Diagnos, förebyggande och hantering av biotiska skogsskador
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
SG0271-10118 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för SG0271
Läsåret 2023/2024
Diagnos, förebyggande och hantering av biotiska skogsskador (SG0271-10223)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Diagnos, förebyggande och hantering av biotiska skogsskador (SG0271-10267)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Diagnos, förebyggande och hantering av biotiska skogsskador (SG0271-10092)
2021-08-30 - 2021-11-01
Kursplan och övrig information
Kursplan
SG0271 Diagnos, förebyggande och hantering av biotiska skogsskador, 7,5 Hp
Diagnosis, prevention and management of biotic forest damageÄmnen
Skogsvetenskap Biologi Skogsvetenskap BiologiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper på grundnivå motsvarande 120 hp inklusive- 60 hp skogsvetenskap eller
- 60 hp skogs- och träteknik eller
- 60 hp biologi eller
- 60 hp miljövetenskap eller
- 60 hp landskapsarkitektur eller
- 60 hp lantbruksvetenskap eller
- 60 hp skogshushållning eller
- 60 hp naturresurshushållning
Dessutom krävs
- Kunskaper i svenska motsvarande vad som krävs för behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå samt
- Engelska 6 eller motsvarande
samt kurser på avancerad nivå
- 15 hp skogsvetenskap eller
- 15 hp skogs- och träteknik eller
- 15 hp skogshushållning eller
- 15 hp biologi eller
- 15 hp miljövetenskap
Mål
Kursens syfte är att ge kunskaper och färdigheter avseende diagnos, förebyggande och hantering av skogsskador i svenska skogar. Efter kursen ska studenten behärska den teoretiska bakgrunden för dagens möjligheter till effektivt skogsskydd och åtgärder som främjar skogens hälsa samt ha färdighet i att kritiskt granska och reflektera kring de senaste forskningsrönen inom ämnesområdet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
kritiskt reflektera kring och motivera val av lämpliga metoder för att diagnostisera skogsskadornas orsak och kartlägga deras omfattning på bestånds- och landskapsnivå, baserat på symptom
identifiera och jämföra strategier och föreslå lämpliga åtgärder för att hindra skogsskadornas förekomst och minska deras spridning genom aktiv skogsskötsel och integrerat växtskydd (IPM, integrated pest management)
kritiskt granska och analysera möjligheterna att minska skogsskadornas långsiktiga effekter på skogens produktion, biologiska mångfald och olika ekosystemtjänster genom adaptiv, klimatanpassad och hållbar skogsskötsel, skoglig planering och restaurering
söka, värdera och referera till forskningsinformation inom ämnesområdet samt på ett vetenskapligt sätt presentera resultat och analyser såväl skriftligt som muntligt.
Innehåll
Kursen behandlar teori och praktik inom diagnostik, förebyggande och hantering av etablerade och nya skogsskador som orsakas av mikrober och djur. Fokus är på bestånds- och landskapsnivå. Under kursen presenteras ett urval av aktuella teknologiska verktyg (t ex drönare och bärbara DNA/RNA sekvenserare) som kan användas för att identifiera etablerade och nya invasiva skadegörare samt för att kartlägga skogsskadornas förekomst. Studenten utvecklar teoretiska kunskaper gällande hållbara skogsskyddstrategier och lär hur man kan tillämpa innovativa åtgärder för att minska skogsskadornas förekomst och spridning i praktiskt skogsbruk på kort och lång sikt. Inom kursen tränas problemlösning, kritiskt tänkande, samt muntlig och skriftlig kommunikation.
Kursen innehåller litteraturstudier, föreläsningar, demonstrationer, praktiska fält- och laboratorieövningar, exkursioner eller studiebesök, grupparbeten samt ett individuellt projekt. Obligatoriska moment utgörs av demonstrationer och praktiska övningar.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs krävs
godkänd skriftlig sluttentamen
godkänd muntlig och skriftlig redovisning av individuellt projektarbete
fullgjorda obligatoriska undervisningsmoment.
Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen är en distansbaserad kurs med två-tre träffar under terminen. De fysiskaträffarna sker i södra Sverige och kan medföra vissa kostnader för resor och logi. För de nätburna inslagen behövs tillgång till dator med internetuppkoppling med 2.0 Mbit/s eller högre i båda riktningarna, ett USB-headset med mikrofon samt en webbkamera. Fast uppkoppling är alltid att föredra. Man kan även koppla upp sig på ett bibliotek eller lärcentrum.
Kursspråk är svenska men vissa undervisningsmoment kommer att ges på engelska.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Franic et al. 2019 Are traded forest tree seeds a potential source of nonnative pests? Ecological Applications Issue 29.
Karlsson et al 2020. Making sense of Integrated Pest Management (IPM) in the light of evolution. Evolutionary Applications Issue 13.
Peterson et al. 2023. Specificity and Sensitivity of a Rapid LAMP Assay for Early Detection of Emerald Ash Borer (Agrilus planipennis) in Europe. Forests Issue 14.
Prospero et al. 2021. Biological control of emerging forest diseases: How can we move from dreams to reality? Forest Ecology and Management Issue 496.
Pysek et al. 2020. Scientists’ warning on invasive alien species. Biological Reviews
These readings will be provided to students during the course.