Stadens utmaningar
Information från kursledaren
2023-08-20
På Canvas hittar ni nu ett uppdaterat schema.
För studenter som är antagna till masterprogrammet Hållbar stadsutveckling är det väkomstcermoni och därefter upprop i Alnarp den 28 augusti kl 10.30-12.30 i lokalen Aulan. Detta gäller alltså inte studenter som går magisterprogrammet eller är fristående studenter. Har ni frågor som rör detta kontakta programstudierektor på helena.mellqvist@slu.se
/Matilda
2023-07-06
Välkommen till kursen Stadens utmaningar!
På denna sidan hittar du preliminärt schema för kursen samt litteraturlista. Kursens litteratur kommer att finnas tillgänglig i pdf-format, eller genom länkar, på kursens Canvassida. Detta gäller inte för kursboken: Wheeler, S. M., & Beatley, T. (Red.). (2014). Sustainable Urban Development Reader. London: Routledge. All annan kursinformation och nödvändigt material kommer att finnas till hands på kursens Canvassida.
REGISTRERING PÅ KURSEN SKER I SAMBAND MED KURSINTRODUKTIONEN
Kontakta mig gärna i god tid om du har frågor om kursen eller om du har beviljats särskilt studiestöd.
Vi ses vid kursintroduktionen i lokalen AULAN, måndag 28 augusti kl 13.15!
Information om hur en hittar till och på Campus Alnarp https://www.slu.se/om-slu/orter/alnarp/ .
TREVLIG SOMMAR!
Matilda Alfengård, kursledare
matilda.alfengard@slu.se
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0405-10088 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0405
Läsåret 2022/2023
Stadens utmaningar (LK0405-10247)
2022-08-29 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Stadens utmaningar (LK0405-10303)
2021-08-30 - 2022-01-16
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0405 Stadens utmaningar, 15,0 Hp
Urban challengesÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Tema 1 | 3,0 | 0202 |
Tema 2 Grupparbete | 3,0 | 0203 |
Tema 3 | 3,0 | 0204 |
Seminarier | 3,0 | 0206 |
Tema 4 Grupparbete | 3,0 | 0207 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp totalt, varav minst 90 hp inom något av följande ämnes- eller utbildningsområden:- arkitektur
- byggd miljö
- ekologi
- företagsekonomi
- fastighetsvetenskap
- fysisk planering
- geografi
- kultur- eller naturgeografi
- landskapsarkitektur
- ledarskap och organisation
- miljövetenskap
- nationalekonomi
- samhällsbyggnad och byggnadsteknik
- statsvetenskap
- trädgårdsvetenskap
samt
- Grundläggande kunskaper i svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.
-engelska 6
Mål
Syftet med kursen är att studenten ska nå en ökad förståelse för stadens aktuella utmaningar och för hur det är möjligt att skapa ett hållbart samhälle med fokus på samverkan av ekologiska, ekonomiska, sociala och kulturella faktorer. Kursen kan ses som en avancerad introduktion till hållbar urban landskapsplanering.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
söka upp, sammanställa och presentera information om stadens möjligheter muntligt och skriftligt utifrån olika aspekter (ekologiska, ekonomiska, sociala och kulturella) som är relevanta för en hållbar stadsutveckling
formulera relevanta frågeställningar inom området hållbar stadsutveckling och koppla slutsatser till dessa
förstå komplexiteten i de aktuella hållbarhetsutmaningar städer står inför
problematisera och analysera olika brukargruppers behov och intressen i stadsmiljöer och sätta dessa i relation till den fysiska miljön (byggd miljö, klimat, ekologiska förutsättningar, geologisk placering, demografi)
förstå den fysiska miljöns betydelse för människors och andra organismers välbefinnande, trivsel och sociala liv
förstå staden från ett globalt till lokalt perspektiv och stadens förutsättningar i relation till landsbygden
känna till lösningar för hur det går att skapa förutsättningar för en hållbar stadsutveckling och möta städernas utmaningar.
känna till grundläggande begrepp inom stadsplanering och förvaltning
Innehåll
Kursen ger en introduktion till städers utmaningar och kopplar dessa till nationella och globala mål. För att kunna planera för hållbara städer behövs kunskap om vilka konkreta lösningar som finns och detta kommer behandlas under kursen. Kursen är en mötesplats för människor med olika utbildnings- och yrkesbakgrund som med sina olika kompetenser bidrar till förståelsen för staden.
I föreläsningar med forskare och yrkesverksamma inom uthållig stadsutveckling sätts stadens situation och förändringskraft i fokus och studenten ges en inblick i aktuella frågor. Seminarier ger studenten inblickar i samhällets aktuella utmaningar, tränar studenten i presentationsteknik och att kondensera information.
I kursen ingår ett antal mer omfattande projekt med fördjupning i något tema där studenterna ska visa på tillämpningar av förvärvade kunskaper. Projekten redovisas med obligatoriska inlämningar. Seminarier kan antingen vara obligatoriska eller ge delpoäng vid den slutliga examinationen.
