Mark- och vattenkemi
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-11-26 och 2025-12-17
Kursplan och övrig information
Kursplan
MX0170 Mark- och vattenkemi, 7,5 Hp
Soil and water chemistryÄmnen
Miljövetenskap MarkvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande:• 150 hp på grundnivå
• 15 hp kemi,
• 15 hp markvetenskap eller geovetenskap
samt
• Engelska 6.
Mål
Kursens övergripande mål är att ge en fördjupad och kvantitativ förståelse av de kemiska processer som styr löslighet och transport av näringsämnen, metaller och pesticider i mark- och vattensystem, och hur dessa processer påverkar t.ex. markens bördighet och vattensystemens kvalitet. Kursen ger studenten en god teoretisk grund inom ämnet mark- och vattenkemi.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för hur markens mineral och organiska material är uppbyggda, samt hur de påverkar markvattnets kemiska sammansättning,
- bedöma löslighet och mobilitet av näringsämnen och föroreningar i mark- och vattensystemet,
- tolka kemiska analyser av mark och vattenprover,
- utföra beräkningar för olika mark- och vattenkemiska tillämpningar.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Kursen ger fördjupad kunskap i mark- och vattenkemi och hur man kan tillämpa grundläggande kemisk teori på olika typer av mark- och vattensystem, t ex vid miljöövervakning, eller i samband med rådgivning i växtnäringsfrågor.
Kursen behandlar följande moment:
- markens fasta beståndsdelar,
- processer i vattenfasen, samt jämvikter med olika mineralfaser,
- pesticiders uppträdande i mark och vattenmiljö
- sorption av näringsämnen och föroreningar till mark- och sedimentmaterial,
- redoxprocesser och deras betydelse för löslighet och biotillgänglighet av näringsämnen och föroreningar i mark- och vattensystem,
- försurande och syraneutraliserande processer i mark- och vattensystem och deras betydelse för miljökvalitet och bördighet,
- tillämpningar av mark- och vattenkemisk teori inom jordbruk, skogsbruk, och miljöanalys
Genomförande
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom föreläsningar, räkne- och datorövningar, inlämningsuppgifter, laborationer och seminarier.
Kursen fokuserar på följande generella kompetenser: skriftlig och muntlig kommunikation, insamling och bearbetning av data, samarbete/arbete i grupp, digital kompetens/hantering av relevant mjukvara.
Följande moment är obligatoriska: Vissa övningar på kursen är obligatoriska.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom en gästföreläsning inom relevant ämne
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
- Godkända övningsuppgifter
- Godkänt deltagande i obligatoriska moment
- Godkänd skriftlig tentamen
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Samläsning sker med kurs i Environmental GeochemistryAnsvarig institution/motsvarande
Institutionen för mark och miljö
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Our main resource for the course is the following handbook:
Handbook: Sparks, D.L.; Singh, B.; Siebecker, M.G. 2023. Environmental Soil Chemistry (3rd edition). Elsevier, London.
Below is a reading and literature list where we stipulate which parts of the handbook are relevant. Many parts of the course are unfortunately not covered at all.
Another good resource for many parts is the compendium written by Jon Petter Gustafsson (Soil and Water Chemistry), but we do not specifically refer to that compendium in the below list.
You can find the handbook, the compendium and other papers mentioned in the list below in the literature module on canvas. The handbook is also available on-line here but make sure you are on the SLU network or have a VPN connection with the SLU server.
Soil minerals and weathering (Vadim Kessler): §1.2.7; §1.2.8; §1.3.1; §1.3.2; §1.5.1-1.5.5
Water chemistry and the carbonate system (Jon Petter Gustafsson): §1.3.2
Complexation (Geert Cornelis): §1.5; §9.7; §9.7.1; § 9.7.2
Mineral solubility (Jon Petter Gustafsson): § 4 (The whole chapter is relevant)
Soil organic matter (Marie Spohn): Stahr, K, 2016. Chapter 8: “Soil organic matter” in Blume, H.P.; Brümmer, G.W.; Fleige, H.; Horn, R.; Kandeler, R.; Kögel-Knabner, I.; Kretzschmar, R.; Stahr, K.; Wilke, B.M. (eds.) Scheffer/Schachtschabel Soil Science. Available for download here
Adsorption and ion exchange (Geert Cornelis): §5.1; §5.2; §5.3; §5.4 (partly); § 5.5.3 (first paragraph); §5.5.4 (d and f but not a, b, c, e); § 5.6; § 5.7; § 6.1; § 6.2
Redox (Dan Berggren Kleja): § 8
Pesticides (Mats Larsbo, Harald Cederlund): SLU Centre for pesticides in the environment: https://www.slu.se/en/about-slu/organisation/collaborative-centres/slu-centre-for-pesticides-in-the-environment/information-about-pesticides-in-the-environment/
Organic pollutants (Georgios Niarchos): Schwartzenbach, R.P., Escher, B.I., Fenner, K., Hofstetter, T.B., Johnson, C.A., von Gunten, U., Wehrli, B. 2006. The challenge of micropollutants in aquatic systems. Science, 310, 1072-1077; Ren, X., Zeng, G., Tang, L., Wang, J., Wan, J., Liu, Y., Yu, J., Yi, H., Ye, S., & Deng, R. (2018). Sorption, transport and biodegradation – An insight into bioavailability of persistent organic pollutants in soil*.* STOTEN, 610-611, 1154-1163.