Nature Based Interventions
Students in this course will explore how natural environments contribute to human health and well-being, based on the latest knowledge and practices in nature-based interventions. They will learn how to apply this understanding to enhance the planning and design of spaces for such interventions. The course will emphasize the diverse roles different landscapes, such as forests, gardens, waterscapes, and highlands, can play in promoting well-being.
Designed to be an interactive learning experience, the course actively encourages student participation. Through various methods, including written assignments, oral presentations, seminars, and field trips, students will engage deeply with both the material and their peers. This approach fosters a sense of responsibility for their learning, empowering students to shape their educational journey.
The course has four main modules, each with specific learning objectives. These modules will be supplemented by compulsory online elements, which will form part of the examination.
Information från kursledaren
Dates for obligatory online meetings Autumn semester 2025
September 1 (introduction, Roll-call )
September 22 - 24
October 15 - 17
November 3 - 5
December 8 - 10
Policy document -to be read and followed by all admitted students
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för MP0007
Läsåret 2024/2025
Nature Based Interventions (MP0007-10013)
2024-09-02 - 2025-01-19
Läsåret 2023/2024
Nature Based Interventions (MP0007-10217)
2023-08-28 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Nature Based Interventions (MP0007-10016)
2022-08-29 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Nature Based Interventions (MP0007-10293)
2021-08-30 - 2022-01-16
Kursplan och övrig information
Kursplan
MP0007 Nature Based Interventions, 15,0 Hp
Nature Based InterventionsÄmnen
Miljöpsykologi LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp och Engelska 6Mål
Kursen handlar om hur olika typer av naturmiljöer kan användas som utgångspunkt för verksamheter riktad mot olika målgrupper som del av behandling, rehabilitering och program för prevention och etablering av hälsofrämjande vardagsvanor.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• Redogöra och reflektera kring potentialen med naturbaserade interventioner i förhållande till olika målgrupper.
• Identifiera lämpliga utemiljöer för naturbaserade interventioner.
• Utveckla naturbaserade interventioner för vila och återhämtning liksom mera krävande fysisk och kognitiv aktivitet.
• Analysera den specifika naturmiljöns betydelse vid en intervention
• Reflektera kring naturbaserade interventioner i förhållande till olika yrkesrollers praktik.
Innehåll
Det övergripande målet med kursen är att ge insikter i hur olika typer av naturmiljöer kan användas vid hälsofrämjande interventioner riktade mot olika brukargrupper. Strategier för att identifiera, använda och utveckla naturbaserade verksamheter presenteras. Användbarheten hos olika naturtyper - såsom strand, skog och trädgård - i förhållande till årstid och platsens specifika belägenhet uppmärksammas. Besök till yrkesverksamma som berättar hur de använder platsen och det omgivande landskapet i sin verksamhet utgör en viktig del. Kursen omfattar föreläsningar, seminarier, studiebesök, projektarbeten och övningar. Skriftliga inlämningar, muntliga presentationer av övningsuppgifter och deltagande i seminarier och fältstudier är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Deltagande i obligatoriska moment. Godkänt deltagande i seminarier. Godkända övningsuppgifter. Godkänd vetenskaplig uppsats.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ges på halvfart och distans, med obligatoriska onlineträffar.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle