Plats, aktivitet och individens utveckling
Information från kursledaren
Dates for obligatory online meetings Autumn semester 2024
September 4 - 6
October 9 - 11
November 18 - 20
2025 January 13 - 14
Policy document -to be read and followed by all admitted students
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-01-12 och 2025-02-02
Andra kursvärderingar för MP0001
Läsåret 2023/2024
Plats, aktivitet och individens utveckling (MP0001-10215)
2023-08-28 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Plats, aktivitet och individens utveckling (MP0001-10014)
2022-08-29 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Plats, aktivitet och individens utveckling (MP0001-10290)
2021-08-30 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Plats, aktivitet och individens utveckling (MP0001-10183)
2020-08-31 - 2021-01-17
Kursplan och övrig information
Kursplan
MP0001 Plats, aktivitet och individens utveckling, 15,0 Hp
Place, Activity and Human DevelopmentÄmnen
MiljöpsykologiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Att förstå relationen mellan människa och plats-Nyckelbegrepp och teorier | 7,5 | 0001 |
Meningsskapande i människa-platsupplevelser: kontext, ålder och platsförändringar | 7,5 | 0002 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande minst 120 hp och Engelska 6Mål
Kursens syfte är att förmedla en psykologisk förståelse för hur människors känslomässiga band till olika platser utvecklas genom livet med särskilt fokus på boende och bostadsområden.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
beskriva vad som är karaktäristiskt för platsrelaterade aktiviteter som äger rum i grön miljö och de psykologiska principer som reglerar detta agerande
ange generella förändringar i formerna för samspel mellan människa och miljö under livsloppet
analysera hur människor utvecklar känslomässiga band till specifika platser
samt att kunna förstå boendemiljöns betydelse för identitet
- diskutera vilken betydelse människors relation till platser kan ha vid förändring av miljöer och planeringsprocesser.
Innehåll
Kursen kombinerar teoretiska studier i aktuellt ämne med workshops och uppgifter för att undersöka följande teman: Hur människor använder utomhusmiljön och vilka funktioner den har i deras vardagsliv. I fokus står miljöer för enskildhet och vila, liksom rörelse och skapande; i trädgårdar, på bostadsgårdar, parker och torg. Viktiga begrepp är "kreativitet", "självreglering" och "personligt utrymme". Hur platser får mening. Vi uppmärksammar hur åtkomsten av favoritplatser i barndomen kan betraktas som en förelöpare till hemkänsla. Viktiga begrepp är "plats anknytning", "plats identitet" och "social sammanhållning". Vilken betydelse människors relationer till plats får vid förändringar som flytt, ombyggnation och naturkatastrof.
Specifikationer för inlämningsuppgifter ges vid kursstart. Ett visst antal seminarier samt workshops och presentationer är obligatoriska.
I kursen kombineras självständigt arbete på distans med obligatoriska onlineträffar.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Deltagande i ett urval av workshops/seminarier och framgångsrikt slutförande av uppgifter. Godkänd tentamen.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ges på halvfart och distans, med obligatoriska onlineträffar.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Course Literature - Place, Activity, and Human Development(MP0001)
The articles are presented in the order we recommend you read the papers:
**Module one – Understanding People-Place Relations: Key concepts and theories **
- Scannell, L., & Gifford, R. (2013). The Psychology of Place Attachment. In R. Gifford (Ed.), Environmental Psychology: Principles and Practice (Fifth edition ed., pp. 272-295).Victoria: Optimal Books.
- Seamon, D. (2013). Place attachment and phenomenology: The synergistic dynamism of place. In Place Attachment: Advances in Theory, Methods, and Applications (pp. 11-22): Taylor and Francis.
- Scannell, L., & Gifford, R. (2010). Defining place attachment: A tripartite organizing framework. Journal of Environmental Psychology, 30(1), 1-10. doi:
- Joye, J., & van den Berg, A. (2019). Restorative environments. In Steg, L. & de Groot, J.I.M. (eds). Environmental psychology: An introduction (2nd ed). Chichester: Wiley.
- Bell, P. A., Greene, T., C., Fischer, J., & Baum, A. (2001). Personal space and territoriality Environmental psychology (pp. 252-332). Orlando: HarcourtCollage Publisher.
- Uzzell, D., & Horne, N. (2006). The influence of biological sex, sexuality and gender role on interpersonal distance. The British journal of social psychology, 45(Pt 3), 579–597. https://doi.org/10.1348/014466605X5838
- Roe, J., & McCay, L. (2021). Restorative Cities: Urban design for mental health and wellbeing. Bloomsbury Publishing.
