Forskningsprocessens kontext och process II: teorier och metoder
Kursen ger studenterna en fördjupad förståelse för teoretiska och metodologiska kontexter och för vilka perspektiv olika teorier, begrepp och metoder bidrar med till datainsamling och analys. Kursens huvudsakliga fokus ligger på kvalitativa metoder, men den teoretiska kontexten för kvantitativa metoder presenteras också. Kursen presenterar de teoretiska grunderna för diskurs- och världssystemanalys, sociala analyser av byråkratier och förvaltning, actor-network-theory (ANT), strukturalism och poststrukturalism, kritisk teori och genusteori.
Kursen består av föreläsningar samt individuella och gruppövningar, som diskuteras under seminarier.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LU0090-10166 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LU0090
Läsåret 2023/2024
Forskningsprocessens kontext och process II: teorier och metoder (LU0090-10394)
2023-09-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Forskningsprocessens kontext och process II: teorier och metoder (LU0090-10104)
2022-09-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Forskningsprocessens kontext och process II: teorier och metoder (LU0090-10256)
2021-09-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
Forskningsprocessens kontext och process II: teorier och metoder (LU0090-10230)
2020-09-30 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Forskningsprocessens kontext och process II: teorier och metoder (LU0090-10074)
2019-10-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Forskningsprocessens kontext och process II: teorier och metoder (LU0090-10159)
2018-10-01 - 2018-11-11
Läsåret 2017/2018
Forskningsprocessens kontext och process II: teorier och metoder (LU0090-10050)
2017-09-25 - 2017-11-05
Kursplan och övrig information
Kursplan
LU0090 Forskningsprocessens kontext och process II: teorier och metoder, 7,5 Hp
The Context and Process of Research II: Theories and MethodsÄmnen
Miljövetenskap Landsbygdsutveckling Landsbygdsutveckling MiljövetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0201 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Motsvarande 120 hp varav 90 hp i något ämne inom naturvetenskap, samhälls- eller humanvetenskap. Grundläggande kunskap om samhällsvetenskaplig teori och dess koppling till forskningsprocessen.Kunskaper motsvarande Engelska B/6 från gymnasieskolan.
Mål
Målet med denna kurs är att utrusta studenterna med en fördjupad förståelse för den teoretiska och metodologiska kontexten av den samhällsvetenskapliga forskningsprocessen, i syfte att studera aspekter av landsbygdsutveckling och miljökommunikation samt samhällsvetenskap generellt. Kursen fokus är både på kunskap om samhällsvetenskaplig teori samt dess praktiska användning; både avseende deras egen och de övriga studenternas forskning.
Efter avklarad kurs skall studenterna besitta följande förmågor:
Förstå och analysera de logiska och teoretiska premisserna för de grundläggande paradigmen av social teori och beskriva deras koppling till olika forskningsmetoder
Förstå och använda sig av relevanta sociala teorier för att skapa ett forskningssynopsis och identifiera relevanta forskningsmetoder, som är kopplade till teorierna.
Identifiera, diskutera och analysera relevanta metodologiska aspekter i relation till specifika forskningsproblem, samt avgöra vilka forskningsmetoder som bör användas för att kunna svara på frågor som problemet skapar
Analysera vetenskapliga texter i syfte att identifiera och kritiskt analysera explicita och/eller implicita teorier, vilka genomsyrar valet och användningen av forskningsmetoder; bland annat deltagande observation och olika former av intervjuer, aktionsforskning, skapandet av enkäter, användningen av grundläggande statistiska metoder samt analys av källor och diskurser
Demonstrera i skriftlig och muntlig form grundläggande kunskap om användningen av olika forskningsmetoder, i syfte att kunna identifiera relevant empiriskt material i relation till en analys av specifika forskningsfrågor
Utvärdera och reflektera över styrkor och svagheter hos olika forskningsmetoder samt reflektera över forskarstudentens egen position inom forskningsprocessen
Göra bedömningar av etiska dilemman och ageranden i konkreta forskningsprojekt och inom olika metoder, i landsbygdsutveckling och miljökommunikation samt samhällsvetenskap generellt.
Innehåll
Kursen består av föreläsningar, individuella och gruppövningar, som diskuteras under seminarier.
