SLU IT uppgraderar inloggningsmetoden till flera system under hösten

Publicerad: 03 oktober 2024

Uppgraderingen görs för att höja säkerheten och effektivisera användandet av systemen.

Som användare loggar du in med samma användarnamn och lösenord som vanligt och kommer i de flesta fall inte märka av denna förändring. I vissa system kan inloggningsfönstret se lite annorlunda ut under uppgraderingsperioden.

Om du får upp ett fönster där du ska välja lärosäte för att logga in ska du innan den 5 november välja alternativet ”Nya Sveriges lantbruksuniversitet” eller ”New Swedish University of Agricultural Sciences”.

Den 5 november, när arbetet beräknas vara klart, kommer den nya inloggningsmetoden att byta namn och vara det enda tillgängliga alternativet. Du ska då välja ”Sveriges lantbruksuniversitet”.

SLU IT har arbetat för att övergången ska ha minimal påverkan på inloggningen till systemen. Om du försöker logga in och det inte fungerar som vanligt, kontakta Service Desk så hjälper de dig.

Så här gör innan den 5 november

1. Välj den nya inloggningsmetodenNya Sveriges lantbruksuniversitet” eller ”New Swedish University of Agricultural Sciences”.
  2. Om du inte ser den nya inloggningsmetoden klicka på ”Lägg till ny institution” eller ”Add another institution” och välj Nya Sveriges lantbruksuniversitet” eller ”New Swedish University of Agricultural Sciences”.
    Visar var du ska klicka när du loggar in
  3. När du klickat på rätt inloggning omdirigeras du till en sida där du anger dina inloggningsuppgifter.

Visar den nya inloggningrutan

Så här ser den nya inloggningsrutan ut där du matar in ditt användarnamn och lösenord i de flesta webbläsare.

Nya inloggningen i Firefox
Så här ser inloggningsrutan ut om du använder Firefox.

Fakta:

Det här arbetet utförs av IAM-projektet som är en del av lT-infralyftprogrammet.

Exempel på berörda system

• Ladok