Gestaltning genom förvaltning
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för LK0392
Läsåret 2024/2025
Gestaltning genom förvaltning (LK0392-10155)
2024-09-02 - 2024-10-31
Läsåret 2023/2024
Gestaltning genom förvaltning (LK0392-10157)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Gestaltning genom förvaltning (LK0392-10030)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Gestaltning genom förvaltning (LK0392-10120)
2021-08-30 - 2021-11-01
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0392 Gestaltning genom förvaltning, 15,0 Hp
Design through practice and managementÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp varav 90 hp i landskapsarkitektur, samt grundläggande kunskaper i svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå samt Engelska 6.Mål
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper om det ömsesidiga förhållandet mellan gestaltning och förvaltning av anlagda landskap i olika skalor.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
beskriva vanliga moment och utrustning i utemiljöförvaltning
definiera och beskriva olika värden i anlagda utemiljöer, och hur dessa värden kan påverka utformning av skötselplaner och upphandling
översiktligt redogöra för relevanta restaureringsprinciper och värderingsmetoder för gestaltade utemiljöer med kulturhistoriska värden
Färdighet och förmåga
framställa skötsel- och förvaltningsplaner för att bibehålla och vidareutveckla utemiljön som livsmiljö
utvärdera utemiljöprojekt och vårdprogram (eller motsvarande) ur ett gestaltningsinriktat förvaltningsperspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
reflektera över betydelsen av samverkan och samsyn över professionsgränser, och hur detta både kan främja en ändamålsenlig gestaltning och hållbar utemiljöförvaltning, samt på vilka sätt detta kan leda till en god bebyggd miljö
diskutera olika modeller för förvaltning av anlagda utemiljöer.
Innehåll
Under kursen varvas föreläsningar med obligatoriska moment (seminarier, exkursioner, studieresa, övningar och fältarbete utomhus). I kursen deltar experter från myndigheter, universitet och yrkeslivet utanför akademin för att dela med sig av sina erfarenheter.
Arbetet koncentreras främst till följande områden:
Studier av riktade skötsel- och underhållsinsatser och hur dessa kan leda till nya kvaliteter eller vidareutveckla befintliga kvaliteter.
Förutsättningar för hur gestaltningsinriktad landskapsförvaltning kan bidra till ökad biologisk mångfald, klimatanpassning och andra ekosystemtjänster, samt för att säkerställa ändamålsenliga förutsättningar för rekreation, urbant friluftsliv, lek och lärande.
Generella perspektiv på rollfördelning och samverkansmöjligheter mellan olika professioner med ansvar för gestaltning och förvaltning av anlagda utemiljöer (däribland beställare, konsulter, landskapsarkitekter, landskapsingenjörer, mark- och skötselentreprenörer).
Principer och praktiska exempel på offentliga och privata förvaltningsmodeller (organisation, strategisk planering och löpande verksamhet) samt GIS som verktyg för att framställa skötselåtgärdskartor och motsvarande handlingar.
Olika metoder för att arbeta med växtmaterial, markvård och dynamiska växtsamhällen inom ramen för strategisk planering, projektering, anläggning, drift och organisationsutveckling.
Konkreta exempel på anlagda landskap med historiska förtecken för att ge perspektiv på vård och utveckling av såväl lagskyddade som icke lagskyddade gröna utemiljöer.
Tillämpning av restaureringspraxis med utgångspunkt i svenska och internationella regler och riktlinjer, vilka används för att diskutera relevanta restaureringsprinciper och värderingsmetoder för att ta kulturhistorisk hänsyn.
Fältarbete där deltagarna handgripligen, med hjälp av riktade skötselåtgärder, förändrar karaktär (funktion, upplevelsevärden, ekosystemtjänster) på ett befintligt grönområde.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända övningsuppgifter och muntliga presentationer, samt aktivt deltagande i obligatoriska moment (seminarier, exkursioner, fältarbete).
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ger 15 färdighetstränande högskolepoäng.Kursen gör undantag från SLUs antagningsordning vid urval enligt beslut SLU ID: SLU.ua.2025.1.1-508
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Obligatorisk litteratur (seminarier och övningar/inlämningsuppgifter)
Dee, Catherine (2012). To design Landscape. Art, Nature & Utility. Routledge. Tillgänglig: https://ebookcentral.proquest.com/lib/slub-ebooks/reader.action?docID=987950 Läsanvisning: Läs kap. 1-4, 7-8, 10, 15 och 19 till Reflektionsövning 19/9. Läs kap. 6, 12, 14, 16-18 och 21 under ”Uppgift 3 Förslag och fältarbete”. Boken finns att låna som e-bok via SLU Biblioteket. För att läsa e-böcker utanför SLU campus krävs användning av VPN-uppkoppling.
Flinck, Maria, (2021): Historiska trädgårdar. Att bevara ett föränderligt kulturarv. Carlssons förlag. Boken finns även som talbok och går att ladda ned för personer med läsnedsättning (sök på Libris.se). Läsanvisning: Läs kap. 1, 2, 3 och 7 till Reflektionsseminarium 2. Läs kap. 5 och 6 till ”Uppgift 1 Från ax till limpa” och ”Uppgift 2 Landskapsanalys och skötselplan”.
Jansson, Märit & Randrup, Thomas B. (eds) (2020): Urban Open Space Governance and Management. Routledge. Läsanvisning: Sid 2-29. Tillgänglig på Canvas.
