Foodscapes 2
Foodscapes 2 fortsätter att bygga vidare på matkultur och landskap som perspektiv för att förstå och analysera matens roll i hållbar utveckling. Kursen utgår från globala agendor, såsom: FN:s mål för hållbar utveckling, FN:s Food summit och Planetariska gränser.
Kursen kommer att bestå av olika temaveckor, dessa veckor kan härledas till olika utmaningar som presenterats i ovanstående agendor. Förståelsen och analyserna i kursen kommer att fördjupas genom tillägg av perspektiv från Critical Food Studies. De utvalda utmaningarna kommer att kopplas till fysiska landskap och platser genom fallstudier.
Kursen kommer att undervisas genom litteraturseminarier, föreläsningar och fältstudier. Bedömningar kommer att genomföras genom uppgifter (individuellt och i grupp) under hela kursen, med en skriftlig slutuppgift baserad på litteraturstudier och diskussioner under de olika temaveckorna.
Hur väl studenten lyckas med att nå kursens målsättningar beror på förmågan att framställa och relatera nyckelkoncepten till den problemställning eller det ämne som studenten har intresse av att utforska. Det här betyder att det är centralt att lära sig att tänka på koncept som ett flexibelt verktyg för en kritisk analys och kreativt arbete, istället för någonting som enbart ska memoreras.
Litteraturseminarier, fältstudier och uppsatsseminarier är obligatoriska.
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för FS0008
Läsåret 2024/2025
2024-09-02 - 2024-10-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
FS0008 Foodscapes 2, 15,0 Hp
Foodscapes 2Ämnen
Landskapsarkitektur MatstudierUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Litteraturseminarium | 5,0 | 0101 |
Exkursioner | 5,0 | 0102 |
Skriftlig slutinlämning | 5,0 | 0103 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 150 hp, varav 90 hp inom något av följande:\- naturvetenskap
\- samhällsvetenskap
\- humaniora
\- teknologi
\- mat- och måltidsvetenskap.
och minst 15 hp i food studies på avancerad nivå
samt
Engelska 6 eller motsvarande.
Mål
Kursens syfte är att utveckla och bredda förståelsen för relationer mellan mat, landskap, platser och människor ur ett globalt perspektiv. Matkultur och landskap används vidare som analytiska perspektiv för att söka efter tillämpbara lösningar för hållbar utveckling. Detta inkluderar perspektiv från Critical Food Studies. Progressionen från tidigare kurser ökar genom ytterligare problematisering av förhållandet mellan mat och den fysiska miljön i stads- och landsbygdssituationer. Innehållet är inspirerat av agendor på olika nivåer som rör livsmedel och miljö, såsom de sju prioriteringar som togs upp vid FN:s Food summit. Kursen behandlar också nyckelfrågor som hur mat signalerar särskilda identiteter; och matens roll i de globala flödena, inklusive globalisering, kolonisering, invandring och turism. Kursen tar också upp mat i form av produktion och konsumtion, bedömning av politik, matens roll i ekonomi och geografi. Den undersöker också matpolicys och produktionsmönster: via begrepp som food safety, security och justice. Djuretik, så kallade food deserts på landsbygd och i städer, frågor kring mat och kön, Food inequalities och Food empowerment hör också till de begrepp som behandlas på kursen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• visa, definiera och analysera sambanden mellan mat, platser/landskap och människor i olika skalor
• utvärdera och kritisera matrelaterade planer, policys, vetenskapliga artiklar och projekt ur både ett Critical Food Studies och ett landskapsperspektiv
• identifiera, beskriva och diskutera olika mat- och landskapsrelaterade aspekter och perspektiv inom ett projekt
• tillämpa teorier och begrepp för att analysera och diskutera globala utmaningar ur både ett landskaps- och matkulturellt perspektiv.
Innehåll
Foodscapes 2 fortsätter att bygga vidare på matkultur och landskap som perspektiv för att förstå och analysera matens roll i hållbar utveckling. Kursen utgår från globala agendor, såsom: FN:s mål för hållbar utveckling, FN:s Food summit och Planetariska gränser.
Kursen kommer att bestå av olika temaveckor, dessa veckor kan härledas till olika utmaningar som presenterats i ovanstående agendor. Förståelsen och analyserna i kursen kommer att fördjupas genom tillägg av perspektiv från Critical Food Studies. De utvalda utmaningarna kommer att kopplas till fysiska landskap och platser genom fallstudier.
Kursen kommer att undervisas genom litteraturseminarier, föreläsningar och fältstudier. Bedömningar kommer att genomföras genom uppgifter (individuellt och i grupp) under hela kursen, med en skriftlig slutuppgift baserad på litteraturstudier och diskussioner under de olika temaveckorna.
Hur väl studenten lyckas med att nå kursens målsättningar beror på förmågan att framställa och relatera nyckelkoncepten till den problemställning eller det ämne som studenten har intresse av att utforska. Det här betyder att det är centralt att lära sig att tänka på koncept som ett flexibelt verktyg för en kritisk analys och kreativt arbete, istället för någonting som enbart ska memoreras.
