Studio - Landskapsarkitektur för hållbar stadsbyggnad
Huvudfokus i kursen ligger på nutida hållbar stadsutveckling på stadsdelsnivå. Studioprojektarbetet är organiserat som grupparbete. Handledning, föreläsningar och seminarier stödjer projektarbetet. Hållbar utveckling undersöks och utvärderas för olika urbana morfologiska karaktärer. Tonvikten ligger på de gröna och blåa strukturerna i förhållande till bebyggelsestrukturen, gatunät och offentliga mötesplatser. Metoder för att samla platsspecifika kunskaper inkluderar teckning för hand som ett kraftfullt analysverktyg. Projektet utvecklar färdigheter för att hitta konstnärliga hållbara lösningar på tekniska och funktionella stadsbyggnadsproblem. Presentation av idéer använder en kombination av digitala verktyg och handritade skisser.
Kursen innehåller metoder för att utvärdera hållbarhetsparametrar och arbeta med juridiska stadsbyggnadsprocesser för miljöbedömning. Mallen för projektrapporten följer en vetenskaplig struktur som hjälper samarbetet i gruppen att komma överens om lösningar som bygger på teori och egna inventerings- och analys resultat. Strukturen möjliggör reflektion och diskussion om alternativ till det projektförslaget. En individuell tentamen sammanfattar den viktigaste hållbara stadsdesignteori som diskuteras på föreläsningar och seminarier.
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0466 Studio - Landskapsarkitektur för hållbar stadsbyggnad, 15,0 Hp
Studio - Landscape architecture for sustainable urban designÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 150 hp varav 90 hp i landskapsarkitektur och/eller arkitektur och/eller fysisk planering och/eller samhällsgeografi och/eller samhällsplanering, samt kunskaper motsvarande Engelska 6, eller antagen till masterprogrammet Landskapsarkitektur för hållbar urbanisering.Mål
Målet med denna kurs är att studenten ska få fördjupad kunskap om stadsbyggnad ur ett landskapsarkitektoniskt perspektiv, med fokus på långsiktig hållbarhet. Tonvikten ligger på urbana blågröna strukturer, byggda strukturer och kulturmiljöer inklusive en rad olika aspekter kopplat till social hållbarhet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- definiera, beskriva och kritiskt reflektera över hållbar stadsbyggnad utifrån olika morfologiska karaktärer och teoretiska perspektiv.
- vara bekant med aktuell terminologi och pågående debatter om hållbar stadsbyggnad.
- kunna hitta och tillämpa metoder relevanta för landskapsarkitektur och stadsbyggnad för analys av stadslandskapet.
- i grupp utveckla, utforma och motivera ett förslag för hållbar stadsutveckling för en stadsdel eller en mindre stad i form av en genomarbetad vision eller ett program som inkluderar relevanta strukturer och illustrerar huvudsakliga designprinciper.
- presentera resultatet av projektarbetet på ett pedagogiskt sätt.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Denna kurs handlar om hållbar stadsbyggnad på stadsdelsnivå. Tonvikten ligger på gröna och blå strukturer i relation till byggda strukturer, gatunät och kulturmiljöer, inklusive olika sociala aspekter. Begreppet hållbarhet undersöks, bedöms och beaktas ur flera perspektiv. Kursen tar upp olika urbana hållbarhetsutmaningar relaterat till olika bebyggelsestrukturer. Målet är att utforma ett förslag för förnyelse av en stadsdel eller en mindre stad i en långsiktigt hållbar riktning, baserat på såväl teoretisk som plastbaserad kunskap. Metoder för att samla platsspecifik kunskap om miljön, dess invånare och deras användning av området utforskas och diskuteras. Studioprojektet utvecklar färdigheter i att hitta och presentera lösningar som integrerar estetiska och funktionella aspekter med hållbarhetsfokus. Projektarbetet organiseras som grupparbete. Handledning, föreläsningar och seminarier stödjer projektarbetet.
*Genomförande*
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom:
Föreläsningar, seminarier, övningar, exkursioner och projektarbete i grupp samt en skriftlig individuell tentamen.
Kursen fokuserar på följande generella kompetenser:
Genom hela kursen övar studenterna på generella kompetenser, så som kritisk tänkande, kommunikation och gruppdynamik.
Följande moment är obligatoriska:
Seminarier, exkursioner, tentamen och övningar samt aktiviteter kopplat till dessa är obligatoriska.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom:
Föreläsningar, exkursioner, och samarbeten med kommuner.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänt projektgrupparbete, individuell skriftlig tentamen, samt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ger 10 färdighetstränande poängAnsvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Kurslitteratur är ett antal tidskriftsartiklar och bokkapitel. Litteratur är tillgängligt på Canvas som pdf-filer när kursen startat. Det mesta finns även tillgängligt som open access om ni är inloggade med ert SLU-konto.
