Hållbar skötsel av urbana grönområden samt växtkännedom
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för LK0427
Läsåret 2023/2024
Hållbar skötsel av urbana grönområden samt växtkännedom (LK0427-40046)
2024-03-20 - 2024-06-02
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0427 Hållbar skötsel av urbana grönområden samt växtkännedom, 15,0 Hp
Sustainable maintenance of urban green areas, and plant knowledgeÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Hållbar skötsel | 9,0 | 0001 |
Vårväxtkännedom | 1,5 | 0002 |
Lignoser | 3,0 | 0003 |
Floristik | 1,5 | 0004 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande- Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c
- Naturkunskap 2
- Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1
Mål
Syftet med kursen är att ge studenten grundläggande kunskaper om förvaltning av grönområden med fokus på urbana miljöer och stadsnära natur. Kursen syftar också till att ge studenten utökad växtkännedom.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- identifiera ett urval av träd, buskar, örtartade växter och lökväxter, både kulturväxter och inhemsk flora
- förklara hur olika typer av befintliga växtplatser kan underhållas och förbättras
- beskriva hur några vanliga växtskador kan identifieras och åtgärdas
Färdighet och förmåga
- analysera urbana grönområden och föreslå en skötselplan utifrån definierade mål
- skriva en kort uppsats med krav på struktur och referenshantering
- planera och genomföra skötselåtgärder i olika typer av grönområden
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- relatera skötsel till aspekter som funktion, ekologi, estetik och historia
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Kursen fokuserar på hållbar skötsel av olika typer av urbana grönområden och tätortsnära landskap.
I föreläsningar, litteratur och vid exkursioner får studenten kunskap om skötselplanens syfte och innehåll. Detta tillämpas i en obligatorisk övning där studenten upprättar en skötselplan. Studenten skriver också en kortare text med fokus på struktur, informationssökning och referenshantering. Kursens teoretiska del behandlar växtskydd och hur egenskaper hos naturgivna och byggda växtplatser kan modifieras genom olika skötselåtgärder. Skötselåtgärderna handlar om att vårda både mark och växter. Olika hållbarhetsperspektiv knutna till skötsel såsom funktionella, ekologiska, etiska, estetiska och ekonomiska samt historisk kontext tas upp.
Flera praktiska övningar ingår där studenterna i grupp får planera och utföra skötselåtgärder i olika typer av miljöer. Kursen innehåller även en praktisk inventeringsuppgift.
Kursens växtkännedom fokuserar på identifikation och ståndort samt för kulturväxter även användningsområden, handelskvaliteter och upplevelsevärden.
Genomförande
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande genom att varva föreläsningar och litteraturstudier med övningar, exkursioner och praktiska moment. En stor del av undervisningen i växtkännedom sker i fält, både i form av växtvandringar i anlagda miljöer och under fältövningar i naturliga ståndorter.
Kursen fokuserar på informationskompetens, kritiskt tänkande, problemlösning och skriftlig kommunikation. Samarbete, självständighet, digital kompetens och tidsplanering ingår också.
Kursen innehåller obligatoriska seminarier, exkursioner och fältövningar.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom gästföreläsare och/eller guider vid studiebesök och exkursioner.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända övningsuppgifter, godkända tentamina och godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Listan kan komma att kompletteras!
Bostads AB Poseidon (2017). Handbok för skötsel av naturmark, Göteborg, version 1.0
Göteborgs stad (2017). Parker och naturområden. Handbok för ett varierat växt och djurliv. Park och naturförvaltningen.
Lindblad, C. (2021). ”Varför bry sig om biologisk mångfald, naturnyttor och ekosystemtjänster i Sverige idag?”. I Tunón, H. & Sandell, K*.* (red.) Biologisk mångfald, naturnyttor och ekosystemtjänster. Svenska perspektiv på livsviktiga framtidsfrågor!, sid 15-23.
Persson, B. (1998). Skötselmanual 98. Gröna Fakta 8/1998. SLU/Movium
Persson, B., Kristoffersson, A., & Fors, H. (2009). Skötselmanual för bostadsgårdar. Gröna Fakta 4/2009. SLU/Movium.
Persson, B., Kristoffersson, A., Fors, H. & Lindgren, T. (2009). Handledning till skötselmanual för bostadsgårdar. SLU Landskapsutveckling & SABO.
Randrup, T. B. & Östberg, J. (2017). Hållbar grönyteskötsel. Rapport 2017:6. SLU: Alnarp
Wissman, J. (2021). Om invasiva växtarter. Stöd i arbetet för en hållbar miljö i städer och tätorter. Naturvårdsverket.
Publikationer och länkar för Biologisk kulturarv
PDF finns på Canvas
Svensson, N. Aspelin, S. Andersson, G. Oppenheim, F. (2021). Gröna fakta nr 5/2021 SLU/Movium