Mark, vatten och meteorologiska processer i skogsekosystemet
Fördjupade kunskaper om samspelet mellan skogens vatten- och energibalans samt biologiska och kemiska processer i skogsmarken är avgörande för förståelsen av skogens ekologi och förutsättningarna för att bedriva ett långsiktigt hållbart skogsbruk. Kursen ger dig även verktyg för kritiskt tänkande och ett vetenskapligt förhållningssätt som kan tillämpas på frågor som klimatförändringar, hushållning av mark- och vattenresurser, miljöföroreningar och försurning av mark och vatten.
Föreläsningar och individuella litteraturstudier varvas med organiserade gruppdiskussioner och praktiska övningar med empiriska data och analytiska modeller där du får möjlighet att tillämpa de teoretiska kunskaperna på verkliga problem.
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-02-12 och 2025-03-05
Andra kursvärderingar för MV0227
Läsåret 2023/2024
Mark, vatten och meteorologiska processer i skogsekosystemet (MV0227-30281)
2024-01-15 - 2024-02-14
Kursplan och övrig information
Kursplan
MV0227 Mark, vatten och meteorologiska processer i skogsekosystemet, 7,5 Hp
Soil, water, and meteorological processes in the forest ecosystemÄmnen
Markvetenskap BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0001 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 60 hp på grundnivå varav 40 hp biologi, 15 hp kemi och 7,5 hp inom markvetenskap.Mål
Kursens mål är att ge studenten en helhetsbild av skogslandskapets och ståndortens övergripande meteorologiska och hydrologiska processer såsom energi- och vattenbalansen liksom centrala fysikaliska, kemiska och biologiska processer i marken. Kursen ger därmed grundläggande kunskaper för ett långsiktigt hållbart skogsbruk i Sverige och globalt. Kursen syftar även till att ge verktyg för analys och kritiskt tänkande som kan tillämpas på frågor som klimatförändringar, hushållning av mark- och vattenresurser, miljöföroreningar och försurning av mark och vatten.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för energi- och vattenbalansen och dess olika komponenter över olika vegetationsytor.
- redogöra för energiutbytet mellan mark och atmosfär och hur denna interaktion påverkar klimatet
- diskutera olika skogsbruksåtgärders effekter på energi- och vattenbalansen inom ett givet område.
- beskriva markens beståndsdelar och viktigaste organismgrupper samt deras funktion i systemet.
- redogöra för vattnets bindning och tillgänglighet för vegetationen, grundvattnets rörelser i marken samt huvuddragen i markens luftväxling.
- redogöra för centrala kemiska och biologiska markprocesser, framför allt de som är kopplade till systemets näringsomsättning och förstå hur de är kopplade till markens produktionsförmåga.
- diskutera hur olika miljöfaktorer såsom tillgång på vatten, närings- och energisubstrat samt hur temperatur-, pH- och redoxförhållanden påverkar markprocessernas hastighet och riktning.
Innehåll
Det ämnesmässiga innehållet innefattar momenten meteorologi, hydrologi, markfysik, markkemi och markbiologi inklusive mikrobiologi samt hur detta påverkar och påverkas av skogsskötsel och klimatförändringar. Centrala kemiska och biologiska processer som styr skogens tillgång till makro- och mikronäringsämnen diskuteras utifrån ett hållbarhets- och skogsbruksperspektiv. Det omfattar processer så som vittring, adsorption, biologiskt upptag och mineralisering av näringsämnen, samt nedbrytning och omsättning av organiskt material. Vidare berör kursen viktiga miljöproblem kopplade till modernt skogsbruk som till exempel antropogen och biologisk försurning av mark och vatten, förekomst, spridning av viktiga miljöföroreningar i skogsmarken, samt markens roll som kolsänka. Kursen tar upp markens fysikaliska och hydrologiska processer som kan hjälpa oss att förutsäga vattnets rörelse i marken och växternas tillgång till vatten. Vi tar vidare upp hur olika markegenskaper, skogsskötsel och klimat, inklusive effekterna av klimatförändringarna, påverkar detta. Kursen berör också de processer som reglerar land-atmosfär-utbyten och fördelning av energi. Vi diskuterar hur energiflöden påverkas av olika markytors egenskaper och skogsbruk, och undersöker återkopplingarna mellan energibalansen och klimatförändringarna.
*Genomförande: *
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom:
Det pedagogiska upplägget är föreläsningar, individuella litteraturstudier och organiserade gruppdiskussioner. För stora delavsnitt i kursen gör studenterna övningar baserade på fältdata och modellering som integrerar kunskapen i avsnittet. Övningarna avslutas med ett eller fler seminarier där studenterna presenterar och diskuterar sina resultat.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
kritiskt tänkande; problemlösning; vetenskapliga metoder; muntlig kommunikation; skriftlig kommunikation; samarbete
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig redovisning (av projektarbete); godkänd muntlig redovisning
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen bygger på kunskap erhållen i kursen Skoglig marklära och klimatologi (MV0223) under det första året på Skogsvetarprogrammet, men nu med fokus på processer som reglerar interaktionen mellan mark, vegetation och atmosfär och hur detta påverkar val av skogsskötselmetoder.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skogens ekologi och skötsel
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
• Brady N C, Weil R R, 2008. The Nature and Properties of Soils (14th edition). Pearson/Prentice-Hall, Inc., New Jersey, USA. (-15:e, 13:e eller 12:e upplagan fungerar någorlunda (en del ändringar + sidhänvisningar stämmer ej). Böckerna finns te x på Ad libris (på nätet); Bokus (på nätet); Amazon.co.uk (på nätet); både nya och begagnade finns).
-Förkortade , dock ej billigare, versionen ”Elements of the Nature and Properties of Soils “, (2nd ed.) är också ganska OK (Böckerna finns även på Ad libris (på nätet); Bokus (på nätet); Amazon.co.uk (på nätet), nya och begagnade finns …)
• Grip H och Rodhe A, 1985(1988). Vattnets väg från regn till bäck. Forskningsrådens Förlagstjänst.
• Boundary layer climates. T. R. Oke. Routhledge.
• Övrigt material – utdelas
-Mikr. näringsförsörjning, stencil: Gottshalk, G., 1979, Bacterial metabolism, Springer, Berlin, s. 1 - 11.
-Mykorrhiza, stencil: Dahlberg A, Croneberg H & Hallingbäck T, 2000. Sveriges mykorrhizasvampar – en översikt av arter, förekomst och ekologi. Svensk Botanisk Tidskrift, 94, s. 267-285.
För frågor kring litteratur kontakta kursansvarig (matthias.peichl@slu.se).