Studio - Landskapsarkitektur för hållbar stadsbyggnad
Kursen innehåller metoder för att utvärdera hållbarhetsparametrar och arbeta med juridiska stadsbyggnadsprocesser för miljöbedömning. Mallen för projektrapporten följer en vetenskaplig struktur som hjälper samarbetet i gruppen att komma överens om lösningar som bygger på teori och egna inventerings- och analys resultat. Strukturen möjliggör reflektion och diskussion om alternativ till det projektförslaget. En individuell tentamen sammanfattar den viktigaste hållbara stadsdesignteori som diskuteras på föreläsningar och seminarier.
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0466 Studio - Landskapsarkitektur för hållbar stadsbyggnad, 15,0 Hp
Studio - Landscape architecture for sustainable urban designÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 150 hp varav 90 hp i landskapsarkitektur och/eller arkitektur och/eller fysisk planering och/eller samhällsgeografi och/eller samhällsplanering, samt kunskaper motsvarande Engelska 6, eller antagen till masterprogrammet Landskapsarkitektur för hållbar urbanisering.Mål
Målet med denna kurs är att studenten ska få fördjupad kunskap om stadsbyggnad ur ett landskapsarkitektoniskt perspektiv, med fokus på långsiktig hållbarhet. Tonvikten ligger på urbana blågröna strukturer, byggda strukturer och kulturmiljöer inklusive en rad olika aspekter kopplat till social hållbarhet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- definiera, beskriva och kritiskt reflektera över hållbar stadsbyggnad utifrån olika morfologiska karaktärer och teoretiska perspektiv.
- vara bekant med aktuell terminologi och pågående debatter om hållbar stadsbyggnad.
- kunna hitta och tillämpa metoder relevanta för landskapsarkitektur och stadsbyggnad för analys av stadslandskapet.
- i grupp utveckla, utforma och motivera ett förslag för hållbar stadsutveckling för en stadsdel eller en mindre stad i form av en genomarbetad vision eller ett program som inkluderar relevanta strukturer och illustrerar huvudsakliga designprinciper.
- presentera resultatet av projektarbetet på ett pedagogiskt sätt.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Denna kurs handlar om hållbar stadsbyggnad på stadsdelsnivå. Tonvikten ligger på gröna och blå strukturer i relation till byggda strukturer, gatunät och kulturmiljöer, inklusive olika sociala aspekter. Begreppet hållbarhet undersöks, bedöms och beaktas ur flera perspektiv. Kursen tar upp olika urbana hållbarhetsutmaningar relaterat till olika bebyggelsestrukturer. Målet är att utforma ett förslag för förnyelse av en stadsdel eller en mindre stad i en långsiktigt hållbar riktning, baserat på såväl teoretisk som plastbaserad kunskap. Metoder för att samla platsspecifik kunskap om miljön, dess invånare och deras användning av området utforskas och diskuteras. Studioprojektet utvecklar färdigheter i att hitta och presentera lösningar som integrerar estetiska och funktionella aspekter med hållbarhetsfokus. Projektarbetet organiseras som grupparbete. Handledning, föreläsningar och seminarier stödjer projektarbetet.
*Genomförande*
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom:
Föreläsningar, seminarier, övningar, exkursioner och projektarbete i grupp samt en skriftlig individuell tentamen.
Kursen fokuserar på följande generella kompetenser:
Genom hela kursen övar studenterna på generella kompetenser, så som kritisk tänkande, kommunikation och gruppdynamik.
Följande moment är obligatoriska:
Seminarier, exkursioner, tentamen och övningar samt aktiviteter kopplat till dessa är obligatoriska.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom:
Föreläsningar, exkursioner, och samarbeten med kommuner.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänt projektgrupparbete, individuell skriftlig tentamen, samt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ger 10 färdighetstränande poängAnsvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land