Naturvägledning för yrkesverksamma - praktisk och teoretisk grundkurs
Teorier om naturvägledning, kommunikation och tolkning kopplas till konkreta fallstudier. Genom detta fördjupas och breddas förståelsen för naturvägledningens roll i samhället och som verktyg för hållbar utveckling.
Kursen är upplagd med två träffar och självständiga övningar däremellan. Vid föreläsningar och lärarledda litteraturseminarier får studenterna möjlighet att utveckla sin förmåga att kritiskt reflektera över gamla och nyvunna erfarenheter. I övningarna tillämpas sedan olika metoder för kommunikation, motivering och ledarskap inom naturvägledning.
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för MX0106
Läsåret 2024/2025
Naturvägledning för yrkesverksamma - praktisk och teoretisk grundkurs (MX0106-10175)
2024-09-02 - 2025-01-19
Läsåret 2023/2024
Naturvägledning för yrkesverksamma - praktisk och teoretisk grundkurs (MX0106-10238)
2023-08-28 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Naturvägledning för yrkesverksamma - praktisk och teoretisk grundkurs (MX0106-10128)
2022-08-29 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Naturvägledning för yrkesverksamma - praktisk och teoretisk grundkurs (MX0106-10330)
2021-08-30 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Naturvägledning för yrkesverksamma - praktisk och teoretisk grundkurs (MX0106-10303)
2020-08-31 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Naturvägledning för yrkesverksamma - praktisk och teoretisk grundkurs (MX0106-10092)
2019-09-02 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Naturvägledning för yrkesverksamma - praktisk och teoretisk grundkurs (MX0106-10160)
2018-09-03 - 2019-01-20
Läsåret 2017/2018
Naturvägledning för yrkesverksamma - praktisk och teoretisk grundkurs (MX0106-10152)
2017-08-28 - 2018-01-14
Kursplan och övrig information
Kursplan
MX0106 Naturvägledning för yrkesverksamma - praktisk och teoretisk grundkurs, 3,0 Hp
Nature and heritage interpretation for professionals - practical and theoretical courseÄmnen
MiljövetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 3,0 | 0301 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet.Mål
Kursen syftar till att ge yrkesverksamma praktisk och teoretisk kompetens att stärka sin roll som naturvägledare.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
beskriva naturvägledningens särart: Kunna beskriva naturvägledningens roll i samhället och som verktyg för hållbar utveckling.
beskriva naturvägledningens kommunikationsprocess
beskriva och tillämpa metoder för planering, genomförande och utvärdering av naturvägledningsverksamhet
skriftligt/muntligt diskutera kring sin egen roll som naturvägledare baserat på referenslitteratur samt föreläsningar och övningar inom kursen.
Innehåll
Vid föreläsningar och litteraturstudier behandlas relevanta teorier i naturvägledning och interpretation.
Vid lärarledda seminarier används teorier om naturvägledning, kommunikation och tolkning för att förstå fallstudier, ofta hämtade från studenternas egna yrkeserfarenheter.
I övningar tillämpar studenterna olika metoder för kommunikation och reflektion inom naturvägledning.
Vid diskussioner och seminarier samt i projektarbete och andra hemuppgifter får studenterna möjlighet att utveckla sin förmåga att kritiskt reflektera över gamla och nyvunna erfarenheter på naturvägledningsområdet.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Skriftliga PM och projektarbete, muntlig redovisning av övningsuppgifter. Godkänt projektarbete, godkända övningsuppgifter PM samt godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen är avsedd för yrkesverksamma och ges på distans i kombination med träffar för övningar, diskussioner och seminarier. En del av seminarier och diskussion är internetbaserade.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Huvudlitteratur
Ham, Sam H. (2013, på svenska 2018). Interpretation – kommunikation som gör skillnad. Handbok för vägledare i natur- och kulturarv. Centrum för naturvägledning, SLU. Prioriterade avsnitt: kap 1 till och med listan ”1-4” s 26, kap 2-3 (s 29-60) samt kap 5-7 (s 67-108).
Sandberg, E., Aaskov Knudsen, M., Rohde, T & Kettunen, A. (red.) (2019). Naturvägledning i Norden. En bok om upplevelser, lärande, reflektion och delaktighet i mötet mellan natur och människa. Nordiska Ministerrådet, Nord 2019:021. Prioriterade avsnitt: Läsanvisning, samtliga fem inledande kapitel (s 24-35, 64-81, 142-152, 202-216 och 260-271) samt sid 36-42, 98-118, 153-180, 222-241 och 272-280.
Såväl Sam Hams bok som Naturvägledning i Norden kostar 200 kr inkl moms och delas ut vid kursstart. Var snäll och meddela om du redan har någon av dessa böcker.
Naturvägledning i Norden kan också laddas ned via Nordiska Ministerrådet: http://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:1362567/FULLTEXT03.pdf. Som deltagare får man välja om man vill ha en fysisk bok.
Fakturering av litteratur och förtäring sker efter andra kursträffen.
Obligatorisk litteratur i övrigt
Carter, J. (2015). Interpretation för utveckling av kulturmiljöer. Riksantikvarieämbetet. https://www.raa.se/app/uploads/2015/09/Interpretation-Web.pdf
Knapp. D. & Forist, B. (2015). A New Commitment for the Visitor. I temanummer av Legacy: Interpreting Controversial Issues. National Association for Interpretation. https://www.researchgate.net/publication/317415249_Knapp_D_Forist_B_2015_A_new_commitment_to_the_visitor_Legacy_The_Magazine_of_the_National_Association_for_Interpretation_263_34-37
Tilden, F. (1957). Interpreting Our Heritage. Kapitel 1, sid 25-35 “Principles of Interpretation”. Univ of North Carolina Press. (Skickas ut som scannad text per mejl)
Litteratur från CNV
(nedladdningsbart, läsbart och/eller beställningsbart på www.cnv.nu)
Centrum för naturvägledning (2012). Skapa sammanhang – naturvägledning som lärande för hållbar utveckling.
Centrum för naturvägledning (2015). Dialog för landskap – en handledning.
Centrum för naturvägledning (2017). Metodhandledning – tankelistning i naturum.
Centrum för naturvägledning och Albaeco (2017). Upptäck ekosystemtjänster i den svenska naturen.
Naturvårdsverket (2018). Naturvägledning i natur- och kulturområden. En handbok för planering och genomförande av naturvägledning i skyddade natur- och kulturområden. Författad av Anders Arnell och Per Sonnvik, CNV. https://www.naturvardsverket.se/om-oss/publikationer/6800/naturvagledning-i-natur--och-kulturomraden
Öberg, T. (2011). Att skriva om natur.