Mänskliga dimensioner av naturresursförvaltning
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för NA0201
Läsåret 2024/2025
Mänskliga dimensioner av naturresursförvaltning (NA0201-30241)
2025-01-20 - 2025-03-24
Kursplan och övrig information
Kursplan
NA0201 Mänskliga dimensioner av naturresursförvaltning, 15,0 Hp
Human Dimensions of Natural Resource ManagementÄmnen
NationalekonomiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
| Benämning | Hp | Kod |
|---|---|---|
| Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 30 hp i biologi eller 30 hp i skogsbruksvetenskap.Mål
Syftet med kursen är att studenterna ska utveckla mångvetenskapliga och tvärvetenskapliga grunder för området mänskliga dimensioner, samt de mänskliga aspekter som kännetecknar aktuella frågor inom hållbar styrning och förvaltning av naturresurser.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och utvärdera de mänskliga aspekterna i naturresursförvaltningen
- identifiera konfliktmönster och kunna tillämpa principer för konflikthantering
- beskriva och analysera, med hjälp av fallstudier, konfliktlösning av naturresurshantering i ett vidare sammanhang
- kritiskt granska kvalitativa och kvantitativa data om hur människor värderar naturresurser
- redogöra för och diskutera miljökommunikation relaterad till mänskliga dimensioner av naturresursförvaltning.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Kursen fokuserar på hållbar förvaltning av naturresurser ur ett samtida mänskligt perspektiv. Under kursen utvecklar studenter en fördjupad kunskap om styrning och förvaltning av naturresurser, inklusive varför och hur människor värdesätter dessa resurser. Vidare blir studenterna bekanta med samhällsrelaterade effekter på naturresurser samt ekonomiska överväganden som rör naturresursförvaltning.
Kursen täcker även ämnen som konflikthantering och hur man förstår konfliktlösning på både nationell och internationell nivå. Miljökommunikation och dess roll i naturresursförvaltningen är också centrala teman som behandlas. Slutligen kommer studenterna att utveckla förmågan att utvärdera kvantitativa och kvalitativa metoder som används inom forskning om mänskliga dimensioner av naturresursförvaltning.
Genomförande
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom föreläsningar, seminarier, övningar, gruppuppgifter och litteraturstudier. Studenten ska genomföra ett individuellt projekt, skriva en rapport och muntligt presentera i ett seminarium.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
- muntlig och skriftlig rapport
Följande moment är obligatoriska:
- seminarier
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
- godkänd tentamen
- godkända inlämningsuppgifter
- fullgjorda obligatoriska moment
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
SLU är miljöcertifierat enligt ISO 14001. Många av våra kurser behandlar kunskaper och färdigheter som bidrar positivt till miljön. För att stärka detta ytterligare har vi specifika miljömål för utbildningen. Studenterna är välkomna att ge förslag på åtgärder i kursens upplägg och genomförande som leder till förbättringar för miljön. För mer information se SLUs hemsida, [www.slu.se](Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skogens bioekonomi och teknologi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
**Required course materials **(additional readings to be posted later)
Books:
- Heal, G. (2016). Endangered economies: how the neglect of nature threatens our prosperity. Columbia University Press. [E-book available through library]
Articles:
- Costanza, R., d'Arge, R., De Groot, R., Farber, S., Grasso, M., Hannon, B., ... & Van Den Belt, M. (1997). The value of the world's ecosystem services and natural capital. nature, 387(6630), 253-260.
- Adams, W. M. (2014). The value of valuing nature. Science, 346(6209), 549-551.
- Chan, K. M., Balvanera, P., Benessaiah, K., Chapman, M., Díaz, S., Gómez-Baggethun, E., ... & Turner, N. (2016). Why protect nature? Rethinking values and the environment. Proceedings of the national academy of sciences, 113(6), 1462-1465.
- Costanza, R., De Groot, R., Sutton, P., Van der Ploeg, S., Anderson, S. J., Kubiszewski, I., ... & Turner, R. K. (2014). Changes in the global value of ecosystem services. Global environmental change, 26, 152-158.
- Toman, Michael, 1998. "SPECIAL SECTION: FORUM ON VALUATION OF ECOSYSTEM SERVICES: Why not to calculate the value of the world's ecosystem services and natural capital," Ecological Economics, Elsevier, vol. 25(1), pages 57-60, April.
- Ayres, R. U. (1998). The price-value paradox. Ecological Economics, 25(1), 17-19.
- Daily, G. C., Söderqvist, T., Aniyar, S., Arrow, K., Dasgupta, P., Ehrlich, P. R., ... & Walker, B. (2000). The value of nature and the nature of value. Science, 289(5478), 395-396.
- Sutherland, W. J., Dicks, L. V., Everard, M., & Geneletti, D. (2018). Qualitative methods for ecologists and conservation scientists. Methods in Ecology and Evolution, 9(1), 7-9.
- Lim, W. M. (2025). What is qualitative research? An overview and guidelines. Australasian Marketing Journal, 33(2), 199-229.
- Sutherland, W. J., Dicks, L. V., Everard, M., & Geneletti, D. (2018). Qualitative methods for ecologists and conservation scientists. Methods in Ecology and Evolution, 9(1), 7-9.
Optional Readings
\
- Diamond, J. (2013). Collapse: how societies choose to fail or survive. Penguin UK. [Strongly suggested/possibly required later on]
- Heal, G. (2008). When principles pay: corporate social responsibility and the bottom line. Columbia University Press.
- Dasgupta, P. (2021). The economics of biodiversity: the Dasgupta review. Hm Treasury.
- Polasky, S., Kling, C. L., Levin, S. A., Carpenter, S. R., Daily, G. C., Ehrlich, P. R., ... & Lubchenco, J. (2019). Role of economics in analyzing the environment and sustainable development. Proceedings of the National Academy of Sciences, 116(12), 5233-5238.