Skogen, marken, maskinen
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
SH0144-10166 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för SH0144
Läsåret 2022/2023
Skogen, marken, maskinen (SH0144-10269)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Skogen, marken, maskinen (SH0144-10023)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
Skogen, marken, maskinen (SH0144-10001)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Skogen, marken, maskinen (SH0144-10038)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Skogen, marken, maskinen (SH0144-10084)
2018-09-03 - 2018-11-11
Läsåret 2017/2018
Skogen, marken, maskinen (SH0144-10183)
2017-08-28 - 2017-11-05
Läsåret 2016/2017
Skogen, marken, maskinen (SH0144-10185)
2016-08-29 - 2016-11-06
Läsåret 2015/2016
Skogen, marken, maskinen (SH0144-10114)
2015-08-31 - 2015-11-01
Kursplan och övrig information
Kursplan
SH0144 Skogen, marken, maskinen, 15,0 Hp
The forest, the soil, the machineÄmnen
Skogshushållning SkogshushållningUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Ekologi 1 | 7,5 | 0302 |
Skogsteknik | 7,5 | 0303 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet för utbildning på grundnivå samt- Matematik 2a, alternativt Matematik 2b, alternativt Matematik 2c
- Naturkunskap 2
- Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1
- Skoglig grundutbildning och
- Yrkeserfarenhet motsvarande 6 månader.
Mål
Den studerande ska efter slutförd kurs
kunna identifiera berg- och jordarter, bestämma textur samt kunna redogöra för jordarternas fördelning i landskapet,
kunna redogöra för jordmånsprocesserna samt för vad som kan utläsas ur markprofilen,
kunnna redogöra för vanliga sötvattensekosystem i skogslandskapet,
kunna redogöra för växternas byggnad och livsprocesser,
förstå principerna bakom hållbar utveckling,
kunna redogöra för uppbyggnad, funktion, egenskaper och användning av de maskiner och fordon som används i skogsbruket,
förstå grundläggande logistiska principer samt vara orienterad om förekommande system och utrustningar för skogsbrukets vidaretransporter,
kunna beskriva de tekniska och ekonomiska förutsättningarna för skogsväghållning samt bedöma en vägs lämplighet för virkestransport,
kunna utföra avverkningsplanering på objektsnivå,
ha tränats i att förbereda och genomföra muntliga föredrag
Innehåll
Kursen är en introduktionskurs till skogsbruk där tyngdpunkten läggs vid de ekologiska och teknologiska förutsättningarna för uthålligt brukande av naturresursen skog. Kursen tar på den biologiska sidan upp olika ekosystem i skogslandskapet och på den tekniska sidan användningen av olika maskinsystem samt teknik för avverkning och vidaretransport. Förutom föreläsningar innehåller kursen en hög grad av färdighetsträning med många obligatoriska praktiska övningar i fält.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
-Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinator rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
-Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
-Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
-Obligatoriska resor med övernattningar kan förekomma. En viss kostnad per
övernattningstillfälle kommer att tas ut av student.
Ansvarig institution/motsvarande
Skogsmästarskolan
Litteraturlista
Del 1: Skogen som miljö
Böcker att köpa/låna från biblioteket
Andersson, R., Bergqvist, J. & Näslund, B.-Å. (2017). Skoglig produktionsekologi - ståndortsanpassning i skogsbruket. Skogsstyrelsen.
- Kapitel 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14 (Obs: används också senare i utbildningen)
Bleckert, S., Henrikson, L. & Degerman, E. (2010). Skogens vatten – om vattenhänsyn i skogsbruket. Södra Skogsägarna, Mellanskog, Norrskog och Norra Skogsägarna.
Digitalt tillgängliglitteratur på Canvas
Drakenberg, B. (2003). Kompendium i trädkännedom. Institutionen för Skogens Ekologi och Skötsel, Sveriges lantbruksuniversitet.
- Sidor 7-8 (avsnitt om bladställningens betydelse samt Lång- och kortskott)
- Sidor 14, 18 (Släktet *Abies *och släktet Picea)
- Sidor 13 (Systematik), 25-26 (Släktet Pinus) - läs översiktligt.
- Titta på bilder till arter som ingår höstens kursmoment.
- Titta på utbredningskartor till arter som ingår höstens kursmoment.
Högvall Nordin, M., Bengtsson, K., Flyckt, R. & Wide, R. (2023). 17 vägar till en mer jämställd skogssektor. Rapport från regeringsuppdraget ”Genomförande av åtgärder för en jämställd skogsnäring. Skogsstyrelsen. Rapport 2023/07.
Linder, M. et al. (2014). Climate change and European forests: What do we know, what are the uncertainties, and what are the implications for forest management? Journal of Environmental Management 146: 69-83.
Persson, P.-E. (2011). Grön energi från skogen. Mora in Europe AB.
- Delar av boken.
Valund, T. (2022). Kompendium i skoglig marklära. Skogsmästarskolan, Sveriges lantbruksuniversitet.
- Sidor 7-17 plus bilagor
Dessutom:
- Föreläsningar och övrigt utdelat material
- Egna anteckningar under exkursioner och övningar
Del 2: Skogsteknik
Digitalt tillgängliglitteratur på Canvas
Berg, S. (1982). Terrängtypsschema för skogsarbete. Uppsala: Skogforsk.
Biometria. (2021). Klassning av skogsbilvägar. Biometria.
Eklöf, K. & Skyllberg, U. (2022). Kvicksilver i mark och vatten – hur påverkar skogsbruk och våtmarksrestaurering? (Fakta skog 2022:5). Fakulteten för skogsvetenskap, Sveriges lantbruksuniversitet.
Johannesson, T., Valund, T & Eliasson, L. (2023). Uttag av grot som skogsbränsle. Skinnskatteberg: Skogsmästarskolan, Sveriges lantbruksuniversitet.
Myhrman, D., Berg, S., Granlund, P. & Karlsson, L. (1993). Terrängmaskinen, del 1. Uppsala: Skogforsk. Utdrag (s 1-59 & 420-473).
Lindroos, O., Ersson, B.T., Nordfjell, T. & Wästerlund, I. (2022). Liten skogsteknisk ordlista & formelsamling. Umeå: Institutionen för skogens biomaterial och teknologi, Sveriges lantbruksuniversitet.
Larsson, R. (2006). Skogstekniska tidsbegrepp. Skinnskatteberg: Skogsmästarskolan, Sveriges lantbruksuniversitet.
Larsson, R. (2020). Prestationsprognoser. Skinnskatteberg: Skogsmästarskolan, Sveriges lantbruksuniversitet.
Larsson, R. (2023). Skogsvägen handbok – projektering och byggande. Skinnskatteberg: Skogsmästarskolan, Sveriges lantbruksuniversitet.
Ring, E. (2008). Skogsbruk med hänsyn till vatten – en handledning från Skogforsk. Uppsala: Skogforsk.
Skogsstyrelsen. (2016). Målbilder för god miljöhänsyn: Körning i skogsmark.
Skogsstyrelsen. TSG [Skogsbrukets tekniska samverkansgrupp]. (2022). Minska risken för markskador! Del 1-2. Uppsala: Skogforsk.
Böcker/tryckt material (tillgängliga i SLU-biblioteket)
Persson, P-E. (2020). Arbete i avverkningslag. Del 1 Grundläggande kunskaper. Mora in Europe AB.
Persson, P-E. (2013). Arbete i avverkningslag. Del 2 Praktisk produktion. Mora in Europe AB.
Dessutom:
- Föreläsningsanteckningar
- Utdelat material samt övningsuppgifter