Skogshistoria - människans nyttjande av skogen och vegetationens dynamik
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
SV0027-10191 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Kursplan och övrig information
Kursplan
SV0027 Skogshistoria - människans nyttjande av skogen och vegetationens dynamik, 15,0 Hp
Forest History - Human utilisation and vegetation dynamicsÄmnen
Skogsbruksvetenskap BiologiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp inklusive 60 hp inom något av följande ämnen/utbildningsområden:- Skogsbruksvetenskap
- Skogsvetenskap
- Skogshushållning
- Biologi
- Markvetenskap
- Miljövetenskap
- Naturresursförvaltning
- Naturgeografi
- Arkeologi
- Historia
Dessutom krävs kunskaper motsvarande Engelska 6. Detta är uppfyllt av den som har en examen på grundnivå om 180 högskolepoäng från ett svenskt lärosäte. För sökanden från vissa engelskspråkiga länder gäller särskilda regler.
Mål
Det övergripande målet med kursen är att erbjuda fördjupad förståelse av skogens och vegetationens dynamik i norra Europa i ett längre tidsperspektiv och förståelse för hur människan har brukat och satt sin prägel på dessa ekosystem över årtusenden, med fokus på de senaste århundradena. Denna kunskap beaktas även i ett bredare internationellt sammanhang, med en historisk översikt över global vegetationsutveckling samt jämförelser med hur människan brukat skogen i andra typer av ekosystem i andra delar av världen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva hur vegetationen utvecklats och klimatet varierat i norra Europas skogar under Holocen, samt beskriva tillståndet i dagens skogar ur ett historiskt perspektiv
- identifiera och utvärdera de viktigaste bakomliggande motiven till de förändringar som har format skogslandskapet under de senaste århundradena
- använda skogshistoriska metoder i praktiken - pollenanalys, dendrokronologi och historiskt källmaterial - samt sammanfatta dessa metoders möjligheter och begränsningar
- identifiera spår relaterade till samer, jordbruk, förindustriella och industriella verksamheter i dagens skogar (med hjälp av lämpliga skogshistoriska verktyg), och utforska olika vägar att tillämpa denna kunskap med relevanta lagar för skydd av historisk markanvändning som dessa spår vittnar om
- redogöra för den historiska utvecklingen av skötselmetoder inom skogsbruket och hur de har format dagens skogar
- använda teorier och skogshistorisk kunskap på dagens skogsförvaltning, inklusive förekomst av biologisk mångfald och kulturellt arv
- sammanfatta och presentera kunskap muntligt och skriftligt.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Under kursen kommer studenterna att bekanta sig med skogshistoriska forskningsmetoder (historiskt källmaterial och paleoekologiska metoder). Studenterna får prova på dessa metoder i fält och själva upptäcka samspelet mellan människa och skog i ett historiskt perspektiv. Nyckelbegrepp inkluderar historiska klimatförändringar, historiska spår av mänsklig aktivitet i skogen och naturligt dynamiska processer och övergångar i skogens ekosystem. Kursen kommer även att behandla kritisk granskning och vetenskapligt skrivsätt.
Genomförande
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom:
Fältarbete med provtagning inklusive dendrokronologiska metoder; dendrokronologiskt labbarbete och dataanalys; läsning och kritisk utvärdering av vetenskaplig litteratur; seminarieserier under hela kursperioden; grupparbete som resulterar i en vetenskaplig uppsats; individuell intervjurapport och presentation; abstraktskrivning; interaktiva föreläsningar.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser
Vetenskaplig läsning och skrivning, dataanalys och tolkning, litteraturkritik, muntlig presentation.
Följande moment är obligatoriska
Fältarbete, labbarbete, seminarieserier, studentpresentationer, utvalda föreläsningar.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom
Lokala och regionala historiska museer, föreningar, privat konsulter och skogsföretag.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Fullgjorda obligatoriska momenten, och godkända muntliga uppgifter och skriftliga rapporter och presentationer.
- Godkända skriftiliga rapporter.
- Godkända presentationer.
- Godkända muntliga uppgifter.
- Fullgjorda obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skogens ekologi och skötsel
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
A preliminary list of papers for course; additional papers/reading will be assigned.
- Östlund et al. (1997). The history and transformation of a Scandinavian boreal forest landscape since the 19th century
- Berg et al. (2011). Cutting of lichen trees_a survival strategy used before the 20th century in northern Sweden
- Josefsson et al. (2010). Historical human influence on forest composition and structure in boreal Fennoscandia
- Niklasson & Granström. (2000). Numbers and sizes of fires_long-term spatially explicit fire history in a Swedish boreal landscape
- Bergman & Östlund (2022). A Sacred Tree in the Boreal forest: A Narrative About a Sámi Shaman, her Tree, and the Forest Landscape
- Rautio et al. (2014). Sami Resource Utilization And Site Selection_Historical Harvesting of Inner Bark in Northern Sweden
- Lacand et al. (2023). Multimillennial fire history of northern Finland along a latitude-elevation gradient
- Jacob & Furgerson (2012). Writing Interview Protocols and Conducting Interviews
- Östlund et al. (2015). Intensive land us in the Swedish mountains between AD 800 and 1200 led to deforestation and ecosystem transformation with long-lasting effects
- Norstedt & Östlund (2016). Fish or Reindeer? The relation between subsistence patterns and settlement patterns among the forest Sami
- Norstedt et al. (2014). Exploring pre-colonial resource control of individual Sami households
- Foster et al. (2003). The importance of land-use legacies to ecology and conservation
- Shorohova et al. (2009). Natural stand structures, disturbance regimes and successional dynamics in the Eurasian boreal forests: a review with special reference to Russian studies
- Disturbance, Equilibrium, and Environmental Variability: What is 'Natural' Vegetation in a Changing Environment
- White & Walker (1997). Approximating Nature’s Variation: Selecting and Using Reference Information in Restoration Ecology
- Drakenberg & Lindhe. Field Assessment of Forest Ecological Values
- Drakenberg & Lindhe: Forest Biodiversity Assessment
- Kuuluvainen (2009). Forest Management and Biodiversity Conservation Based on Natural Ecosystem Dynamics in Northern Europe: The Complexity Challenge
- A refined view on the ‘‘Green lie’’: Forest structure and composition succeeding early twentieth century selective logging in SE Norway
- Lundmark et al. (2013). The history of clearcurring in northern Sweden_Driving forces and myths in boreal silviculture