Skoglig Ekologi
Kursen är upplagd som en PBL (problembaserat lärande) där studenterna arbetar i basgrupper med fallstudier och ekologiska frågeställningar. Fallstudierna representerar olika ekologiska områden och varje fall avslutas med diskussion och sammanfattning av slutsatser.
Information från kursledaren
Dear all,
We are very much looking forward to meeting you soon for the Forest Ecology course start 2nd November. The course registration is now open and you can register yourself until the 2 November.
I have uploaded the updated schedule and we will meet in Bokskogen at 12:15 on Nov 2nd for the course introduction.
Best wishes,
Maja
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
SG0220-20020 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för SG0220
Läsåret 2022/2023
Skoglig Ekologi (SG0220-20117)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2020/2021
Skoglig Ekologi (SG0220-20005)
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Skoglig Ekologi (SG0220-20012)
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Skoglig Ekologi (SG0220-20065)
2018-11-05 - 2019-01-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
SG0220 Skoglig Ekologi, 15,0 Hp
Forest EcologyÄmnen
Skogsvetenskap SkogsvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0201 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper på grundnivå motsvarande- 75 hp skogsvetenskap inklusive 7,5 hp ekologi
eller
- 75 hp biologi inklusive 7,5 hp ekologi
samt
- engelska 6
Mål
Kursen ger studenten kunskap om grundläggande ekologisk teori inom terrestra och akvatiska delar av ekosystem.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Redogöra för grundläggande ekologiska begrepp och teorier
Tillämpa och diskutera ekologiska begrepp och teorier på evolutionsbiologiska problem inklusive beteendeekologi samt evolutionsdrivande processer och mekanismer
Tillämpa och diskutera ekologiska begrepp och teorier på populationsekologiska problem inklusive populationsreglerande mekanismer
-Tillämpa och diskutera ekologiska begrepp och teorier på samhällsekologiska problem inklusive samhällsekologiska mönster och biologiska samhällens regleringsmekanismer
Tillämpa och diskutera ekologiska begrepp och teorier på reproduktionsbiologiska problem inklusive växters olika reproduktionssystem
Söka relevant information, tillämpa ett kritiskt förhållningssätt till informationen, och använda informationen som en del i att lösa ekologiska problem.
Innehåll
Kursen behandlar ekologiska begrepp och teorier som studenter sedan använder för att lösa problem inom olika ekologiområden. Under kursen tillämpas problembaserat lärande (PBL) som utgår från studenternas erfarenheter, intressen och frågor. Studenterna arbetar i basgrupper med att formulera ekologiska frågor kring olika fall. Därefter arbetas enskilt med att finna lösningar på de identifierade frågeställningarna i respektive fallstudier. Varje fallstudie avslutas med en diskussion där basgruppsmedlemmarna jämför och sammanfattar sina kunskaper om ämnet och besvarar de frågor som de tidigare har formulerat. De olika fallen representerar olika ekologiska områden som behandlas inom kursen. Till varje delmoment hör också föreläsningar och övningar. Basgruppsarbete och övningar är obligatoriska delar i kursen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig och muntlig examination. Godkända skriftliga inlämningsuppgifter samt aktivt deltagande i obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Till studenternas hjälp för att avgöra vilka områden som är relevanta att fördjupa sig i, finns ett måldokument med noggrant specificerade delmål för kursen.SLU är miljöcertifierat enligt ISO 14001. Många av våra kurser behandlar kunskaper och
färdigheter som bidrar positivt till miljön. För att stärka detta ytterligare har vi specifika
miljömål för utbildningen. Studenterna är välkomna att ge förslag på åtgärder i kursens
upplägg och genomförande som leder till förbättringar för miljön. För mer information se
SLUs hemsida, www.slu.se.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skogens ekologi och skötsel
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
- Course Reading List, Preliminary Författare: Cain, ML, Bowman, WD & Hacker, SD, Ecology 2nd or 3rd edition http://www.sinauer.com/catalog/biology/ecology-611.html Kommentar: We will use this text book as a complement to the lectures. It is a very good book that can be used to reach the learning goals in general, but the chapters below are especially recommended. The computer labs. that you will perform during this course are connected to this book. We want you to especially read the chapters that are relevant for these labs.
Recommended chapters Connected to lab.
6 Evolution and Ecology 1. Finches and evolution
8 Behavioral Ecology
9 (10) Population Growth and Regulation 2 Population growth
20 (21) Energy Flow and food webs 3 Top-Down control
10 (11) Population Dynamics 4 Isle Royale
17 (18) Biogeography 5 Patchy prairies
18 (19) Species Diversity in Communities 6 Intermediate disturbance
The chapter number within parentheses are from the newest edition (2014). In the older edition (2011) chapter 8 is missing, but will be available from us. We will put the recommended chapters in Canvas, where the course will have a work space, for information, archive, handing in assignments, etc