Obligatoriskt läsning:
Andersson, T. (2021). Landscape architecture used as a society service: The Swedish example. In K. Nilsson, R. Weber, & L. Rohrer (Eds.), Green visions: greenspace planning and design in nordic cities. Livonia: Arvinius + Orfeus Publishing AB.
Davidson, M. (2010). Social Sustainability and the City. Geography Compass, 4(7), 872–880.
Erixon, H., Borgström, S., & Andersson, E. (2013). Challenging dichotomies – exploring resilience as an integrative and operative conceptual framework for large-scale urban green structures. Planning Theory & Practice, 14(3), 349-372. doi.org/10.1080/14649357.2013.813960
Emanuel, M. (2025). Play Streets in Copenhagen: Children’s Play as a Challenge to Modernist Planning. Scandinavian Journal of History, 1–24. doi.org/10.1080/03468755.2025.2525212
Emilsson, T., & Sang, Å. O. (2017). Impacts of climate change on urban areas and nature-based solutions for adaptation. In N. Kabisch, H. Korn, J. Stadler, & A. Bonn (Eds.), Nature-based solutions to climate change adaptation in urban areas: Springer Open.
Haaland, C., & van den Bosch, C. K. (2015). Challenges and strategies for urban green-space planning in cities undergoing densification: A review. Urban Forestry and Urban Greening, 14(4), 760-771. doi.org/10.1016/j.ufug.2015.07.009
Hansen, R., Olafsson, A. S., van der Jagt, A. P. N., Rall, E., & Pauleit, S. (2019). Planning multifunctional green infrastructure for compact cities: What is the state of practice? Ecological Indicators, 96, 99-110. doi.org/10.1016/j.ecolind.2017.09.042
Hartig, T., Mitchell, R., de Vries, S., & Frumkin, H. (2014). Nature and Health. Annual Review of Public Health, 35(1), 207-228. doi:10.1146/annurev-publhealth-032013-182443
Holman, N., Mace, A., Zorloni, D., Navarrete-Hernandez, P., Karlsson, J., Pani, E. (2023). Race-based readings of safety in public space in Milan, the challenge for urban design. European Urban and Regional Studies, 30 (3) 282-296. doi.org/10.1177/09697764221129531
Lehtinen, S. (2021). Aesthetic Sustainability. Situation Sustainability : A Handbook of Contexts and Concepts. C. P. Krieg and R. Toivanen. Helsinki, Helsinki University Press**: **255-268.
Marcotullio, W. S. (2013). What Is a City? An Essential Definition for Sustainability. In M. F. C.G. Boone (Ed.), Urbanization and Sustainability: Linking Urban Ecology, Environmental Justice and Global Environmental Change. New York: Springer.
Meyer, E. (2008) *Sustaining beauty. The performance of appearance. *Journal of Landscape Architecture. doi.org/10.1080/18626033.2008.9723392
Pauleit, S., Hansen, R., Rall, E., & Rolf, W. (2020). Urban green infrastructure. Strategic planning of urban green and blue for multiple benefits. In P. M. L. A. Ian Douglas, David Goode, Michael C. Houck, David Maddox, Harini Nagendra, Puay Yok Tan (Ed.), The Routledge Handbook of Urban Ecology. London: Routledge.
Qviström, M., Luka, N., & De Block, G. (2019). Beyond Circular Thinking: Geographies of Transit-Oriented Development. International Journal of Urban and Regional Research, 43(4), 786-793. https://doi.org/10.1111/1468-2427.12798
Yigit-Turan, B., Ågren, M. (2024). Green and socially sustainable city discourse, white spatial epistemology: The reproduction of facial landscape injustice and segregation in Swedish planning. Planning theory and practice, 25 (5) 632-659. doi.org/10.1080/14649357.2024.2449265
Valfri läsning
Aguiar Borges, L., Rohrer, L., & Nilsson, K. (2024). Green and healthy Nordic cities : How to plan, design, and manage health-promoting urban green space (978-91-8001-088-7 (ISBN)14032503 (ISSN)). Retrieved from Stockholm: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:norden:org:diva-13031
Swedish Planning and Development in the 20th and 21st Centuries, Ann Maudsley https://www.taylorfrancis.com/chapters/oa-edit/10.4324/9781003271666-12/swedish-planning-development-20th-21st-centuries-ann-maudsley
Czerniak, J. (2007). Legibility and Resilience. In J. Czerniak & G. Hargreaves (Eds.), Large Parks (pp. 215–251). New York: Princeton Architectural Press.