Analys av skogslandskap
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-01-12 och 2025-02-02
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0448 Analys av skogslandskap, 15,0 Hp
Analysis of Forested LandscapesÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Analys av biofysiska, naturliga och markanvändningsfaktorer | 7,5 | 0001 |
Sociokulturella aspekter av landskapet och samtida koncept. | 7,5 | 0002 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet för utbildning på grundnivå och- Naturkunskap 2
- Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
- Engelska 6
Undantag medges från kravet på grundläggande behörighet i svenska.
Mål
Syftet med denna kurs är att ge studenterna en grundläggande förståelse för landskapsanalys inklusive landskapets struktur, identitet, historiska och kulturella arv, grundläggande begrepp inom landskapsekologi och landskapets relationer till olika användargrupper.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- göra grundläggande analyser av landskapets struktur, identitet och kulturarv
- beskriva grundläggande begrepp inom landskapsekologi
- identifiera användargrupper och deras relationer till landskapet
- analysera och rapportera en fallstudie.
Innehåll
Kursen är uppdelad i två moduler:
Modul/delkurs 1: Analys av biofysiska, naturliga och markanvändningsfaktorer.
Modul/delkurs 2: Sociokulturella aspekter av landskapet och samtida koncept.
Kursen innehåller regionala exkursioner och en avslutande fallstudie. Syftet är att ge en helhetsförståelse för trädens och skogens betydelse i landskapet, särskilt vad gäller komplexiteten, rumsligheten och relationen till landskapets användare. De två modulerna behandlar olika aspekter av hållbar utveckling, som syntetiseras i den slutliga fallstudien. Den första modulen innehåller verktyg för att analysera landskapsutveckling och struktur, landformer, byggnader och vegetationsstrukturer. Den andra modulen behandlar sociokulturella aspekter för att analysera användningen av landskapet, inklusive regler och förordningar relaterade till landskapsanvändning, The European Landscape Convention, användartyper, rekreationstyper, användarperspektiv, erfarenhet och preferenser, och intressentanalys, inklusive makt/intresse analys.
Kursen har ett internationellt perspektiv, men i praktiken fokuserar den på norra Europas skogslandskap. Studenterna får teoretiska kunskaper genom föreläsningar, diskussioner, feedback, möten och seminarier. Föreläsningarna baseras på vetenskaplig litteratur, som tillämpas i fallstudier och gruppövningar baserade på verkliga platser och processer.
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom: Föreläsningar, litteraturstudier, övningar, inlämningsuppgifter, grupparbeten
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: Kritiskt tänkande, problemlösning, muntlig & skriftlig kommunikation, lagarbete, förmåga att arbeta självständigt
Följande moment är obligatoriska: Kursövningar och exkursioner.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga och muntliga presentationer samt godkänd slutlig fallstudierapport. Fullgjorda obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen tillämpar principerna för Writing Across the Curriculum (WAC) för de skriftliga inslagen i kursen.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Module 1
- Antrop (2013) A brief history of landscape research. In: Howard, Thompson & Waterton (eds.). The Routledge Companion to Landscape Studies. Routledge, New York. Chapter 1, pp. 11-22.
- European Commission (EC). (2013). Communication from the commission to the European Parliament, the council, the European Economic and social committee and the committee of the Regions. Green infrastructure (GI)—enhancing Europe’s Natural Capital, COM 249 final, European Commission, Brussels, Belgium.
- Haase, D., S. Pauleit & T.B. Randrup (2020) Urban open spaces and the urban matrix: elements, form and functions In: Jansson, M. & T.B. Randrup (Eds) Urban Open Space Governance and Management. Routledge, London & New York. Pp. 30-50.
- Konijnendijk et al. (2006) Defining urban forestry - A comparative perspective from North America and Europe. In: *Urban Forestry & Urban Greening 4 (2006) 93-103 *
- Oles, T. (2013). Go with me: 50 steps to landscape thinking. Architectura+ Natura. https://issuu.com/bouwkunst/docs/thomas_oles-gowithme-50steps
- Randrup, T.B. & M. Jansson (2020) Introduction: Urban open space governance and management - the long-term perspective. In: Jansson, M. & T.B. Randrup (Eds) Urban Open Space Governance and Management. Routledge, London & New York. Pp. 2-10.
- Stahlschmidt, Per et al. (2017), Landscape Analysis. Chapter 3: Analysis of Natural Factors, Biophysical Attributes and Land Use. p.33-60
- Turner M.G., Gardner R.H. (2015). Introduction to Landscape Ecology and Scale In: Landscape Ecology in Theory and Practice. Springer, New York, NY.
Module 2
- Ackermann, F., & Eden, C. (2011). Strategic management of stakeholders: Theory and practice. Long range planning, 44(3), 179-196.
- Bryson, J. M. (2004). What to do when stakeholders matter: stakeholder identification and analysis techniques. Public management review, 6(1), 21-53.
- Ermischer, G. (2004). Mental landscape: landscape as idea and conceptLandscape Research, 29:4, 371-383.
- Jansson, M., H. Fors, E.P. Sundevall, A. Bengtsson, I. Lerstrup, P. Hurley, M. Qviström & T.B. Randrup. (2020). User-oriented urban open space governance and management. In: Jansson, M. & T.B. Randrup (Eds) Urban Open Space Governance and Management.. Routledge, London & New York. Pp. 68-92. ISBN 978036717303
- Kabisch, et al (2016). Nature-based solutions to climate change mitigation and adaptation in urban areas
- Kärrholm, M. (2005). Territorial Complexity in Public Spaces - A Study of Territorial Production at Three Squares in Lund. Nordisk arkitekturforskning, 18(1), 99-114.
- Leshem, S., & Trafford, V. (2007). Overlooking the conceptual framework. Innovations in education and Teaching International, 44(1), 93-105.
- Pauleit, S., Zölch, T., Hansen, R., Randrup, T. B., & Konijnendijk van den Bosch, C. (2017). Nature-based solutions and climate change–four shades of green. Nature-based solutions to climate change adaptation in urban areas: Linkages between science, policy and practice, 29-49.
- Reed, M. S., Graves, A., Dandy, N., Posthumus, H., Hubacek, K., Morris, J., ... & Stringer, L. C. (2009). Who's in and why? A typology of stakeholder analysis methods for natural resource management. Journal of environmental management, 90(5), 1933-1949.
- Scott, W. R. (2014). Institutions and organizations: Ideas, interests, and identities. Chapter 3. Read p.55-74
- The Council of Europe. (2000). European Landscape Convention. Cultural Heritage, Landscape and Spatial Planning Division. Directorate of Culture and Cultural and Natural. Strasbourg, France.
- Ulrich, R. S. (1984). View through a Window May Influence Recovery from Surgery. Science, 224(4647), pp. 420-421.
- United Nations. (1987). Brundtland Report. Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future.Chapter 2: Towards Sustainable Development.