Genuskompetens för skogssektorn
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för SG0243
Läsåret 2023/2024
Genuskompetens för skogssektorn (SG0243-40031)
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
Genuskompetens för skogssektorn (SG0243-40114)
2023-03-22 - 2023-06-04
Läsåret 2021/2022
Genuskompetens för skogssektorn (SG0243-40013)
2022-03-24 - 2022-06-05
Läsåret 2020/2021
Genuskompetens för skogssektorn (SG0243-40009)
2021-03-24 - 2021-06-06
Läsåret 2019/2020
Genuskompetens för skogssektorn (SG0243-40014)
2020-03-25 - 2020-06-07
Läsåret 2018/2019
Genuskompetens för skogssektorn (SG0243-40139)
2019-03-26 - 2019-06-09
Kursplan och övrig information
Kursplan
SG0243 Genuskompetens för skogssektorn, 7,5 Hp
Gender competence for the forestry sectorÄmnen
Skogshushållning SkogsvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Introduktion till genusperspektiv på skog och skogsbruk | 1,5 | S001 |
Organisation och ledarskap | 1,5 | S002 |
Skogens relationer | 1,0 | S003 |
Projektarbete | 3,5 | S004 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet för högskolestudier.Mål
Målet är att kursen att studenten efter avslutad kurs ska kunna hantera genusvetenskapliga begrepp och verktyg för att analysera och reflektera över praktiskt jämställdhetsarbete i relation till skogssektorn. Efter avslutad kurs ska studentne kunna:
Redogöra för och applicera grundläggande begrepp och teorier om genus och jämställdhet på material
Redogöra för och diskutera hur genus och jämställdhet behandlas med avseende på skogsägarskapet och policy
Beskriva hur genus påverkar arbetsorganisationen och olika utmaningar med praktiskt jämställdhetsarbetet
Analytiskt skildra och reflektera över hur genus och jämställdhet beaktas inom praktisk skogssektor och skoglig akademi och vilken roll det har för skogssektorns utseende idag
Innehåll
Under kursen studeras olika aspekter av skogssektorn och skoglig akademi utifrån grundläggande teori kring genus och jämställdhetsarbete. Kursen är uppdelade i fyra delmoment bestående av:
- Introduktion till genusperspektiv på skog och skogsbruk
- Organisation och ledarskap
- Skogens relationer
- Projektarbete
Genomgående kommer de skogliga sektorn och akademin används som utgångspunkt för att studera och diskutera genus och jämställdhet.
Genomförandet bygger till stor del på litteratur, föreläsningar med seminarier och ett projektarbete. Under kursens träffar, som är obligatoriska att delta vid, sker både undervisning i form av föreläsningar, övningar, seminarier och examination. Lärarledda träffar, övningar samt skriftlig rapport är obligatoriska delar av kursen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För ett godkänt resultat krävs
Aktivt deltagande och närvaro vid obligatoriska kursträffar med gruppdiskussioner
Godkänd skriftlig enskild rapport och godkänt deltagande i övningar.
Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
**1) ** Introduktion till genusperspektiv på skog och skogsbruk
Kön & genus
Mia Eriksson & Lucas Gottzén (2020) Genus, Liber (s. 10-43)
Anna Lundberg och Ann Werner (red.) (2016) En introduktion till genusvetenskapliga begrepp, Nationella sekretariatet för genusforskning. (s. 15-19)
Ganetz, Hillevi (2012) Naturlikt: människor, djur och växter i SVT:s naturmagasin, Gidlunds förlag. (s. 31-36)
Johansson, Kristina (2019) Inkvoterade kvinnor och för-fördelade män? - om skogsbrukets pågående jämställdhetssatsningar, I: Den öppna skogen - kön, genus och jämställdhet i skogssektorn (red. Andersson) (s. 53-62)
Johansson, Maria (2019) Fler kvinnor i det svenska skogsbruket! - men var får de plats?, I: Den öppna skogen - kön, genus och jämställdhet i skogssektorn (red. Andersson) (s. 63-73)
Intersektionalitat, normkritik och jämställdhet
SOU (2014:34) Inte bara jämställdhet: Intersektionella perspektiv på hinder och möjligheter i arbetslivet (s. 36-42, 267-268)
Anna Lundberg och Ann Werner (red.) (2016) En introduktion till genusvetenskapliga begrepp, Nationella sekretariatet för genusforskning. (s. 33-38)
Ringblom, Lisa (2019) Bra för affärerna? - Motiv för ökad jämställdhet i den svenska gruv- och skogsnäringen, , I: Den öppna skogen - kön, genus och jämställdhet i skogssektorn (red. Andersson), s. 27-38.
**2) ** **Organisation och ledarskap**
Organisation
Wahl & Holgersson (2018) Det ordnar sig. Studentlitteratur. (s. 51-171)
Andersson, Elias (2019) Att styra förändringens språk - mening, politik och jämställdhet i den svenska skogsnäringen, I: Den öppna skogen - kön, genus och jämställdhet i skogssektorn (red. Andersson), s. 39-52.
Johansson, Maria (2019) #Slutavverkat - sexuella trakasserier i skogssektorn, I: Den öppna skogen - kön, genus och jämställdhet i skogssektorn (red. Andersson), s. 183-194.
Arbetsliv & diskriminering
Wahl & Holgersson (2018) Det ordnar sig. Studentlitteratur. (s. 235-293, 295-320)
Andersson, E. & Joahsson, M (2022) Tio år med jämställdhet på agendan - Nationell uppföljning av skogligt utbildades villkor på arbetsmarknaden. Umeå: Sveriges Lantbruksuniversitet. (s.5-6, 9-13)
DO (2019) Arbetsgivarens aktiva åtgärder
**3) ** **Skogens relationer**
Policy
Holmgren, Sara (2019) Skogsrikets värderingar - en fråga om politiska prioriteringar, I: Den öppna skogen - kön, genus och jämställdhet i skogssektorn (red. Andersson), s. 75-88.
Konkurrenskraft kräver jämställdhet: jämställdhetsstrategi för skogsbrukssektorn
Skogsägarskapet
Andersson, Elias (2019) Skogsägarskapets kön och förväntningar – hur naturen blev känslosam, I: Den öppna skogen - kön, genus och jämställdhet i skogssektorn (red. Andersson), s. 171-182.
Appelstrand, Marie (2019) Osynliga entreprenörer i skogen? – förutsättningar för kvinnors företagande inom den skogliga sektorn, I: Den öppna skogen - kön, genus och jämställdhet i skogssektorn (red. Andersson), s. 109-120.
Lidestav, Gun (2001) Kräver skogen sin man eller duger en kvinna?, I: Kvinnor och jord: Arbete och ägande från medeltiden till nutid (red. Liljewall et al.), s. 159-173.
Natur/biologi
Ah-King, Malin (2012) Genusperspektiv på biologi (s. 6-29)
**Referenslitteratur:**
Anna Lundberg och Ann Werner (red.) (2016) En introduktion till genusvetenskapliga begrepp, Nationella sekretariatet för genusforskning.
Diskrimineringslagen (2008:567)