblioteket, SLU, Ultuna).

(Ryegård & Åkerskog är huvudlitteratur för MKB-delen av kursen. Boken är i tryck och förväntas vara tillgänglig från mitten av oktober. Om boken mot förmodan inte är tillgänglig vid kursstart använder vi Glasson & Therial som kurslitteratur).

  1. Transportplanering i förändring – En handbok om jämställdhetskonsekvensbedömning i transportplanering. Författare: Halling, J., Faith-Ell, C. & Levin, L. (2016). LiU-tryck. [Transportplanering i förändring – En handbok om jämställdhetskonsekvensbedömning i transportplanering. ] (http://www.k2centrum.se/sites/default/files/fields/field_uppladdad_rapport/handbok_jamstalldhet_i_transportplaneringen_webb.pdf)1) Miljökommunikation, aktörssamverkan och processledning. Författare: Hallgren, L. & Ljung, M. (2005). Studentlitteratur. 1) Till kurslitteraturen tillkommer artiklar och vägledningsmaterial som tillhandahålls på Canvas.

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 19027 SEK Nivå: Grundnivå (G1N)
Ämne: Miljövetenskap
Kurskod: MX0136 Anmälningskod: SLU-20134 Plats: Uppsala Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Svenska Ansvarig institution: Institutionen för stad och land Studietakt: 100%