Hållbar skogsskötsel - analys och anpassningar
Information från kursledaren
Welcome to the course! Schedule and literature will be available in Canvas. Important dates for travel planning are the mandatory excursion 17-20 November. Distance studies and winter holidays are between December 15 - January 9. Other mandatory tasks and schedule is available in the prelim schedule here and later on canvas.
This is not a beginners course in Silviculture so if you have no earlier classes in the subject I recommend you to start with the suggested pre-requisite literature.
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2026-01-11 och 2026-02-01
Andra kursvärderingar för SV0060
Läsåret 2024/2025
Hållbar skogsskötsel - analys och anpassningar (SV0060-20191)
2024-11-01 - 2025-01-19
Kursplan och övrig information
Kursplan
SV0060 Hållbar skogsskötsel - analys och anpassningar, 15,0 Hp
Sustainable Forest Management - Analysis and AdaptationsÄmnen
SkogsbruksvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
| Benämning | Hp | Kod |
|---|---|---|
| Skogsbrukets anpassningar | 8,0 | 0001 |
| Skoglig analys | 7,0 | 0002 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande120 hp
60 hp inom något av följande ämnen/huvudområden
- skogsbruksvetenskap
- skogsvetenskap
- skogshushållning
- biologi
- miljövetenskap
- naturresursförvaltning
Engelska 6.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska erhålla förståelse för det moderna skogsbruket och varför det bedrivs som det görs samt ge en översikt över teoretiskt och praktiskt viktiga faktorer för ett hållbart skogsbruk i södra Sverige. Skogsskötselmässiga frågor i det samtida skogsbruket kommer att analyseras på djupet och diskuteras i relation till hållbarhetsaspekter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera och presentera viktiga processer i skogsekosystem och deras samband med tillväxtrespons på träd- och beståndsnivå
- analysera skillnader i skogsbruk beroende på trädslag, skötseltradition, socio-ekonomiska förhållanden, samt sociala behov och prioriteringar
- diskutera och granska skötselåtgärder i relation till ekologiska och växtfysiologiska faktorer
- identifiera de viktigaste naturvärdena in den boreo-nemorala zonen i södra Skandinavien, analysera hur dessa värden påverkas av ett modernt skogsbruk, och hur en skadlig inverkan kan minimeras
- läsa vetenskaplig litteratur och kommunicera bärande idéer, resultat och slutsatser
- hantera skogliga data och producera grundläggande statistik och illustrationer.
Innehåll
Kursen behandlar hur det moderna skogsbruket bedrivs och det sätts i relation till skogsskötselforskningens resultat, naturvårdssträvanden, sociala behov och prioriteringar, den aktuella skogsteknologin och virkesmarknaden. Kursen består av två huvuddelar, skogsskötsel och skogsekologi.
I kursens första del diskuteras skogsproduktion och skötsel utifrån växtfysiologiska processer och samband och där en fördjupad förståelse skall nås av hur produktionen kan skattas, beräknas och modelleras. Nästa kursdel fokuserar på hur skogsekosystem och skötselsystem kan utvärderas utifrån olika utgångspunkter såsom resiliens och ekonomi samt vad som skiljer skogliga system åt i termer av dynamik, succession och biodiversitet. I kursens tredje och huvudsakliga del kommer föryngring, beståndsutveckling och produktion att diskuteras utifrån flera perspektiv: trakthyggesbruk, kontinuitetsskog, blandskog, hantering av skaderisker samt skötsel med generell och förstärkt naturhänsyn.
Genom hela kursen diskuteras likheter och olikheter i skogsbruket mellan olika länder.
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom:
Föreläsningar, litteraturstudier, övningar, inlämningsuppgifter, datalabb, seminarier, studieresor, fältövningar, exkursioner, färdighetstränande moment, redovisningar.
I kursen kommer statistisk databearbetning och analys att utföras men laborationerna kommer att vara lärarhandledda och på introduktionsnivå.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: Informationskompetens, kritiskt tänkande och reflektion, problemlösning, vetenskapliga metoder, digital kompetens, teknikanvändning, muntlig och skriftlig kommunikation, samarbete.
Följande moment är obligatoriska:
Studieresan, exkursioner, individuella och gruppuppgifter samt seminarier och övningar.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom att representanter för skogssektorn i södra Sverige inbjuds för att delge sina tankar om viktiga förhållanden i skogsbruket och om framtida hot och möjligheter.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga tentamina.
Godkända övningsuppgifter.
Fullgjorda obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
I kursen ingår en obligatorisk studieresa till skogliga försöksparker i södra Sverige. Totalt spenderas nio dagar i fält inkluderande besök i försöksparkerna i Tönnersjöheden och Asa.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Course literature SV0060, 2025
Sustainable Forest Management - Analysis and Adaptations
In this course the main part of literature that you will read and use will come from your own searching for scientific papers. The reading will be done mainly in four different modules
Sustainable forest management
Concepts of sustainable forestry, climate change adaptations, resilient forestry, closer to nature forest management.
Books, reports and book chapters:
Boreal Forests in the Face of Climate Change: Sustainable Management. Girona, M. M., et al., Eds. (2023)., Springer Nature. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-15988-6
**A Mechanistic View of the Capacity of Forests to Cope with Climate Change. **Bravo et al. Book chapter in the book Managing Forest Ecosystems: The Challenge of Climate Change. Managing Forest Ecosystems, vol 17. Springer, Dordrecht.
Resilient forest management. P.J. Burton. (2025). Oxford university press.