- Chapter 1: Introduction to restorative urbanism
- Chapter 4: The sensory city - Kitchin, R. M. (1994). Cognitive maps: What are they and why study them? Journal of Environmental Psychology, 14(1), 1-19.doi:10.1016/S0272- 4944(05)80194-X
**Module two – part A - Meaning-Making of people-place experiences**
- Cross, J. E. (2015). Processes of place attachment: An interactional framework. Symbolic interaction, 38(4), 493-520.
- Judith Sixsmith (1986). The meaning of home: An exploratory study of environmental experience. , 6(4), 281–298. doi:10.1016/s0272-4944(86)80002-0
- Lewicka, M. (2013). In search of roots: Memory as enabler of place attachment. In L. C. Manzo & P. Devine-Wright (Eds.), Place Attachment: Advances in Theory, Methodsand Applications (pp. 49-60). London: Routledge.
- Morgan, P. (2010). Towards a developmental theory of place attachment. Journal of Environmental Psychology, 30(1), 11-22.
- Carly M. Thornock, Larry J. Nelson, Chris L. Porter, Cortney A. Evans-Stout, There's no place like home: The associations between residential attributes and family functioning, Journal of Environmental Psychology,Volume 64, 2019, Pages 39-47, ISSN 0272-4944, https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2019.04.011.
- Roe, J., & McCay, L. (2021). Restorative Cities: Urban design for mental health and wellbeing. Bloomsbury Publishing.
- Chapter 6: The active city
- Chapter 8: the inclusive city - Raymond CM, Kyttä M, Stedman R. (2017) Sense of Place, Fast and Slow: The Potential Contributions of Affordance Theory to Sense of Place. Front Psychol. 2017 Sep 29;8:1674. doi: 10.3389/fpsyg.2017.01674. PMID: 29033871; PMCID: PMC5627138.
- Manzo, L. C., & Perkins, D. D. (2006). Finding common ground: The importance of place attachment to community participation and planning. Journal of planning literature, 20(4), 335-350.
Module II – part B - Disruption in place relations: place disruption, challenges and renegotiation of bonds
- Devine‐Wright, P. (2009). Rethinking NIMBYism: The role of place attachment and place identity in explaining place‐protective action. Journal of community & applied social psychology, 19(6), 426-441.
- Di Masso, A., Williams, D. R., Raymond, C. M., Buchecker, M., Degenhardt, B., Devine-Wright, P., ... & Von Wirth, T. (2019). Between fixities and flows: Navigating place attachments in an increasingly mobile world. Journal of environmental psychology, 61, 125-133.
- Chawla, L. (2020). Childhood nature connection and constructive hope: A review of research on connecting with nature and coping with environmental loss. People and Nature, 2(3), 619-642. doi:
- Manzo, L. C. (2013). Exploring the shadow side: Place attachment in the context of stigma, displacement, and social housing. In L. C. Manzo & P. Devine-Wright (Eds.), Place Attachment: Advances in Theory, Methods and Applications (pp. 178-190): London:Routledge.
- Nanninga, C. S., Meijering, L., Schönherr, M. C., Postema, K., & Lettinga, A. T. (2015). Place attachment in stroke rehabilitation: A transdisciplinary encounter between cultural geography, environmental psychology and rehabilitation medicine. Disability and Rehabilitation, 37(13), 1125- 1134. doi:10.3109/09638288.2014.955136
- Thompson Fullilove, M. (2013). “The Frayed Knot”. What Happens to Place Attachment in the Context of Serial Forced Displacement? In L. C. Manzo & P. Devine-Wright (Eds.),Place Attachment: Advances in Theory, Methods and Applications (pp. 141-153). London: Routledge.
- Brown, G., Raymond, C. M., & Corcoran, J. (2015). Mapping and measuring place attachment. Applied Geography, 57, 42-53.
Additional literature of interest
- Adevi, A. A., & Mårtensson, F. (2013). Stress rehabilitation through garden therapy:The garden as a place in the recovery from stress. Urban Forestry & Urban Greening, 12, 230-237. doi:10.1016/j.ufug.2013.01.007
- Jeffres, L. W., Bracken, C. C., Jian, G., & Casey, M. F. (2009). The impact of third places on community quality of life. Applied research in quality of life, 4(4), 333-345. Chicago
- Albrecht, G., Sartore, C., Connor, L., Higginbotham, N., Freeman, S., Kelly, B., Pollard, G. (2007). Solastalgia: The distress caused by environmental change. Australasian Psychiatry, 3, 41-55.