Kursen består av: föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, obligatoriska studiebesök och individuella uppgifter.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Vid examinationen bedöms främst skriftlig redovisning av individuella uppgifter. För godkänd kurs krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övergångsbestämmelser
• Examination: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning.• Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ges på halvfart och på eftermiddagar. Undervisning sker i Alnarp. Vid behov kan vissa föreläsningar förekomma på engelska.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
- Beninde, J., Veith, M., & Horchkirch, A. (2015). Biodiversity in cities needs space: a meta-analysis of factors determining intra-urban biodiversity variation. Ecology Letters, 18, 581-592. https://doi.org/10.1111/ele.12427
- Campbell, S. D., & Zellner, M. (2020). Wicked Problems, Foolish Decisions: Promoting Sustainability Through Urban Governance in a Complex World Vanderbild Law Review 73(6), 1643–1685.
- Carson, D. A., Carson, D. B., & Argent, N. (2022). Cities, hinterlands and disconnected urban-rural development: Perspectives from sparsely populated areas. Journal of Rural Studies, 93, 104–111. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2022.05.012
- Copus, A., Kahila, P., & Fritsch, M. (2022). City region thinking, a zombie idea in regional and rural development? Scotland and Finland compared. Journal of Rural Studies, 89, 348–356. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2021.11.019
- Den hala tvålen – verktyg och metoder för social hållbarhet i fysisk planering [Elektronisk resurs]. (2021). Regeringskansliet (kapitel 3,4,7 & 8)
- European Environment Agency. (2016). Urban sprawl in Europe: Joint EEA-FOEN report. [EEA report 11/2016 ]. Kap 1: The increasing concern about urban sprawl in Europe, s. 16-36. https://www.eea.europa.eu/publications/urban-sprawl-in-europe.
- Germundsson, T., & Wingren, C. (2017). Kampen om kusten - en ekologisk, ekonomisk och politisk utmaning. I E. Jönsson, & E. Andersson (Eds.), Politisk ekologi. Om makt och miljöer*. *Studentlitteratur AB. Kap 9. 257-289
- Gora, M., & Bandolin, G. (2015). Vad kostar ett träd? Makadam förlag.
- IPCC(2022). Climate Change 2022 Mitigation of Climate Change Summary for Policymakers https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg3/downloads/report/IPCC_AR6_WGIII_SPM.pdf
- Johansson, S. (Regissör). (2021)Guld och gröna skogar? [Film]. SLU Future Forests
- Kaijser, A., & Kronsell, A. (2014). Climate change through the lens of intersectionalityyEnvironmental politics, 23(3), 417-433.
- Larsson, A. (2016: 3). Förtätning av stadskärnor – problem eller möjlighet?Byggnadskultur 3.16.
- Latham, A. & Layton, J. (2019). Social infrastructure and the public life of cities: Studying urban sociality and public spaces. Geography Compass. 13:e12444. https://doi.org/10.1111/gec3.12444
- Lepczyk, C. A., Aronson, M. F. J., Evans, K. L., Goddard, M. A., Lerman, S. B., & Macivor, S. (2017) Biodiversity in the City: Fundamental Questions for Understanding the Ecology of Urban Green Spaces for Biodiversity Conservation. BioScience 67(9), 799-807. https://doi.org/10.1093/biosci/bix079
- Listerborn, C. (2020) Bostadsotrygghet – det villkorade boendet. I Rönnblom, M., Linander, I. & Sandberg, L. (Red.), (O)tryggt?: texter om makt, plats och motstånd.(s.1-19) [Stockholm]: Premiss.
- Mallory, C. (2013). Environmental Justice, Feminism and Power. I R. Rozzi, S.T.A. Pickett, C. Palmer, J. J. Armesto, & J.B. Callicott (Red.), Linking Ecology and Ethics for a changing World: Values, Philosophy and Action. 251-259. Dordrecht: Springer Science.https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-94-007-7470-4)
- Pauleti, S., Zölch, T., Hansen, R., Randrup, T.B. & Konijnendijk van den Bosch.2017. Nature-Based Solutions and Climate Change – Four Shades of Green. N. Kabisch et al. (eds.), Nature‐based Solutions to Climate Change Adaptation in Urban Areas, Theory and Practice of Urban Sustainability Transitions. DOI10.1007/978-3-319-56091-5_3 (29-49)
- Relationer mellan stad och land i det regionala stadslandskapet* [Elektronisk resurs]*. (2018). Chalmers tekniska högskola AB.
- Singh, G. G., Cisneros-Montemayor, A. M., Cottrell, R. S., & Eddy, T. D. 2021. Governing the Land-Sea Interface to Achieve Sustainable Coastal Development. Frontiers in Marine Science, 8. https://doi.org/10.3389/fmars.2021.709947
- Soja, E. W. (2010). Seeking spatial justice. Minneapolis: University of Minnesota Press. Kap 3: Building a spatial theory of justice
- Sowińska-Świerkosz, B. & García, J. (2022). What are Nature-based solutions (NBS)? Setting core ideas for concept clarification. Nature-Based Solutions. Volume 2. ISSN 2772-4115. Tillgänglig: https://doi.org/10.1016/j.nbsj.2022.100009
- Valentine G. (2008). Living with differences: reflections on geographies of encounter. Progress in Human Geography 32(3): 323-337
- Wheeler, S. M., & Beatley, T. (Red.). (2014). Sustainable Urban Development Reader. London: Routledge
- Åkerman, A. (2020). En annan landsbygd: Om gestaltad livsmiljö på landsbygden. Rian Designmuseum