Miljökonsekvensbeskrivning
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
MX0147-20056 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för MX0147
Läsåret 2021/2022
Miljökonsekvensbeskrivning (MX0147-20172)
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Miljökonsekvensbeskrivning (MX0147-20139)
2020-11-02 - 2021-01-17
Kursplan och övrig information
Kursplan
MX0147 Miljökonsekvensbeskrivning, 5,0 Hp
Environmental Impact AssessmentÄmnen
Miljövetenskap MiljövetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp varav 90 hp inom något av följande ämnen/utbildningsområden: naturvetenskap, samhällsvetenskap, teknik/teknologi, lantbruksvetenskap, landskapsarkitektur eller motsvarande.Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
resonera kring syftet med miljökonsekvensbeskrivning (MKB) och tillämpa innebörden av det miljöbegrepp som används i MKB muntligen och skriftligen,
redogöra för miljöbedömnings- och MKB-processer och deras roll i planerings- och beslutsprocesser,
identifiera aktörerna och kritiskt diskutera deras roller i processerna,
-tillämpa kunskaper förvärvade under grundutbildningen i diskussioner, övningar och projekt om MKB/miljöbedömning,
-kunna argumentera för hur någon/några miljöaspekter kan konsekvensbedömas.
Innehåll
Kursen avser att ge studenterna en förståelse för vad miljökonsekvensbeskrivning och miljöbedömning innebär och syftet med att göra MKB/miljöbedömning. Kursen är uppbyggd kring föreläsningar, övningar, seminarier, litteraturstudier och ett projektarbete. Innehållsmässigt ligger fokus på olika miljöaspekters hantering i MKB och de olika aktörernas roller i MKB-processen. Lagar och regelverk kring MKB och miljöbedömning och de planerings- och beslutsprocesser i vilka de används är också centrala i kursen. Kursen innehåller också övningar som syftar till bättre förståelse för viktiga moment i MKB. Studenterna tillämpar sina grundutbildningskunskaper i ett mindre mkb-projekt.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examinationsformerna är skriftlig tentamen, redovisning av övningar och projekt samt aktivt deltagande vid seminarier. Fordringar för godkänd kurs är godkänd tentamen, godkända övningsuppgifter/projekt samt aktivt deltagande vid seminarier.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övergångsbestämmelser
Examination: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter det sista kurstillfället.Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav inom två år efter det sista kurstillfället.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Huvudbok
Ryegård, A. & Åkerskog, A. (2020) Miljöbedömningar i miljöbalken. Studentlitteratur.
Huvudboken är vald för att studenter tidigare år önskat kurslitteratur på svenska. Vi kommer dock även att komplettera med boken Glasson, J. & Therivel R. (2019) Introduction to environmental impact assessment. Routledge, som finns att tillgänglig att låna och läsa online via SLU-biblioteket.
Övrig kurslitteratur (finns som länkar)
Tema 1
Naturvårdsverkets vägledning: Syftet med miljöbedömningar https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/miljobalken/specifik-miljobedomning/#E-1999451328
Hörnberg Lindgren,. C (2005) Miljökonsekvensbedömningar som rättsligt verktyg för hållbar utveckling. Delarna: 1.2.2 miljökonsekvensbeskrivningens kännetecken sid. 24-30, 3.4 Kriterierna som identifiering sid 58-60 (valbart att även läsa del III för fördjupning av kriterierna samt 18 Miljökonsekvensbeskrivning som rättsligt verktyg för hållbar utveckling sid 249-265). https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:143665/FULLTEXT01.pdf
What is impact assessment? https://www.youtube.com/watch?v=m6F-gNyjayA&feature=emb_logo International Association for Impact Assessment (ca 3,5 min videoklipp)
Tema 2
Naturvårdsverkets vägledning.
- Specifik miljöbedömning. Alternativ, nollalternativ (orientera dig i materialet). https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/miljobalken/specifik-miljobedomning/alternativ/
- Strategisk miljöbedömning. Alternativ, nollalternativ (orientera dig i materialet) https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/miljobalken/strategisk-miljobedomning/alternativ/
Boverkets vägledning. Strategisk miljöbedömning översiktsplan. Alternativ, nollalternativ. (orientera dig i materialet) https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/planering/oversiktsplan/oversiktsplanen/miljokonsekvensbeskrivn/
Steinemann, A. (2001) Improving alternatives for environmental impact assessment. Environmental Impact Assessment Review 21, 3-21. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195925500000755
Tema 3
Naturvårdsverkets vägledning. Miljöeffekter och miljöaspekter (orientera dig i materialet) https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/miljobalken/specifik-miljobedomning/miljoeffekter/
Europakommissionens vägledning kring avgränsning. Läs främst 4.1.1 Step 4a – Identifying significant effects, s 40-45. https://ec.europa.eu/environment/eia/pdf/EIA_guidance_Scoping_final.pdf
Klocker Larsen, R. et al (2020) Omtvistade landskap - Navigering mellan konkurrerande markanvändning och kumulativa effekter https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1454030/FULLTEXT01.pdf Läs Första vinjetten: Exploatörer tar otillräcklig hänsyn till kumulativa effekter på samebyar sid 18-22.
Tema 4
Kågström, M (2016) Between ‘best’ and ‘good enough’: how consultants guide quality in environmental assessment. Environmental Impact Assessment Review 60, 169–175 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195925515300871
Klocker Larsen, R. et al (2020) Omtvistade landskap - Navigering mellan konkurrerande markanvändning och kumulativa effekter https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1454030/FULLTEXT01.pdf Läs Andra vinjetten: Sverige sämst avseende urfolks inflytande vid miljöbedömningar. Sid 23-26.
MKBdagen 2020 – panel om aktörers färdigheter och förmågor. https://www.youtube.com/watch?v=sA-W4P-FIkM&list=PLgGFtRVUTORSCbRPSxpTyNnyt_uMwfJR4&index=8 (Videoklipp, se fram till 35.15)