Studio - Urbanekologi för landskapsarkitektur
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för LK0347
Läsåret 2023/2024
Studio - Urbanekologi för landskapsarkitektur (LK0347-40076)
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
Studio - Urbanekologi för landskapsarkitektur (LK0347-40029)
2023-03-22 - 2023-06-04
Läsåret 2021/2022
Studio - Urbanekologi för landskapsarkitektur (LK0347-40039)
2022-03-24 - 2022-06-05
Läsåret 2020/2021
Studio - Urbanekologi för landskapsarkitektur (LK0347-40055)
2021-03-24 - 2021-06-06
Läsåret 2019/2020
Studio - Urbanekologi för landskapsarkitektur (LK0347-40018)
2020-03-25 - 2020-06-07
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0347 Studio - Urbanekologi för landskapsarkitektur, 15,0 Hp
Studio - Urban ecology for landscape architectureÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Skriftlig tentamen | 7,0 | 0006 |
Övergripande program | 2,0 | 0007 |
Gestaltningsförslag | 6,0 | 0008 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp varav 90 hp i landskapsarkitektur och/eller arkitektur och/eller landskapsplanering och/eller fysisk planering och/eller byggd miljö, samt kunskaper som motsvarar Engelska 6, eller antagen till mastersprogrammet Landskapsarkitektur för hållbar urbanisering.Mål
Kursens syfte är att studenten ska utveckla teoretisk och praktisk kunskap om urban ekologi vid utformning av hållbara landskap.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
förklara den teoretiska grunden för urbanekologi och dess tillämpning i utövandet av landskapsarkitektur.
presentera kunskaper från exempel på genomförda ekologiska landskapsarkitekturprojekt i Sverige och internationellt.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
applicera viktiga urbanekologiska teorier på ett landskapsarkitektoniskt koncept.
utforma projekt baserade på ekologiska lösningar och biodiversitet i städer som inkluderar människor och kulturella perspektiv på övergripande och detaljerad nivå i landskapet.
kommunicera komplexa tvärvetenskapliga designlösningar genom framgångsrika visuella och verbala metoder.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
reflektera över ekologiska värden i förhållande till landskapsarkitektur och hållbar utveckling.
kritiskt granska samtida landskapsarkitekturprojekt utifrån etablerade ekologiska krav.
Innehåll
Kursen består av föreläsningar, seminarier och studioprojekt och har två delar. En teoretisk del som omfattar terminologi och huvudaspekter av landskaps- och urbanekologi och principer för ekologisk design. En praktisk del där dessa kunskaper tillämpas i verkliga fall.
Studenterna diskuterar och arbetar med ett brett spektrum av aspekter inom området, t.ex. landskapsstrukturer och processer, störningar, succession, fragmentering, biologisk mångfald, ekosystemtjänster, tekniska miljövänliga lösningar och långsiktigt hållbar förvaltning.
Studenterna producerar konceptuella strategier och ekologiska designlösningar i grupp på ett övergripande nivå, för till exempel hantering av grön-blå strukturer i övergripande stad-land skala. På individuell nivå utformar studenterna viktiga urbanekologiska lösning på detaljerad nivå exempelvis för en i stadsdel eller ett stadskvarter. De olika förslagen kommer att baseras på verkliga situationer, platser och scenarier i Sverige. Teman kan växla mellan år och hantera bostäder, rekreation, kommunikation, hälsa, handel etc.
Studiebesök i Uppsala och en längre resa i Sverige eller grannländerna ger viktiga insikter i hur ekologiska designprinciper kan genomföras.
Projektarbete, seminarier, övningar, fältresor och aktiviteter som är kopplade till dem är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänt projektarbete och godkänt i individuella övningar samt godkänt deltagande i obligatoriska aktiviteter.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ger 15 färdighetstränande poäng.Resekostnader inom kursen finansieras av studenten. Information om kostnader kommer att finnas tillgänglig på kursens hemsida 4 veckor före kursstart.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
All literature available as pdf on the Canvas course page when course starts.
A buzz on top, Encouraging the conservation of invertebrates on living roofs and walls, London Wildlife Trust
**Buzzing on top: Linking wild bee diversity, abundance and traits with green roof qualities**,
Sophie Kratschmer, Monika Kriechbaum, Bärbel Pachinger
Download: https://link.springer.com/article/10.1007/s11252-017-0726-6
**Ecology of green roofs**
Download: (PDF) Ecology of Green Roofs - GROOVES (Green Roofs Verified Ecosystem Services) (researchgate.net)
**Green roof and ground-level invertebrate communities are similar and are driven by building height**, Jacinda R Dromgold, Caragh G Threlfall, Briony A Norton, Nicholas S G Williams
Download: https://academic.oup.com/jue/article/6/1/juz024/5718118
**Land sharing vs. land sparing: does the compact city reconcile urban development and biodiversity conservation?**, Masashi Soga, Yuichi Yamaura, Shinsuka Koike, Kevin J. Gaston
Download: https://besjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/1365-2664.12280
**Messy Ecosystems Orderly Frames**, Joan Iverson-Nassauer
Download: https://deepblue.lib.umich.edu/handle/2027.42/49351
**Motivations for Conserving Urban Biodiversity**[,](
Download: https://conbio.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1523-1739.2009.01328.x
**Neuroscience for designing green spaces**, Agnieszka Olszewska-Guizzo, Chapter 8 + Appendix
**Perceived sensory dimensions: An Evidence-based Approach to Greenspace Aesthetics**, Stoltz, Grahn.
Download: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1618866721000145
**Renaturing Cities - Methods, examples and recommendations**
Download: https://en.institutparisregion.fr/resources/publications/renaturing-cities/
**The essential tree selection guide**, Henrik Sjöman & Arit Anderson, pp 50-55, 61- 66, 91-93
**The Gro Green Roof Code**, The Green Roof Organistation (GRO) (representing the UK Green, Blue and Biosolar Roofing industries)
Download: https://www.greenrooforganisation.org/wp-content/uploads/2021/03/GRO-Code-2021-Anniversary-Edition.pdf
The Routledge Handbook of Urban Ecology 2nd edition, published 2021
Ian Douglas, PML Anderson, David Goode, Michael C. Houck, David Maddox, Harini Nagendra, and Tan Puay Yok
(Available as E-book at SLU library. Chapters below as pdf on Canvas page)
Chapters: 4, 18, 21, 23, 29, 30, 31, 47, 55, 78