Landsbygd, försörjning och genus
The course elaborates on the interrelations between rural and urban, farm and non-farm strategies in building household livelihoods. The focus is on low-income countries and marginal areas of production and livelihoods, particularly regions in Asia and sub-Saharan Africa that are affected by poverty.
The course addresses the interconnections between rural development, gender and technology, institutions, food security, social security and poverty. Students will learn how to describe and critically discuss, amongst others, dominant policies and programmes in rural development, people’s motivations and livelihood strategies and gender and development theory.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LU0096-10386 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LU0096
Läsåret 2024/2025
Landsbygd, försörjning och genus (LU0096-10169)
2024-09-02 - 2024-10-31
Läsåret 2022/2023
Landsbygd, försörjning och genus (LU0096-10110)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Landsbygd, försörjning och genus (LU0096-10258)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
Landsbygd, försörjning och genus (LU0096-10232)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Landsbygd, försörjning och genus (LU0096-10161)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Landsbygd, försörjning och genus (LU0096-10162)
2018-09-03 - 2018-11-11
Kursplan och övrig information
Kursplan
LU0096 Landsbygd, försörjning och genus, 15,0 Hp
Rurality, Livelihood and GenderÄmnen
Miljövetenskap Landsbygdsutveckling Landsbygdsutveckling MiljövetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0201 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 180 hp på grundnivå, varav 90 hp ämnesfördjupning inom samhällsvetenskap, naturvetenskap eller humaniora. Kunskaper motsvarande Engelska 6.Mål
Kursen tillhandahåller studenterna teoretiska begrepp och praktiska redskap för att analysera försörjning på landsbygden i genus- och utvecklingsperspektiv. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
beskriva och kritiskt diskutera de dominerande teorierna och perspektiven som ligger bakom politik och program inom landsbygdsutveckling
uvärdera och kritiskt diskutera rollen som institutioner, politik och program som syftar till att förbättra matsäkerhet och social trygghet för landsbygdens försörjning
beskriva och kritiskt diskutera sambandet mellan landsbygds- och stads-, jordbruks- och icke-jordbruksstrategier för att skapa försörjning för hushåll
utvärdera och kritiskt diskutera människors motiv och försörjningsstrategier, i relation till landsbygdsutveckling
beskriva och kritiskt diskutera, skriftligt och muntligt, genom att använda genus- och utvecklingsteori, förhållandet mellan landsbygdsutveckling, livsmedelssäkerhet och social trygghet för landsbygdens försörjning
Innehåll
Kursen syftar till att ge en överblick över livsmedelsförsörjningen och social trygghet för landsbygdens försörjning, delvis i genusperspektiv. Under kursen diskuteras inbördes samband mellan landsbygds- och stads-, gårds- och icke-gårdsstrategier för att skapa försörjning för hushållen. Fokus ligger på låginkomstländer och marginaliserade produktionsområden, särskilt regioner i Asien och Afrika söder om Sahara som drabbas av fattigdom. Kursen behandlar kopplingarna mellan landsbygdsutveckling, genus, institutioner, matsäkerhet, social trygghet och fattigdom.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga och muntliga prov, godkända presentationer och övningar.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Books
The following books will be covered in more depth during this course. Hence, if you plan on purchasing any books, we recommend these three:
Ellis F. 2000. Rural livelihoods and diversity in developing countries. Oxford University Press. Available at the Ultuna Service Centre in limited supply.
Peet, R. and E. Hartwick. 2015. Theories of Development: Contentions, Arguments, Alternatives. Guilford Publications.
Arora-Jonsson Seema, 2014, Gender, Development and Environmental Governance –Routledge
In addition, selected book chapters are included in lectures, but either those will be available in Canvas or in the library (since it may not make sense to purchase a book for only a chapt.or two).