Livsmedelsetik
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-10-26 och 2025-11-16
Kursplan och övrig information
Kursplan
LV0139 Livsmedelsetik, 7,5 Hp
Food ethicsÄmnen
Livsmedelsvetenskap HusdjursvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0001 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
- 120 hp- Engelska 6
Mål
Syftet med kursen är att studenten, oberoende av tidigare kompetens och erfarenhet, utvecklar sina etiska färdigheter både i allmänhet och i relation till livsmedelsfrågor. Efter avslutad kurs ska studenten kunna identifiera etiska problem i livsmedelskedjan, reflektera över dem från olika perspektiv samt uppvisa bekantskap med hur man använder normativt etiska teorier vid etiska analyser av de olika länkarna i livsmedelskedjan. Kursens syfte är vidare att erbjuda studenten träning i etiskt resonerande och reflekterande, både verbalt och i text, för att kunna argumentera för en viss position i enlighet med grundläggande argumentationsregler, såsom konsistens, koherens och relevans.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- Identifiera etiska problem i livsmedelskedjan, inklusive sådana som är relaterade till t.ex. livsmedelssäkerhet, fodereffektivitet, bioteknik, hållbar utveckling samt livsmedel från animaliskt ursprung.
- Beskriva olika etiska synsätt som figurerat under livsmedelsets historia.
- Beskriva och använda ett antal normativt etiska teorier (t.ex. utilitarism, deontologi, dygdetik och kontraktsetik) i frågor inom livsmedelsproduktion, distribution och konsumtion.
- Föra etiska resonemang kring betydelsen av sociala sammanhang, kultur, religion och olika normers relevans för beslut rörande mat.
- Förklara och reflektera över samspelet mellan etik och vetenskap i förhållande till livsmedelsfrågor.
- Formulera en egen etisk syn på ett konkret livsmedelsetiskt problem, samt diskutera argument för och mot ståndpunkten med hjälp av argumentationsanalytisk metod.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Kursens innehåll är strukturerat utifrån de olika länkarna i livsmedelskedjan – från produktion och distribution till konsumtion och avfall. Etiskt relevanta aspekter som förekommer längs livsmedelskedjan undersöks med hjälp av de vanligaste normativa etiska teorierna, med syfte att betona etiska utmaningar och bedöma konflikter mellan exempelvis djurskydd och klimathänsyn, biologisk mångfald och ekonomisk effektivitet, samt den enskilda konsumentens intressen och allmänhetens intressen. Studenterna kommer vidare att läsa livsmedelsetisk litteratur i syfte att få grepp om de teoretiska verktyg som behövs för att både kunna upptäcka relevanta etiska aspekter och förstå argument för och emot olika positioner. Studenterna kommer också att öva sig i etisk argumentation genom aktivt lyssnande på varandras åsikter och själva formulera relevanta frågor till dessa. De kommer också att själva få driva en sammanhängande argumentation i olika frågor.
Genomförande
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom:
Webföreläsningar för att presentera normativt etiska teorier samt argumentationsanalys som ämne. Under online-baserade IRT-seminarier presenteras och diskuteras olika kärnämnen i livsmedelsetik, där vissa urval görs av studenterna själva. Dessa seminarier är obligatoriska och kräver aktivt deltagande.
Kursen fokuserar på följande generella kompetenser:
- kritiskt tänkande
- problemlösning
- vetenskapliga metoder
- digital kompetens
- muntlig kommunikation
- skriftlig kommunikation
- samarbete
- självständighet
- tidsplanering/hantera tidsramar
- kreativitet
Följande moment är obligatoriska:
- Närvaro vid de etikföreläsningar och -seminarier som lägger grunden för den kompetens i etik som krävs för att klara övriga delar av kursen.
- Aktivt deltagande i grupparbeten mellan lärarledda pass.
