Skogsskötsel - vetenskaplig grund
Kursplan och övrig information
Kursplan
SV0055 Skogsskötsel - vetenskaplig grund , 15,0 Hp
Silviculture - the Science of Forest Stand ManagementÄmnen
SkogsbruksvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp varav 60 hp inom något av följande ämnen/utbildningsområden:- skogsbruksvetenskap
- skogsvetenskap
- skogshushållning
alternativt 15 hp inom skogsbruksvetenskap eller skogsvetenskap eller skogshushållning och 60 hp inom något av följande ämnen/utbildningsområden:
- biologi
- markvetenskap
- miljövetenskap
- naturresursförvaltning
- naturgeografi
För båda altervativen krävs Engelska 6
Mål
Kursens övergripande mål är att förmedla fördjupad kunskap om metoder lämpade för utvärdering av samtida och framväxande skötselsystems inverkan på skogstillväxt, beståndsstruktur och ekosystemtjänster på träd- och beståndsnivå. Vi lägger särskild vikt vid de kunskaper och verktyg som behövs för att analysera hur skogsbestånd kan skötas för att på ett hållbart sätt tillhandahålla önskade varor och tjänster under olika förhållanden och med olika förvaltningsmål.
Efter avklarad kurs skall studenten kunna
- förklara och tillämpa ekologiska och skötselrelaterade principer för träds och bestånds utveckling med hjälp av olika modelleringsövningar och relatera skötselns inverkan på skogstillståndet till rådande miljöförhållanden
- analysera hur beståndsdynamiken förändras beroende på skötselinriktning, växtplatsens egenskaper och klimatförhållanden
- analysera och prognosticera skötselåtgärders inverkan på träds och bestånds tillväxt, på markegenskaper samt på energi- och vattenbalanser
- utforma fältförsök och datorsimuleringar samt provtagningsrutiner för att besvara grundläggande skötselfrågeställningar och testa hypoteser, analysera data relevanta programvaror och statistikverktyg, samt dra slutsatser
- utvärdera den vetenskapliga grunden till såväl etablerade som framväxande skötselmetoder såsom skötsel av blandskogar, hyggesfritt skogsbruk, agroforestry och skötsel av fullskiktade skogar
- kritiskt granska samtida debatt om skogsskötsel och skogsförvaltning
- söka, kritiskt granska, sammanfatta och analysera relevanta vetenskaplig litteratur
- använda beprövade principer för effektiv kommunikation som tar hänsyn till olika intressenter och olika kanaler (t.ex. forskningsrapporter, muntliga presentationer och postrar).
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Studierna omfattar experimentella angreppssätt och avancerade analysmetoder som kan användas för att diagnostisera skogsskötselns nuvarande och framtida inflytande på egenskaper hos enskilda bestånd och trädindivider. Under kursen tränas också kritisk granskning av vetenskaplig litteratur inom skogsskötsel och ekologi samt vetenskapligt skrivande.
Genomförande
Undervisningen är uppbyggd kring ett antal grupprojekt som också utgör examinationsmoment. Projekten innehåller både kvantitativa och experimentella inslag och ger möjlighet till individuell fördjupning inom de ingående ämnesområdena. Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom övningar i klassrummet, litteraturstudier, seminarier och diskussioner, och exkursion
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser
- Kritiskt tänkande
- Digital kompetens
- Muntlig och skriftlig kommunikation
- Förmåga att arbeta självständigt
- Problemlösning
- Samarbete
- Självständighet
- Tidsplanering/hantering av tidsramar
- Vetenskapliga metoder
Följande moment är obligatoriska
- exkursion.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom presentationer från olika aktörer i samhället, skogsägarföreningar, skogsbolag, naturskyddsföreningar och kommuner.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
- Godkända rapporter
- Godkända muntliga presentationer.
- Godkända datavisualiseringar.
- Godkända diskussionstillfällen.
- Fullgjorda obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skogens ekologi och skötsel