**Closer to Nature Forest Management. **Larsen et al. https://efi.int/publications-bank/closer-nature-forest-management
Continuous Cover Forestry in Boreal Nordic Countries. (2024)** **Springer https://doi.org/10.1007/978-3-031-70484-0
Articles especially for use in group work and assignments:
Rist et al. Applying resilience thinking to production ecosystems 2014
Felton et al. How climate change adaptation and mitigation strategies can threaten or enhance the biodiversity of production forests: Insights from Sweden 2016
Achim et al. The changing culture of silviculture 2021
Fernandez-Gimenez et al. Mobility in pastoral systems: Dynamic flux or downward trend? International Journal of Sustainable Development & World Ecology 2006 Vol. 13 Issue 5 Pages 341-362
Dendrochronology and climate change
Literature regarding dendrochronology and how to use the techniques to understand climate and tree growth
Books, reports and book chapters:
Tree rings. Basics and Applications of Dendrochronology. Fritz Hans Schweingruber (2012) https://doi.org/10.1007/978-94-009-1273-1 . Chapter 3-4
\
Articles especially for use in group work and assignments:
Drobyshev et al. Multi-century reconstruction of fire activity in Northern European boreal forest suggests differences in regional fire regimes and their sensitivity to climate. Journal of Ecology. 2014
And literature provided in canvas.
Ecophysiology and forest management
Drivers of tree growth and stress responses in trees. What is ecophysiology and how can we use it in forest management? We will discuss the role of light, water, humidity and nutrients in driving tree growth, allometry, water and carbon dynamics. We discuss how they influence our management decisions. In the basis we discuss general processes that can be applied to a wide range of tree species, and we zoom in on the important tree species of Scandinavia in discussions and group work.
Books, reports and book chapters:
**Hirons & Thomas. **Applied tree biology: Chapter 6, 7 & 8 (other chapters prerequisite knowledge, see below) https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-29639-1
**Rossi et al. **Chapter 9: Control over Growth in Cold Climates. In: Trees in a changing environment: Ecophysiology, Adaptation and Future Survival. Ed. Tausz & Grulke. https://link.springer.com/book/10.1007/978-94-017-9100-7
Articles especially for use in group work and assignments:
Aldea J, Dahlgren J, Holmström E, Löf M. 2024. Current and future drought vulnerability for three dominant boreal tree species. Global Change Biology 30: e17079. https://doi.org/10.1111/gcb.17079
**Aussenac G. 2000. **Interactions between forest stands and microclimate: Ecophysiological aspects and consequences for silviculture. Annals of Forest Science 57: 287–301. https://doi.org/10.1051/forest:2000119
Axelsson E, Axelsson B. 1986. Changes in carbon allocation patterns in spruce and pine trees following irrigation and fertilization. TREE PHYSIOLOGY 2: 189–204. https://doi.org/10.1093/treephys/2.1-2-3.189
Bergh J, Linder S, Lundmark T, Elfving B. 1999. The effect of water and nutrient availability on the productivity of Norway spruce in northern and southern Sweden. Forest Ecology and Management 119: 51–62. https://doi.org/10.1016/S0378-1127(98)00509-X
Gessler A, Schaub M, McDowell NG. 2017. The role of nutrients in drought-induced tree mortality and recovery. New Phytologist 214: 513–520. https://doi.org/10.1111/nph.14340
**Harvey JE, Smiljanić M, Scharnweber T, Buras A, Cedro A, Cruz-García R, Drobyshev I, Janecka K, Jansons **
Kunert N, Hajek P, Hietz P, Morris H, Rosner S, Tholen D. 2021. Summer temperatures reach the thermal tolerance threshold of photosynthetic decline in temperate conifers. Plant Biology 24: 1254–1261. https://doi.org/10.1111/plb.13349
Matkala L, Kulmala L, Kolari P, Aurela M, Bäck J. 2021. Resilience of subarctic Scots pine and Norway spruce forests to extreme weather events. Agricultural and Forest Meteorology 296: 108239. https://doi.org/10.1016/j.agrformet.2020.108239
Svensson C, Bader MK-F, Fransson A-M, Alriksson C-G, Goude M, Bergh J. 2024. Norway spruce productivity in southern Sweden is equally limited by nitrogen and phosphorous. Forest Ecology and Management 572: 122192. https://doi.org/10.1016/j.foreco.2024.122192
Ward EJ, Domec J-C, Laviner MA, Fox TR, Sun G, McNulty S, King J, Noormets A. 2015. Fertilization intensifies drought stress: Water use and stomatal conductance of Pinus taeda in a midrotation fertilization and throughfall reduction experiment. Forest Ecology and Management 355: 72–82. https://doi.org/10.1016/j.foreco.2015.04.009
\
Statistics and analysis of forest experiments
Books, reports and book chapters:
OpenIntro Statistics David Diez, Mine Cetinkaya-Rundel and Christopher Barr.. Selected chapters in combination with R labs. Online pdf. https://leanpub.com/os
Statistics. An introduction using R. R. Crawley**. **ISBN: 9781118941119 (ebook). Note: Selected chapters in combination with R labs. https://slu.primo.exlibrisgroup.com/permalink/46SLUB_INST/1sl36d2/alma9919290193805121
Literature that we consider to be prerequisite knowledge
(Literature from previous courses at Euroforester master program or FLAP bachelor program, or similar literature)
Applied Tree Biology . Covering the biological and physiological principles behind the management. Hirons and Thomas
Growing plantation forestry. P.W. West., especially chapter 1-8. ISBN: 9783319018263. Available online with your SLU library account. https://slu.primo.exlibrisgroup.com/permalink/46SLUB_INST/kl53n/springer_s978-3-319-01827-0_129010