- Inlämningsuppgifter enligt schema och specifika instruktioner
- Aktivt deltagande vid redovisningar. Dels en egen redovisning av en egen analys av en etiskt relevant fråga inom livsmedelskedjan, dels opponentskap på en annan students arbete, dels aktivt deltagande i diskussionen under redovisningsdagarna.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom:
Kursen ger en ökad förståelse av vilka värderingar och ställningstaganden, som ligger bakom beslut inom livsmedelskedjans många led samt kompetens att analysera dem. Många studenter väljer att i sitt eget projekt belysa och analysera en viss marknad eller ett företag, och tar då kontakt med företaget. I övrigt är kursen teoretisk.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Aktivt deltagande i seminarier och redovisningar. Korta skriftliga inlämningsuppgifter. Muntlig och/eller skriftlig redovisning av individuellt genomförd uppgift, i form av en etisk analys av en livsmedelsetisk frågeställning. Ämnet ska först ha godkänts av lärare.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för molekylära vetenskaper
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Books
Sandler, Ronald L. 2015. Food ethics. The Basics. Routledge, pp.201.
Suikkanen, Jussi. This Is Ethics: An Introduction, John Wiley & Sons, Incorporated, 2014.
Kortetmäki, T. 2022. Agriculture and Climate Change Ethical Considerations, Chapter 3. Ed: Federal Ethics Committee on Non-Human Biotechnology ECNH and Ariane Willemsen, CH-Bern
Scientific papers:
Dieterle, J.M. (2022) Agency and Autonomy in Food Choice: Can We Really Vote with Our Forks? J Agric Environ Ethics 35, 5
https://doi.org/10.1007/s10806-022-09878-3
Karlsson, L.; Keeling, L.; Röös E. (2025) What is a better chicken? Exploring trade-offs between animal welfare and greenhouse gas emissions in higher-welfare broiler systems. Sustainable Production and Consumption. Volume 55.
https://doi.org/10.1016/j.spc.2025.02.015
Mepham, Ben. 2000. A Framework for the Ethical Analysis of Novel Foods: The Ethical Matrix. Journal of Agricultural and Environmental Ethics (12), 165-176.
https://link.springer.com/article/10.1023/A:1009542714497
Messner, R., Richards, C. & Johnson, H. The “Prevention Paradox”: food waste prevention and the quandary of systemic surplus production. Agric Hum Values 37, 805–817 (2020).
https://doi.org/10.1007/s10460-019-10014-7
Röös, E., Patel, M., Spångberg, J., Carlsson, G. & Rydhmer, L. 2016. Limiting livestock production to pasture and by-products in a search for sustainable diets. Food policy, 58, 1–13.
https://doi.org/10.1016/j.foodpol.2015.10.008
Sandøe, P. and Christiansen, S.B., 2008. The use of animals in animal production, Chapter 5 in their book Ethics of animal use in veterinary and animal science, Blackwell. (Available at the library, chapter 5 available as pdf in Canvas).
Siipi, H. 2015 Is Genetically Modified Food Unnatural? Journal of Agricultural and Environmental Ethics, 28:807–816. DOI 10.1007/s10806-015-9568-5
Sinclair M, Lee NYP, Hötzel MJ, de Luna MCT, Sharma A, Idris M, Derkley T, Li C, Islam MA, Iyasere OS, Navarro G, Ahmed AA, Khruapradab C, Curry M, Burns GL and Marchant JN (2022) International perceptions of animals and the importance of their welfare. Front. Anim. Sci. 3:960379.
https://www.frontiersin.org/journals/animal-science/articles/10.3389/fanim.2022.960379/full
Zwart, Hub. 2000. A short history of food ethics. Journal of Agricultural and Environmental Ethics 12: 113–126.
https://link.springer.com/article/10.1023/A%3A1009530412679
N.B. Further papers might be added closer to course, and you will choose 2-3 papers for reading and ethical reflection within an individual assignment.
Relevant resources available at SLU Library (with an SLU-account and VPN):
OXFORD HANDBOOK OF FOOD ETHICS
https://ebookcentral.proquest.com/lib/slub-ebooks/detail.action?docID=6380710
ROUTLEDGE HANDBOOK OF FOOD ETHICS