- Bartos, A. E. (2013). Children sensing place. Emotion, Space and Society, 9(1), 89-98. doi:10.1016/j.emospa.2013.02.008
- Bengtsson, A. (2015). From Experiences of the outdoors to the design of healthcare environments. (Doctoral thesis). Swedish university for Agricultural Sciences, Alnarp. (2015:66). (Chapter 2.3-3.4).
- Bonaiuto, M., & ALves, S. (2012). Residential places and neighborhoods: Towards healthylife, social integration and reputable residence. In S. D. Clayton (Ed.), The Oxford Handbook of environmental and conservation psychology New York: Oxford.
- Butler, A., Sarlöv-Herlin, I., Knez, I., Ångman, E., Ode Sang, Å., & Åkerskog, A. (2017) Landscape identity, before and after a forest fire. Landscape Research, 43(6), 878-889. doi:10.1080/01426397.2017.1344205
- Carmona, M. (2019). Place value: place quality and its impact on health, social, economic and environmental outcomes. Journal of Urban Design, 24(1), 1–48.
- Carrus, G., Scopelliti, M., Lafortezza, R., Colangelo, G., Ferrini, F., Salbitano, F., Agrimi, M., Portoghesi, L., Semenzato, P., & Sanesi, G. (2015). Go greener, feel better? The positive effects of biodiversity on the well-being of individuals visiting urban and periurban green areas. Landscape and Urban Planning, 134, 221–228. https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2014.10.022
- Cele, S. (2006). Communicating place: methods for understanding children's experience ofplace.
(Doctoral thesis). Stockholm University, Stockholm. - Cele, S. (2019). Social, Material and Political Constructs of Arctic Childhoods, An Everyday Life Perspective. In K. Malone, M. Tesar, & S. Arndt (Eds.), Children: Global Posthumanist Perspectives and Materialist Theories (pp. 1-15). Singapore: Springer.
- Chawla, L., Keena, K., Pevec, I., & Stanley, E. (2014). Green schoolyards as havens from stress and resources for resilience in childhood and adolescence. Health & Place,28, 1-13. doi:10.1016/j.healthplace.2014.03.001
- Dandy, J., Horwitz, P., Campbell, R. S., Drake, D., & Leviston, Z. (2019). Leaving home: place attachment and decisions to move in the face of environmental change. Regional environmental change, 19(2), 615-620.
- Dovey, K. (1985). Home and homelessness. In A. Alterman & C. M. Werner (Eds.), Home environments (pp. 33-64). New York: Plenum Press.
- Forrest, R., & Kearns, A. (2001). Social Cohesion, Social Capital and the Neighbourhood. Urban Studies, 38, 2125-2143. doi:10.1080/00420980120087081
- Giuliani, M. V. (2003). Theory of attachment and place attachment. In M. Bonnes, T. Lee, &M. Bonaiuto (Eds.), Psychological theories for environmental issues (pp. 137-170). Adelshot: Ashgate.
- Gifford, Robert (2007). The consequences of living in high-rise buildings. ArchitecturalScience Review, 50(1), 2-17
- Gustafson, P. E. R. (2001). Meanings of place: Everyday experience and theoretical conceptualizations Journal of Environmental Psychology, 21(1), 5-16. doi:
- Hartig, T., Mang, M., & Evans, G. W. (1991). Restorative effects of natural environment experiences. Environment and Behavior, 23(1), 3–26.
- Hartig, T., Korpela, K., Evans, G. W., & Gärling, T. (1997). A measure of restorative quality in environments. Scandinavian Housing & Planning Research, 14, 175–194.
- Hartig, T., Kaiser, F. G., & Bowler, P. A. (1997). Further Development of a Measure of Perceived Environmental Restorativeness. http://www-hotel.uu.se/ibf/PUBL/Wp/Wp5.pdf
- Hester, R. T. J. (2013). Do Not Detach! Instructions From and For Community Design. In L. C. Manzo & P. Devine-Wright (Eds.), Place Attachment: Advances in Theory, Methods and Applications (pp. 191-206). London: Routledge.
- Knez, I. (2006). Autobiographical memories for places. Memory, 14(3), 359-377. doi:10.1080/09658210500365698
- Korpela, K., Kyttä, M., & Hartig, T. (2002). Restorative experience, self-regulation, andchildren's place preferences. Journal of environmental psychology, 22(4), 387-398.
