Konflikt, dialog och processledning
Kursplan och övrig information
Kursplan
MX0174 Konflikt, dialog och processledning, 15,0 Hp
Conflict, dialogue and facilitationÄmnen
MiljövetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande Engelska 6 från gymnasieskolan. Kunskaper motsvarande 180 hp varav 90 hp i något ämne inom naturvetenskap, teknik, samhällsvetenskap eller humanoria.Mål
Kursen ger studenterna möjlighet att utveckla förståelse för miljö- och hållbarhetsrelaterade konflikter och hur samverkansinriktade förhållningssätt, med betoning på dialog och processledning, kan användas för att hantera dem. Kursen bygger på erfarenhetsbaserat lärande och är strukturerad kring ett grupprojekt. Särskild tonvikt läggs på: att analysera perspektivskillnader och spänningar mellan aktörer i miljö- och hållbarhetskonflikter; att lära sig utforma samarbetsprocesser med flera aktörer som använder faciliterad dialog för att förändra från en destruktiv till en konstruktiv konfliktdynamik; samt att reflektera över personliga erfarenheter av konflikter, dialog och processledning.
Efter genomgången kurs ska studenterna kunna
- beskriva olika teoretiska perspektiv för att förstå konflikter, inklusive sociala dynamiker som påverkar konflikters konstruktivitet och destruktivitet
- beskriva samverkansinriktade förhållningssätt för konflikthantering, med fokus på processledning och dialog, samt diskutera deras potential och begränsningar
- tillämpa teoretiska perspektiv på konflikter i analysen av miljö- och hållbarhetsrelaterade konflikter
- tillämpa teoretiska perspektiv och samverkansinriktade förhållningssätt i utformningen av konflikthanteringsprocesser, med fokus på samverkan mellan flera aktörer, dialog och processledning
- reflektera över erfarenheter av konflikter, dialog och processledning.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Kursen bygger på erfarenhetsbaserat lärande och är strukturerad kring ett grupprojekt. Den kombinerar teoretiska och praktiskt inriktade föreläsningar, obligatoriska interaktiva workshops och litteraturstudier för att utveckla en djup förståelse för miljö- och hållbarhetsrelaterade konflikter samt samverkansinriktade förhållningssätt för att hantera dem. Olika teoretiska perspektiv används för att förstå olika dimensioner av konflikter och konflikters konstruktiva och destruktiva dynamik, med särskilt fokus på kommunikation, social interaktion och gruppdynamik. Olika samverkansinriktade förhållningssätt för konflikthantering, med fokus på dialog och processledning, presenteras också, inklusive deras potential och begränsningar. Dessa teoretiska perspektiv och förhållningssätt diskuteras i relation till samhälleliga motsättningar och spänningar (t.ex. polarisering, maktobalanser och bristande tillit).
Studenterna tillämpar de teoretiska perspektiv och förhållningssätt som lärts ut i ett grupprojekt. I tvärvetenskapliga team undersöker studenterna en verklighetsbaserad miljö- eller hållbarhetsrelaterad konflikt och utformar en konflikthanteringsprocess grundad i samverkan, dialog och processledning. I linje med kursens fokus på erfarenhetsbaserat lärande förväntas studenterna även tillämpa kursens perspektiv och förhållningssätt i sitt eget grupparbete. Detta ger dem möjlighet att öva dialog och processledning när de tillsammans koordinerar uppgifter, fattar beslut om sitt projektarbete och hanterar potentiella konflikter. Det gör det också möjligt för dem att själva erfara fördelar och utmaningar med att samverka i tvärvetenskapliga grupper.
Resultatet av projektarbetet är en teoretiskt grundad och praktiskt orienterad konflikthanteringsplan, inklusive en bedömning av den studerade konflikten samt rekommendationer om hur den kan hanteras genom samverkan och faciliterad dialog. Studenterna förväntas även kritiskt reflektera över erfarenheterna från kursen gällande konflikt, dialog och processledning.
Genomförande
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom föreläsningar, litteraturstudier, (inlämnings) uppgifter, projektarbete, workshops, seminarier, färdighetstränande moment och redovisningar.
Kursen fokuserar på följande generella kompetenser: kritiskt tänkande, problemlösning, muntlig kommunikation, skriftlig kommunikation, samarbete, självständighet och tidsplanering/hantera tidsramar.
Följande moment är obligatoriska: interaktiva workshops.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom projektarbete och gästföreläsningar.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs krävs
- godkända skriftliga eller muntliga tentamina
- aktivt deltagande i obligatoriska aktiviteter
- aktivt deltagande i projektarbete
- godkänd skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete.
För mer information, se kursschemat.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land