Utomhusmiljöer för barn och ungdom
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för MP0006
Läsåret 2024/2025
Utomhusmiljöer för barn och ungdom (MP0006-10011)
2024-09-02 - 2025-01-19
Läsåret 2023/2024
Utomhusmiljöer för barn och ungdom (MP0006-10218)
2023-08-28 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Utomhusmiljöer för barn och ungdom (MP0006-10015)
2022-08-29 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Utomhusmiljöer för barn och ungdom (MP0006-10292)
2021-08-30 - 2022-01-16
Kursplan och övrig information
Kursplan
MP0006 Utomhusmiljöer för barn och ungdom, 15,0 Hp
Outdoor Environments for Children and YouthÄmnen
Miljöpsykologi LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Barnet | 5,0 | 0202 |
Mikrosystemet | 5,0 | 0203 |
Makrosystemet | 5,0 | 0204 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp och Engelska 6Mål
Det övergripande målet för kursen är att ge insikter i den roll som utomhusmiljöer har för barn och ungdomar i vardagslivet och hur sådana platser kan lokaliseras, utvecklas och förvaltas för att ge positiv effekt på hälsa och socialt liv och för att gynna lek, lärande och utveckling.
Efter avslutad kurs, ska studenten kunna:
• Beskriva egenskaper hos utomhusmiljöer som är viktiga för barns sociala liv, inklusive möjligheter till lek, lärande och utveckling
• Tillämpa relevanta strategier att undersöka barns upplevelser av och perspektiv på platser
• Analysera vad en specifik omgivning innebär för barn avseende lokalisering, innehåll, utformning och förvaltning
• Föreslå generella principer för planering och gestaltning av utomhusmiljöer för och med barn och ungdomar
• Diskutera samspelet mellan fysisk och social planering avseende aspekter som rör barn och ungdomar
• Räkna upp de dokument som reglerar planering och utformning av barns utomhusmiljöer
Innehåll
Den här kursen fokuserar på utomhusmiljöers roll i barn och ungdomars vardagsliv. Den introducerar perspektiv, begrepp och metoder från det tvärvetenskapliga studiet av hur barn och ungdomar interagerar med och upplever utomhusmiljöer. Deltagarna kommer att lära sig strategier för att undersöka barns och ungdomars relationer till olika miljöer och analysera hur dessa platser stöder deras föränderliga behov från barndom till tonår. Denna kunskap kan användas för att förbättra kvaliteten på utomhusmiljöer och skapa bättre förutsättningar för lek, lärande, sociala relationer och välbefinnande. Kursen utforskar också praktiska tillvägagångssätt för att möta dessa behov genom effektiv planering, design och förvaltning.
Kursen kombinerar självständigt arbete med gruppaktiviteter och inkluderar fyra online-moduler (via Zoom), där varje modul genomförs under 2–3 dagar i september, oktober, november och januari (datum publiceras separat). Varje modul innehåller föreläsningar, litteraturseminarier och tre uppgifter inklusive fältarbete och presentationer.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Genomförande av uppgifter och närvaro vid alla obligatoriska kursmoment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ges på halvfart och distans, med obligatoriska onlineträffar. Grundläggande kunskaper i landskapsarkitektur, arkitektur, kulturgeografi, pedagogik eller psykologi rekommenderas.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
LITERATURE LIST 2024
The below literature should be read in preparation of each literature seminar (see separate instructions on Canvas). Note, literature seminars are mandatory. To access these texts, please make use of SLU’s VPN service: Access to databases and e-journals requires VPN | Studentwebben (slu.se).
** Literature seminar I: 09:00-12:00 13th September**
- Chawla, L. (2015). Benefits of nature contact for children. Journal of planning literature, 30(4), 433-452
- Laaksoharju, T., & Rappe, E. (2017). Trees as affordances for connectedness to place–a framework to facilitate children’s relationship with nature. Urban Forestry & Urban Greening, 28, 150-159.
- Loebach, J., Sanches, M., Jaffe, J., & Elton-Marshall, T. (2021). Paving the way for outdoor play: examining socio-environmental barriers to community-based outdoor play. International journal of environmental research and public health, 18(7), 3617.
- Wales, M., Mårtensson, F., Hoff, E., and Jansson, M. (2022). Elevating the Role of the Outdoor Environment for Adolescent Wellbeing in Everyday Life. Frontiers in Psychology 13. Doi: 10.3389/fpsyg.2022.774592.
Literature seminar II: 09:00-12:00 31st October
- Ergler, C. R., Freeman, C., & Guiney, T. (2021). Walking with preschool‐aged children to explore their local wellbeing affordances. Geographical Research, 59(1), 118-135.
- Jansson, M., Herbert, E., Zalar, A., & Johansson, M. (2022). Child-Friendly Environments—What, How and by Whom?. Sustainability, 14(8), 4852.
- Mårtensson, F., Jansson, M., Johansson, M., Raustorp, A., Kylin, M., & Boldemann, C. (2014). The role of greenery for physical activity play at school grounds. Urban Forestry & Urban Greening, 13(1), 103-113.
- Wales, M., Mårtensson, F., & Jansson, M. (2021). ‘You can be outside a lot': independent mobility and agency among children in a suburban community in Sweden. Children's Geographies, 19(2), 184-196.
Literature seminar III: 09:00-12:00 27th November
- Jansson, M., & Lerstrup, I. (2020). Children's perspectives on green space management in Sweden and Denmark. In Place, Pedagogy and Play. Taylor & Francis.
- Rodela, R., & Norss, E. (2023). Opening up spatial planning to the participation of children and youth: the Swedish experience. European Planning Studies, 31(2), 252-269.
- Sandström, I., Ericsson, S., & Hedvall, P. O. (2024). Gendered Sustainability: Are Public Spaces Designed for Girls Good for Everyone? Examining Female Participation as a Strategy for Inclusive Public Space. Examining Female Participation as a Strategy for Inclusive Public Space.
- Wenger, I., Prellwitz, M., Lundström, U., Lynch, H., & Schulze, C. (2023). Designing inclusive playgrounds in Switzerland: why is it so complex?. Children's Geographies, 21(3), 487-501.