Denna kurs utgör en fortsättning av kursen " The Context and Process of Research I: Theories and Methods". Syftet med kursen är att studenten efter avslutad kurs ska kunna skapa ett forskningsprojektssynopsis och välja relevanta forskningsmetoder, fullt medveten om deras teoretiska och metodologiska förutsättningar och konsekvenser. Kursen erbjuder studenter en fördjupad kunskap om de grundläggande teorierna inom samhällsvetenskap samt deras koppling till kvalitativa och kvantitativa metoder. Under kursen så kommer studenterna att fortsätta arbeta på sina individuella forskningsprojekt; främst genom att formulera och förtydliga ett forskningsproblem, välja och analysera relevanta forskningsmetoder i relation till forskningsproblemet, samt beskriva och analysera deras teoretiska och metodologiska förutsättningar och konsekvenser i både skriftlig och muntlig form. Dessutom så ger kursen också en fördjupad förståelse av kontexter och perspektiv på olika metoder för datainsamling och analys. Kursen är huvudsakligen fokuserad på kvalitativa metoder samt forskningsprocessers möjliga etiska dilemma.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För att framgångsrikt kunna avsluta kursen måste studenten delta i de obligatoriska momenten, som omfattar gruppövningar, skriftliga övningar, diskussionsseminarier och en hemtenta.
Den avslutande hemtentan avgör vilket betyg studenten kommer att få på kursen.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Förkunskapskravet på grundläggande kunskap om samhällsvetenskaplig teori och dess koppling till forskningsprocessen kan uppfyllas genom kursen "The Context and Process of Research I: Theories and Methods", 7,5 hp.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Literature
You will only have to purchase the books marked with a *, that is, the first book mentioned on the list below.
Note that a couple of more texts will be added to the list soon.
Books:
*Inglis, David. 2012. An Invitation to Social Theory. Cambridge. Polity Press.
Excerpts of Books:
Barker, Philip. 1998. Michel Foucault. An introduction. Chapter 1: Body and text. Chapter 2: Power, truth and strategy. Edinburgh. Edinburgh University Press. Pages 1-47
Bourdieu, Pierre. 1987. Outline of a Theory of Practice. Cambridge University Press. Page: 22-30, 87-95.
Clifford, James. 1986. Introduction. Partial Truths. In *Writing Culture. The Poetics and Politics of Ethnography *(ed. Clifford, James.; Marcus, George, E. 1986). University of California Press. Pages 1-26
Dean, Mitchell 2009: Governmentality. Power and Rule in Modern Society. Basic concepts and themes. London: Sage. Pages 16-51.
Eriksen, Thomas Hylland. Small Places, Large Issues. An Introduction to Social and Cultural Anthropology. Pluto Press.
Fairclough, Norman 2001: Language and Power. Chapters: 2, 3, 4, 10. Harlow: Longman
Federici, Silvia. 2004. Caliban and the Witch: Women, the Body and Primitive Accumulation. New York. Autonomedia. Pages 11-21, 61- 107.
Foucault, Michel 1991: Governmentality. In: Burchell, G.; Gordon, C; Miller P. (eds.): *The Foucault Effect. Studies in Governmentality. *Hemel Hempstead: Harvester Wheatsheaf.
Foucault, Michel. 2000. Essential works of Foucault 1954-1984. Power. Vol. 3. Truth and Power. London. Penguin Books. 111-134.
Hacking, Ian. 2004. The Archeology of Michel Foucault. Historical Ontology? Cambridge. Harvard University Press. Pages 73-86
Moore, Henrietta. 1994. Kinship, labour and household: Understanding Women’s work. Feminism and Anthropology. Page 42-73
Ortner, Sherry. 2005. Making Gender; Is Female to Male as Nature is to Culture? Making Gender. The Politics and Erotics of Culture. Boston. Beacon Press. Pages 1-42
Outhwaite, William. 2009. The Colonization of the Lifeworld. Habermas. Cambridge. Polity Press. Pages 80-105.
Richardson, John E. 2007. A**nalysing Newspapers: An Approach from Critical Discourse Analysis. Chapters 1 and 2. Basingstoke [etc.]: Palgrave Macmillan.
Articles:
Delantey, Gerard. 2011. Varieties of critique in sociological theory and their methodological implications for social research. Irish Journal f Sociology. Vol. 19(1): 68–92
Lovell, Terry. 2003. Resisting with Authority: Historical Specificity, Agency and the Performative Self. In Theory, Culture & Society. Vol. 20(1): 1-17
Murray Li, Tania. 2007. Practices of assemblage and community forest management. In Economy and Society. Vol 36(2): 263-293