- Knöll, M., & Roe, J. J. (2017). Ten questions concerning a new adolescent healthurbanism. Building and Environment, 126, 496-506
- Lewicka, M. (2013). Place inherited or place discovered? Agency and communion in people-place bonding. Estudios De Psicologia, 34(3), 261-274.
- Mihaylov, N., & Perkins, D. D. (2013). Community Place Attachment and its Role in Social Capital Development. In L. C. Manzo & P. Devine-Wright (Eds.), Place Attachment:Advances in Theory, Methods and Applications (pp. 61-74). London: Routledge.
- Lewicka, M. (2010). What makes neighborhood different from home and city? Effects of place scale on place attachment. Journal of Environmental Psychology, 30(1),35-51. doi:
- Lewicka, M. (2011). Place attachment: How far have we come in the last 40 years? Journal of Environmental Psychology, 31, 207-230. doi:10.1016/j.jenvp.2010.10.001
- Manzo, L. C., Kleit, R. G., & Couch, D. (2008). "Moving three times is like having your house on fire once": The experience of place and impending displacement among public housing residents.Urban Studies, 45(9), 1855-1878. doi:10.1177/0042098008093381
- Manzo, L. C. (2014). On uncertain ground: being at home in the context of public housing redevelopment. International Journal of Housing Policy. doi:10.1080/14616718.2014.947125
- Marcheschi, E., Laike, T., Brunt, D., Hansson, L., & Johansson, M. (2015). Quality of lifeand place attachment among people with severe mental illness. Journal of Environmental Psychology, 41, 135-154. doi:10.1016/j.jenvp.2014.12.003
- Panksepp, J., & Watt, D. (2011). What is basic about basic emotions? Lasting lessonsfrom affective neuroscience. Emotion Review, 3(4), 387-396. doi:10.1177/1754073911410741
- Perkins, D. D., & Long, A. D. (2002). Neighborhood sense of community and social capital: A multi-level analysis. In A. Fisher, C. Sonn, & B. Bishop (Eds.), Psychological sense of community: Research, applications, and implications(pp. 291-318). New York: Plenum.
- Raymond, C. M., Stedman, R., & Frantzeskaki, N. (2023). The role of nature-based solutions and senses of place in enabling just city transitions. Environmental Science & Policy, 144, 10-19.
- Ratcliffe, E., Gatersleben, B., & Sowden, P. T. (2013). Bird sounds and their contributions to perceived attention restoration and stress recovery. Journal of Environmental Psychology, 36, 221–228
- Relph, E. (1976). Place and placelessness. Lewiston New York: Pion.
- Rosenbaum, M. S., Ward, J., Walker, B. A., & Ostrom, A. L. (2007). A cup of coffee with adash of love: An investigation of commercial social support and third-place attachment. Journal of Service research, 10(1), 43-59. Chicago
- Scannell, L., & Gifford, R. (2014). Comparing the theories of interpersonal and place attachment. In Place attachment: advances in theory, methods and applications (pp.23-26).
- Twigger-Ross, C., Bonaiuto, M., & Breakwell, G. (2003). Identity theories and environmental psychology. In M. Bonnes, T. Lee, & M. Bonaiuto (Eds.), Psychological theories for environmental issues (pp. 203-233). Aldershot: Ashgate.
- von Essen, E. & Mårtensson, F. (2017). Young adults' use of emotional food memoriesto build resilience. Appetite, 112, 210-218. doi:
- Wells, N. M., & Lekies, K. S. (2006). Nature and the Life Course: Pathways from ChildhoodNature Experiences to AdultEnvironmentalism. Children, Youth and Environments,16(1), 1-24.
- Whitlock, J. (2007). The role of asults, public space, and power in adolescent community connectedness. Journal of Community Psychology, 35(4), 499-518.doi:10.1002/jcop.20161
- Wildish, B., Kearns, R., & Collins, D. (2016). At home away from home: visitor accommodation and place attachment. Annals of Leisure Research, 19(1), 117-133. doi:10.1080/11745398.2015.1037324
- Winnicott, D. W. (1953). Transitional Objects and Transitional Phenomena—A Studyof the First Not-Me Possession. The International Journal of Psychoanalysis, 34, 89-97.
- Wood, L., & Giles-Corti, B. (2008). Is there a place for social capital in the psychologyof health and place? Journal of Environmental Psychology, 28, 154-163. doi:10.1016/j.jenvp.2007.11.00