Zoom (videomöten)

Senast ändrad: 05 mars 2024

Zoom är ett verktyg för videomöten och föreläsningar online.

Hur får jag tillgång till Zoom?

Om du har en SLU-dator så finns Zoom-klienten i Software Center på PC eller i Self Service för Mac. Om du är student finns den på studentsharet.

Tänk på att alltid logga in i Zoom med SLU-konto via Single Sign-On (SSO) när du ska använda Zoom. Skriv "slu-se" i SSO-rutan.

Aktivera Zoom

Första gången du vill bjuda in till ett eget möte i ZOOM behöver du aktivera ditt Zoom-konto. Detta gör du bara en gång genom att följa stegen nedan.

Steg för steg

  1. Gå till https://slu-se.zoom.us
  2. Välj Sign-in
    Zoom configure account
  3. Du kommer till sidan för universitetets gemensamma webbinloggning där du loggar in (Sign In with SSO). 
    Nu har du aktiverat ditt Zoom-konto. 
  4. För att använda Zoom behöver du också installera klienten.
    Gå till http://slu-se.zoom.us och välj alternativet Download Client längst ner på sidan. 

Zoom klienten

  1. Starta programmet.  
    Zoom client log in
  2. Klicka på knappen för Sign in with SSO.
    Sign in SSO
  3. Skriv "slu-se" i Company Domain.
    Sign in SSO
  4.  Logga in med ditt SLU-användarnamn och lösenord. 
  5. Zoomklienten ser ut som nedan. Om du vill starta ett möte direkt klicka på ”New meeting”, eller om du vill planera ett möte i förväg klicka på ”Schedule”. 
    Zoom meeting client

Du bör även se över dina personliga inställningar. 
I webbläsaren hamnar du på sidan för personliga inställningar när du loggar in.  Från Zoom-klienten når du inställningarna via Settings-Advanced Features-Edit My Profile.

Zoom verifiering

Var 30:e dag sker en automatisk utloggning i Zoom för att verifiera inaktiva användare. Om du blir utloggad och fortfarande använder Zoom ska du logga in igen via Single Sign On (SSO) med ditt SLU-konto och lösenord, antingen i webbportalen eller via Zoom-klienten/appen på din dator eller mobil.

Gör ditt Zoom-möte säkrare

Säkerhetsikonen i mötesinställningarna gör det möjligt att aktivera eller inaktivera säkerhetsalternativ under ett möte för att säkra mötet och minimera störningar.

Krav på Passcode vid möten och webinar

Från 21 december 2020 är det krav på Passcode för nya möten och webinar som skapas. Passcoden genereras automatiskt när du skapar ett nytt möte eller webinar och väljer du att bjuda in till via Outlook följer passcoden med i mötesinbjudan. Om andra ska ansluta till mötet behöver du förse dem med Passcoden tillsammans med möteslänken.

Zoom-guider


Kontaktinformation

IT-Support Servicedesk, SLU

Direktsupport: 018-67 6600 tonval 
Öppet 08.00-16.00

Webb: support.slu.se
Mail: support@slu.se