Litteraturseminarier, fältstudier och uppsatsseminarier är obligatoriska.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: kritiskt tänkande, vetenskapliga metoder, muntlig kommunikation, skriftlig kommunikation och självständighet.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom inbjudna föreläsare och studiebesök.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Aktivt medverkande vid obligatoriska moment samt godkända arbeten.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Readings Foodscape 2 FS0008
All course literature will be available online
Research articles;
Bellina, L. 2016. Feeding cities sustainably: the contribution of a ‘zerofoodwaste-city’ to sustainable development goal 2, ‘zero hunger’. In Food futures: ethics, science and culture. Conference Proceedings, Wageningen Academic Publishers Pages: pp. 113 - 118 [https://doi.org/10.3920/978-90-8686-834-6\_16](
Kaiser, M. 2021, What is wrong with the EAT Lancet report? In Justice and food security in a changing climate, Editors Hanna Schübel and Ivo Wallimann-Helmer. Pages: 374 – 380, [https://doi.org/10.3920/978-90-8686-915-2\_58](
Mackenzie, John S, and Martyn Jeggo. 2019. "The One Health Approach—Why Is It So Important?" Tropical Medicine and Infectious Disease 4, no. 2: 88. [https://doi.org/10.3390/tropicalmed4020088](
Mercado, G a,⇑, Carsten Nico Hjortsø. Explaining the development policy implementation gap: A case of a failed food sovereignty policy in Bolivia
Mercado, G., Hjortsø, C.N. & Honig, B. Decoupling from international food safety standards: how small-scale indigenous farmers cope with conflicting institutions to ensure market participation. Agric Hum Values 35, 651–669 (2018). [https://link.springer.com/article/10.1007/s10460-018-9860-x](
Marcello Magoni & Angela Colucci (2017) Protection of Peri-Urban Open Spaces and Food-System Strategies. The Case of Parco delle Risaie in Milan, Planning Practice & Research, 32:1, 40-54, DOI: 10.1080/02697459.2015.1028251
Marte, Lidia,(2007) Foodmaps: Tracing Boundaries of ‘Home’ Through Food Relations. https://doi.org/10.1080/07409710701620243
Lewis, D. 2015. Gender, feminism and food studies. African Security Review, 24(4): 414-429. [http://dx.doi.org/10.1080/10246029.2015.1090115](
O’Donoghue, T.; Minasny, B.; McBratney, A. 2022. Regenerative Agriculture and Its Potential to Improve Farmscape Function. Sustainability 2022, 14, 5815. Academic Editors: Lucia Rocchi and Luisa Paolotti [https://doi.org/10.3390/su14105815](
Steffen, W., K. Richardson, J. Rockström, S.E. Cornell, I. Fetzer, E.M. Bennett, R. Biggs, S.R. Carpenter, W. De Vries, C.A. De Wit, C. Folke, D. Gerten, J. Heinke, G.M. Mace, L.M. Persson, V. Ramanathan, B. Reyers, S. Sörlin. Planetary boundaries: Guiding human development on a changing planet. Science 347: 736. SCIENCE Vol 347, Issue 6223 [https://www.science.org/doi/10.1126/science.1259855](
Joe Smith, Petr Jehlička. Quiet sustainability: Fertile lessons from Europe's productive gardeners.(2013) [https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2013.05.002](
Stetkiewicz S., Norman R.A., Allison E. H., Andrew N. L., Ara G., Banner-Stevens G., Belton B., Beveridge M., Bogard J.. R., Bush S. R., Coffee P., Crumlish M., Edwards P., Eltholth M., Falconer L., Ferreira J. G., Garrett A., Gatward I., Islam .F. U., Kaminski A. M., Kjellevold ., Kruijssen F, Leschen W., Mamun A. McAdam B., Newton R., Krogh-Poulsen B., Pounds ., Richardson.B, Roos N., Röös E., Schapper .A, Spence-McConnell T., Suri Sharon K., Thilsted S. H., Thompson K.D., Tlusty .M F., Troell M.F, Vignola R., Young J. A., Zhang ., Little D.C. 2022. Seafood in Food Security: A Call for Bridging the Terrestrial-Aquatic Divide. (2022). In Frontiers in Sustainable Food Systems, Vol. 5. [https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fsufs.2021.703152](
Chiara Tornaghi, 2014, Critical geography of urban agriculture, Progress in Human Geography, Volume: 38 issue: 4, page(s): 551-567. https://doi.org/10.1177/0309132513512542
**Book chapters; in Routledge Handbook of Urban Food Governance**
1. Towards Urban Food Governance for More Sustainable and Just FuturesByAna Moragues-Faus, Jill K. Clark, Jane Battersby, Anna Davies
25. The City Region Food System Approach: Broadening the space for urban governance Alison Blay-Palmer, Jess Halliday, Guido Santini, Joy Carey, Roman Malec, Makiko Taguchi, Rene van Veenhuizen, and Laine Young
26. International Agendas and Urban Food System Governance: Informing, integrating and operationalizing the SDGs Thomas Forster, Florence Egal and Ana Puhac
32. Towards good food landscapes: The intrinsic links between continuous productive urban landscapes and food governance, Katrin Bohn and André Viljoen
**Book chapters; Routledge Handbook of Food as a Commons**
Vivero-Pol. J.L. 2020. The idea of food as a commons: multiple understandings for multiple dimensions of food. In Routledge Handbook of Food as a Commons. Edited by. Vivero-Pol, J.L. Ferrando, T., De Schutter,O., Mattei U. pp. 25-41.
Pettenati, G., Toldo, A., Ferrando, T. 2020. The food system as a commons. In Routledge Handbook of Food as a Commons. Edited by. Vivero-Pol, J.L. Ferrando, T., De Schutter,O., Mattei U. pp. 42-56.
**Book chapters; Routledge handbook of landscape and food**
Zeunert, J. 2018. Challenges in agricultural sustainability and resilience: towards regenerative practice. In Zeunert, J.; Waterman. T. (Eds.). Routledge handbook of landscape and food. Routledge: Oxon, UK.
Reports;
The EAT-Lancet Commission. 2019. Healthy Diets From Sustainable Food Systems. Food Planet Health.
Summary Report of the EAT-Lancet Commission. https://eatforum.org/eat-lancet-commission/eat-lancet-commission-summary-report/
(The entire The EAT-Lancet report can be found online at https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(18)31788-4/fulltext )