Miljöstyrningens praktiker - kritiska perspektiv
Kursplan och övrig information
Kursplan
MX0173 Miljöstyrningens praktiker - kritiska perspektiv, 15,0 Hp
Engaging critically with environmental governance practicesÄmnen
MiljövetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande Engelska 6 från gymnasieskolan.Kunskaper motsvarande minst 180 hp med fördjupning omfattande minst 90 hp inom ett enskilt ämne (t.ex. biologi eller nationalekonomi) inom ett av följande utbildningsområden:
- naturvetenskap
- teknologi
- samhällsvetenskap (sociologi, psykologi, ekonomi, statsvetenskap, kulturgeografi, mediavetenskap)
Mål
Kursen ger studenterna möjlighet att utveckla djupgående kunskaper i miljöstyrning genom att använda kritiska perspektiv på praktiska tillämpningar i verkligheten. Under kursens gång lär sig studenterna olika teorier som är relevanta för att förstå miljöstyrning och får erfarenhet av att tillämpa dessa teorier genom ett grupprojekt som undersöker en miljöstyrningspraktik i Sverige. Genom projektet, och genom nära interaktion och samarbete med relevanta aktörer, engagerar sig studenterna kritiskt i den studerade praktiken och utforskar förslag på hur den kan förbättras.
Efter genomgången kurs ska studenterna kunna
- beskriva olika teorier som är relevanta för att förstå miljöstyrning i praktiker som involverar flera aktörer
- tillämpa teorier för att undersöka och använda kritiska perspektiv på miljöstyrningspraktiker
- använda kvalitativa forskningsmetoder för att samla in och analysera data om miljöstyrningspraktiker
- undersöka miljöstyrningspraktiker genom interaktion och samarbete med flera intressenter.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Kursen består av två huvuddelar: en teoretisk och en praktisk. I den teoretiska delen presenteras och diskuteras teorier som är relevanta för att förstå miljöstyrning, med fokus på praktiker som involverar flera aktörer, genom föreläsningar, litteraturstudier och obligatoriska seminarier. Studenterna lär sig också att tillämpa dessa teorier när de undersöker miljöstyrningspraktiker, med hjälp av relevanta kvalitativa forskningsmetoder.
I den praktiska delen använder studenterna de teoretiska och metodologiska färdigheter de har tillägnat sig för att undersöka och använda kritiska perspektiv på pågående miljöstyrningspraktiker genom ett grupprojekt, inklusive en exkursion. Exempel på möjliga styrningspraktiker är expansionen av naturturism och dess påverkan på annan markanvändning, intressenters perspektiv på förändringar i skötseln av tätortsnära skogar, kommunal förvaltning av vatten eller avfall, etc. En viktig del av grupprojektet är att interagera och samarbeta med aktörer som är involverade i den studerade miljöstyrningsfrågan. Detta innefattar att förbereda och genomföra aktiviteter där studenterna kan lära tillsammans med dessa aktörer, samt gemensamt reflektera över projektets genomförande, resultat och möjliga förbättringar av den studerade praktiken.
Genomförande
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom föreläsningar, litteraturstudier, (inlämnings) uppgifter, projektarbete, seminarier, workshops, studiebesök, färdighetstränande moment och redovisningar.
Kursen fokuserar på följande generella kompetenser: kritiskt tänkande, muntlig kommunikation, skriftlig kommunikation, samarbete, självständighet och tidsplanering/hantera tidsramar.
Följande moment är obligatoriska: seminarier.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom projektarbete, workshops och studiebesök.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs krävs
- godkända skriftliga eller muntliga tentamina
- aktivt deltagande i obligatoriska aktiviteter
- aktivt deltagande i projektarbete
- godkänd skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete.
För mer information, se kursschemat.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land