Skoglig föryngring
Kursplan och övrig information
Kursplan
SV0057 Skoglig föryngring, 7,5 Hp
Forest RegenerationÄmnen
SkogsbruksvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Fördjupningskurs i skogsföryngring | 4,0 | 0001 |
Fördjupningskurs i skogsföryngring-Tentamen | 3,5 | 0003 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande120 hp
60 hp inom något av följande ämnen/huvudområden
- skogsbruksvetenskap
- skogsvetenskap
- skogshushållning
- biologi
- miljövetenskap
- naturresursförvaltning
Engelska 6.
Mål
Kursens övergripande mål är att förmedla en helhetsbild på hela föryngringskedjan, från frö till etablerat träd, och att ge studenterna insikt i komplexiteten av det moderna skogsbrukets föryngringsmetoder.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- diskutera och kritiskt undersöka egenskaper och begränsningar hos olika föryngringsmetoder som används i det nordeuropeiska skogsbruket
- beskriva och analysera olika föryngringsmetoder, utifrån ett skogsbruksperspektiv som en del av en hållbar utveckling
- beskriva försöksupplägg och utveckla skogsföryngringsförsök, samt analysera och utvärdera skogsföryngringsförsök
- mäta och utvärdera plantornas tillväxt och vitalitet.
Innehåll
Kursen förmedlar en helhetsbild på hela föryngringskedjan, från frö till etablerat träd. Under kursen kommer nya rön och kunskap om planttyper, planteringstekniker och markberedning att diskuteras, utvärderas och kopplas till en förståelse för plantors ekofysiologi samt ståndortsfaktorer. Kursen behandlar också försöksdesign och tekniker för plantmätning, samt analys av föryngringens tillväxt och vitalitet.
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom:
Föreläsningar, litteraturstudier, övningar, (skriftliga/muntliga) inlämningsuppgifter, projektarbete, studiebesök, seminarier, fältövningar, exkursioner, presentationer
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: Problemlösning, vetenskapliga metoder, kritiskt tänkande, planera och hantera tid, kreativitet, lagarbete men också förmåga att arbeta självständigt.
Följande moment är obligatoriska: Gruppaktiviteter, fältexkursioner, studiebesök.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga tentamina.
Godkända övningsuppgifter.
Fullgjorda obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Studenter kan behöva betala vissa kostnader för transport, mat och logi under fältexkursion(er).Kursen är huvudsakligen campusförlagd men kan vid behov anpassas till distansutbildning.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
**In-depth course in forest regeneration **– course literature, 2025
Please note that all listed course literature will be available in PDF format on Canvas (the student portal) before the start of the course.
Nursery seedlings in regeneration: ecophysiology and practices from propagation to field establishment
- Grossnickle, S.C. (2000). Ecophysiology of northern spruce species: the performance of planted seedlings. NRC Research Press.
- Grossnickle, S.C. (2005). Importance of root growth in overcoming planting stress. New forests, 30(2), 273-294.
- Grossnickle, S.C. (2012). Why seedlings survive: influence of plant attributes. New forests, 43(5), 711-738.
- Jacobs, D.F. & Landis, T.D. (2014). Plant nutrition and fertilization. Tropical Nursery Manual. Agricultural Handbook, 732, 232-251.
- Nilsson, U., Luoranen, J., Kolström, T., Örlander, G. & Puttonen, P. (2010). Reforestation with planting in northern Europe. Scandinavian journal of forest research, 25(4), 283-294.
- Örlander, G., Gemmel, P. & Hunt, J. (1990). Site preparation: a Swedish overview.
- Thiffault, N. (2004). Stock type in intensive silviculture: a (short) discussion about roots and size. The Forestry Chronicle, 80(4), 463-468.
Natural regeneration
- Lidman, F.D., Karlsson, M., Lundmark, T., Sängstuvall, L. & Holmström, E. (2024). Birch establishes anywhere! So, what is there to know about natural regeneration and direct seeding of birch? New forests, 55(1), 157-171.
- Lula, M., Hanssen, K.H., Goude, M., Hökkä, H., Valkonen, S., Brunner, A., Rautio, P., Erefur, C. & Granhus, A. (2025a). Regeneration. In: Continuous Cover Forestry in Boreal Nordic Countries. Springer. 45-72.
- Lula, M., Trubins, R., Ekö, P.M., Johansson, U. & Nilsson, U. (2021). Modelling effects of regeneration method on the growth and profitability of Scots pine stands. Scandinavian journal of forest research, 36(4), 263-274.
- Övergaard, R. (2010). Seed production and natural regeneration of beech (Fagus sylvatica L.) in southern Sweden.
**Forest genetics **
- Eriksson, G. & Ekberg, I. (2001). An introduction to forest genetics.
Ecology of seeds
- Fenner, M. & Thompson, K. (2005). The ecology of seeds. Cambridge university press.
- U.S. Department of Agriculture. (n.d.). Seed sampling guidelines. RNGR. https://rngr.net/publications/seed-handling-guidebook/seed-testing/at_download/file
Regeneration of broadleaves
- Löf, M., Castro, J., Engman, M., Leverkus, A.B., Madsen, P., Reque, J.A., Villalobos, A. & Gardiner, E.S. (2019a). Tamm Review: Direct seeding to restore oak (Quercus spp.) forests and woodlands. Forest Ecology and Management, 448, 474-489.
- Löf, M., Madsen, P., Metslaid, M., Witzell, J. & Jacobs, D. (2019b). Restoring forests: regeneration and ecosystem function for the future. New For 50: 139–151.
- Xu, W. & Prescott, C.E. (2024). Can assisted migration mitigate climate-change impacts on forests? Forest Ecology and Management, 556, 121738.