Studio - Gestaltning av boendemiljö
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0469 Studio - Gestaltning av boendemiljö, 15,0 Hp
Studio - Designing the residential environmentÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 60 hp landskapsarkitektur varav 7,5 hp markprojekteringMål
Syftet med kursen är att ge grundläggande kunskaper om gestaltning av boendemiljöer.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för olika gruppers intressen och behov i den bostadsnära miljön samt perspektiv på social hållbarhet, med fokus på hur landskapsarkitekten kan arbeta för social rättvisa
- förklara sin egen gestaltningsprocess i relation till ett urval gestaltningsteoretiska texter
- översiktligt redogöra för boendemiljöers roll i ett modernhistoriskt stadsbyggnadsperspektiv på modern svensk stadsbyggnad samt deras karaktär, gestaltning och innehåll
- föra resonemang kring olika sätt att skapa växtbäddar och jordförbättra med utgångspunkt i olika befintliga markförutsättningar.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten, med handledning, kunna
- inventera, analysera och presentera en befintlig boendemiljö som grund för ett gestaltningsförslag
- tillämpa metoder för idéutveckling med handledning
- gestalta en boendemiljö på övertygande sätt med hänsyn till befintliga förutsättningar, form, funktion, ekologiska aspekter och olika människors behov och intressen
- presentera ett gestaltningsförslag muntligt och visuellt med hjälp av digitala layout- och bildprogram
- utifrån given ståndort ta fram ett växtgestaltningsförslag för en plantering och konstruera en enklare planteringsplan
- konstruera en växtbädd för flera växtslag utifrån givna förutsättningar på den aktuella platsen.
Innehåll
I en större studioövning gestaltas en bostadsgård i ett befintligt bostadsområde. Studenten arbetar utifrån platsens befintliga förutsättningar och tränar sig i att fatta beslut kring att bevara, förädla och förändra med hänsyn till olika människors behov i den bostadsnära miljön. Fördjupningar görs bland annat kring barnperspektiv och lekmiljöer. Studenten får sätta sig in i hur landskapsarkitekten kan arbeta för social rättvisa i bostadsmiljöer med hänsyn till olika sociala grupper och maktstrukturer.
I övningen tränar studenten sin förmåga att relatera sina egna gestaltningsval till klimatpåverkan och ekologiska aspekter.
Genom metodiskt skissarbete tränar studenten formgivning med fokus på plats- och rumsskapande för att utveckla sin gestaltningsförmåga.
Under kursen besöks olika exempel på boendemiljöer från 1900-tal till 2010-tal för att ge studenten ett historiskt perspektiv på modern svensk stadsbyggnad. Studenten presenterar studioövningen både muntligt och visuellt.
I en mark-växtövning gestaltar studenten i detalj en plantering och konstruerar en planteringsplan samt typsektioner för växtbäddar. Studenten får ta ställning till hur växtbäddarna kan konstrueras utifrån olika givna markförutsättningar, och med målet att jordförbättra med minimerad klimatpåverkan. Stor vikt läggs vid ståndortsanpassat växtmaterial och hur växtkaraktärerna påverkar upplevelsen av planteringen och platsen.
I seminarieform diskuterar studenterna för- och nackdelar med olika typer av jordar så som växtsubstrat och olika möjligheter att förbättra dem.
Kursen innehåller en variation av undervisningsformer för att främja studenternas lärande, främst studioarbete med handledning på sal, föreläsningar samt fält- och litteraturstudier
Kursen fokuserar på följande generella kompetenser: problemlösning, kreativitet, självständighet, samarbete, förmåga att hantera tidsramar och att kommunicera ett förslag både muntligt och visuellt (text och bild digitalt). Det ingår även inslag av analysmetoder, informationskompetens och kritiskt tänkande.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom gästföreläsare och/eller guider vid studiebesök.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs krävs godkända övningar, godkända muntliga och visuella redovisningar samt godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Förkunskaper i ekologi samt markvetenskap rekommenderas.Kursen ger 15 hp färdighetstränande poäng.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land