Hållbar förvaltning av boreala skogar
The course targets students who are considering a professional career as forestry advisors, project leaders and management professionals for the Swedish and international markets. It also provides a solid background for PhD studies with the career trajectory of Research and Development within forest companies and agencies.
Kursplan och övrig information
Kursplan
SV0054 Hållbar förvaltning av boreala skogar, 15,0 Hp
Sustainable Management of Boreal ForestsÄmnen
Skogsbruksvetenskap BiologiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp15 hp skogsbruksvetenskap på avancerad nivå
15 hp biologi på avancerad nivå med inriktning ekologi
Engelska 6
Mål
Genomgående syftar kursen till att utveckla studenternas säkerhet och kompetens att argumentera för välgrundade skötselrekommendationer i olika skogsbrukssammanhang och i kontakt med olika intressenter.
Efter avklarad kurs skall studenterna kunna
- beskriva och jämföra förvaltningsinriktningar och deras tillämpning i olika delar av den boreala zonen mot bakgrund av tidigare brukningsformer och förvaltningsmål
- utvärdera kriterier och indikatorer för hållbart skogsbruk och kunna redogöra för de skogliga certifieringssystemens tillkomst.
- analysera och bedöma olika förvaltningsstrategiers ändamålsenlighet avseende tillgången på vedråvara för olika förädlingsprocesser och påverkan på industriella försörjningssystem
- redogöra för och bedöma förutsättningarna att tillämpa planeringsmodeller (t.ex. adaptiv förvaltning, zonerat skogsbruk, flermålsplanering och kalhyggesfritt skogsbruk) för att upprätthålla långsiktigt hållbart skogsbruk i landskapsskala
- bedöma förutsättningar för och konsekvenser av alternativa sätt att praktiskt genomföra åtgärder för att uppnå förvaltningsmål
- bedöma alternativa förvaltningsstrategiers konsekvenser för kolbalans, växthusgasutsläpp och klimatförändringar
- redogöra för på vilka sätt skogens struktur och sammansättning inverkar på utbudet av ekosystemtjänster kopplade till vatten i skogslandskapet
- beskriva förvaltningsstrategier avsedda att bevara skogens biologiska mångfald och diskutera dessa med utgångspunkt från aktuell kunskap om den boreala skogens störningsdynamik
- beskriva och diskutera förvaltningsstrategier avsedda att motverka biotiska och abiotiska (vind, frost, snöbrott, brand och atmosfäriskt nedfall) skadefaktorer
- diskutera i vilken mån olika skötselsystem och alternativ för skötselåtgärders praktiska utförande överensstämmer med kriterier för hållbar förvaltning av boreal skog.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Denna kurs behandlar förvaltningsstrategiers och skötselsystems inverkan på skogens utbud av ekosystemtjänster såsom förmåga att agera kolsänka, för försörjning med vedråvara, för kontroll av abiotiska och biotiska skadefaktorer, för tillgången på rent vatten, samt för sociala och kulturella värden. Studenterna tränas att, muntligt och skriftligt, kommunicera olika avvägningar kopplade till målkonflikter och kunna diskutera dessa avvägningar mot bakgrund av forskningsresultat och vetenskaplig litteratur.
Genomförande
Kursen lägger stor vikt vid studentcentrerat lärande. De enskilda kursmomenten introduceras med korta föreläsningar följda av obligatoriska och/eller frivilliga inlämningsuppgifter varav vissa löses individuellt och andra i grupp. Därtill kommer gästföreläsningar, seminarier och workshops som utformats i samarbete med yrkesverksamma skogsförvaltare och/eller myndighetsrepresentanter. Fallstudier och projektuppdrag inspirerade av dagsaktuella problemställningar från skogsbruket utgör återkommande inslag. I kursen ingår också en exkursion med fokus på praktisk demonstration och jämförelse av olika skogsbruksmetoder och alternativ för deras praktiska genomförande. Mot slutet av kursen läggs särskild vikt vid interaktion med intressenter, med fokus på både processen kring beslut av förvaltningsmål och hur målen operativt och praktiskt kan omsättas i form av ändamålsenliga åtgärder. I samband med intressentinteraktionerna tränas också studenternas personliga kommunikationsfärdigheterna. Kursen avslutas med en studentledd konferens med studentföredrag och inbjudna deltagare.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
- kritiskt tänkande
- problemlösning
- muntlig och skriftlig kommunikation
- samarbete
- självständighet
- tidsplanering/hantering av tidsramar.
*Följande moment är obligatoriska:*
Grupp- och individuella presentationer, diskussioner, online quiz, diskussion med intressenter, exkursion.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom föreläsningar och diskussioner med inbjudna deltagare från industrin och myndigheter.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
- Godkända muntliga och skriftliga redovisningar.
- Godkända inlämningsuppgifter.
- Fullgjorda obligatoriska moment .
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skogens ekologi och skötsel