Persson, Bengt, Kristoffersson, Anders och Fors, Hanna (2009). Skötselmanual för bostadsgårdar. Gröna Fakta 4/2009. Alnarp: SLU/Movium. Tillgänglig: https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Persson_et_al_2009.pdf [2024-07-02]
Randrup, T., Buijs, A., Konijnendijk, C. C. and Wild, T. (2020). “Moving beyond the nature-based solutions discourse: introducing nature-based thinking”. In Urban Ecosystems 23:919-926. Tillgänglig: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s11252-020-00964-w.pdf?pdf=button [2023-10-23].
Stockholms Stadsmuseum (2011). Kulturhistorisk bedömning av parker och grönområden – en metodutveckling. Byggnadshistorisk rapport 2011:4. Tillgänglig på Canvas.
Waldenström, C. (1995). ”Berättelser, mening och metod”. I Löfberg. A. och Ohlsson, J. (reds) Miljöpedagogik och kunskapsbildning. Stockholms universitet: Pedagogiska institutionen. Tillgänglig på Canvas.
Åkerblom, P., Elg, R. & Hedblom, M. (2024). ”Tätortsnära skog som plats för lärande”. I S. Arora-Jonsson, C. Waldenström & E. Sandström (reds.) Hållbarhetens dimensioner. Verbal förlag i samarbete med Institutionen för stad och land, SLU.
Trafikverket (2020). Landskapsanalys för planläggning av vägar och järnvägar. ILKA (integrerad landskapskaraktärsanalys). En handledning. Tillgänglig: https://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1431120/FULLTEXT02.pdf
Obligatorisk litteratur inför exkursioner (kompletteringar kan tillkomma)
Laine, Christian (2004). "Rosendal: historien om en kunglig lustpark. I Lustgården 2004(84), s. 61-72. Tillgänglig: https://www.dendrologerna.se/wp-content/uploads/2016/06/Lustgarden_arg084_2004_0001_index_optimerad._250_dpi.pdf
Länsstyrelsen i Stockholms län (2012). Vård- och underhållsplan för Kungliga nationalstadsparken. Rapport 2012:33. Läsanvisning: Sid 140-147. Tillgänglig: https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/om-oss/vara-tjanster/publikationer/2012/vard--och-utvecklingsplan-for-kungliga-nationalstadsparken.html [2024-07-02].
Persson, Bengt, Kristoffersson, Anders och Fors, Hanna (2009). Skötselmanual för bostadsgårdar. Gröna Fakta 4/2009. Alnarp: SLU/Movium. Tillgänglig: https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Persson_et_al_2009.pdf [2024-07-02]
SABO (2015). Skötselhandbok för bostadsgårdar. Stockholm: Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag. Tillgänglig: https://issuu.com/allmannyttan/docs/handbok_att_styra_skotsel_av_utemiljo_2015 [2024-07-02]
SABO (2011). Skötselnyckeltal för bostadsgårdar. Stockholm: Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag. Tillgänglig: https://tradgardsanlaggarna.se/wp-content/uploads/2018/02/skotselnyckeltal.pdf [2024-07-02]
Stockholms stad (2016). Enkehusparken. Sammanställning av parksamråd och synpunkter på upprustningsförslag. Norrmalms stadsdelsförvaltning. Tillgänglig på Canvas.
Stockholms stad (2016). Förnyelse av Enkehusparken. Projektplan. Arbetsmaterial. Tillgänglig på Canvas.
Stockholms stad (2016). Enkehusparken. Program för förnyelse av park och lekplats. Tillgänglig på Canvas.
Svenska Bostäder (2022). SB Byggtekniska regler bostadsgårdar. Tillgänglig på Canvas.
Svenska Bostäder (2022). SB Standard yttre miljö Bilaga 1: Gestaltning och utrustning, Bilaga 2: Växtanvändning, Bilaga 3: Garantiskötsel, och Bilaga 4: Armatur. Tillgängliga på Canvas.
Östberg, J., Sandberg, K. och Blomquist, E. (2023). Fria eller fälla 2.0. Movium Fakta nr 1/2023. Tillgänglig via Moviums hemsida. Obs! Fulltextversion av Riksantikvarieämbetets rapport ”Fria eller fälla 2.0” (2017) finns tillgänglig via https://www.raa.se/kulturarv/landskap/fria-eller-falla/
Referenslitteratur
EMF Landscape Architecture (2020). Girona’s shores. Girona/Catalonia/Spain: ps paisea #6, ISSN 2659-9724. Läsanvisning: Sid. 7-11. Tillgänglig på Canvas.
Persson, Bengt (1998). Skötselmanual 98. Gröna Fakta 8/1998. Alnarp: SLU/Movium. Tillgänglig: https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0354/10102.2021/Persson_1998.pdf [2024-07-02]
Persson, Bengt, Kristoffersson, Anders, Fors, Hanna och Lindgren, Therese (2009). Handledning till skötselmanual för bostadsgårdar. SLU Landskapsförvaltning och SABO. Tillgänglig på Canvas. Läsanvisning: Sid 4-17, 26-32.
Randrup, Thomas & Östberg, Johan (2017). Hållbar grönyteskötsel. SLU/Inst f landskapsarkitektur, planering och förvaltning. Rapport 2017:6. Tillgänglig på Canvas. Läsanvisning: Sid 7-14, 20-32.
SLU (2018). Flytt av stora träd. Utbildningsmaterial och filmer. Institutionen för stad och land. Tillgängligt: https://www.slu.se/flytta-stora-trad