Stadsrum för barn och unga
Det här är en kurs för yrkesverksamma och studenter med intresse för staden som livsmiljö för barn och unga. Du får lära dig mer om hur urbana utemiljöer kan utvecklas för att uppfylla samhällets krav på en god bebyggd och hälsosam miljö för alla. Teori och studiebesök varvas med eget projektarbete.
Runt om i världen byggs allt tätare städer. Vilka konsekvenser får detta för folkhälsan bland barn och unga? Hur kan stadsplaneringen lyckas bättre med att främja barns välbefinnande, kreativitet och rörelseglädje? På den här kursen undersöker du olika sätt att yrkesmässigt hantera dessa frågor. Målet är att du, utifrån den yrkesinriktning du har i dagsläget, ska veta mera om hur just du kan bidra till mer hälsofrämjande och ändamålsenliga stadsmiljöer på barns och ungas villkor.
Teori och beprövad erfarenhet är likvärdiga inslag i kursen. En handfull kursträffar under året varvas med eget arbete på distans. Litteraturseminarier varvas med övningar och studiebesök på platser där man kommit en bit på väg. Barns och ungas eget perspektiv på den fysiska miljön i olika delar av världen är centralt i kursen, liksom vad som gör vissa platser attraktiva, utvecklande och välbesökta – men inte andra.
En viktig del av kursen är det handlingsinriktade projektarbete du genomför individuellt eller tillsammans med andra med syfte att du ska kunna utvecklas i din yrkesroll.
Information från kursledaren
Kursintroduktion sker på distans via Zoom den 18 januari kl 09:00 - 11:00. Använd denna länk: https://slu-se.zoom.us/j/61055444923
När du har registrerat dig på kursen får du automatiskt tillgång till vårt kursrum på Canvas med övrig kursinformation.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0383-30121 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0383
Läsåret 2024/2025
Stadsrum för barn och unga (LK0383-30164)
2025-01-20 - 2025-11-02
Läsåret 2023/2024
Stadsrum för barn och unga (LK0383-30234)
2024-01-15 - 2024-10-31
Läsåret 2022/2023
Stadsrum för barn och unga (LK0383-30214)
2023-01-16 - 2023-10-30
Läsåret 2021/2022
Stadsrum för barn och unga (LK0383-30283)
2022-01-17 - 2022-11-01
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0383 Stadsrum för barn och unga, 15,0 Hp
Public space for children and youthÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 180 hp, varav minst sammanlagt 90 hp i något eller några av följande ämnen: landskapsarkitektur, landskapsplanering, landskapsförvaltning arkitektur, design, fysisk planering, samhällsbyggnadsteknik, kultur- och samhällsgeografi, landskapsvetenskap, sociologi, miljöpsykologi, pedagogik eller humanekologi, samt svenska motsvarande kravet för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.Alternativt, kunskaper motsvarande 120 hp, varav minst sammanlagt 60 hp i något eller några av ämnena i föregående stycke, samt minst 12 månaders relevant arbetslivserfarenhet, samt svenska motsvarande kravet för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.
Med relevant arbetslivserfarenhet menas att arbetslivserfarenheten ska täcka ett eller flera av de yrkesområden som finns inom de ämnen som utgör teoretiska förkunskapskrav för kursen. Exempel på relevanta yrken är fysisk planerare, landskapsarkitekt, arkitekt, designer, landskapsingenjör, fastighets- och utemiljöförvaltare samt pedagog. Arbetslivserfarenheten kan genomföras på heltid eller deltid, dock ska arbetet ske på minst halvtid. Deltidstjänstgöring omräknas till heltid. Arbetslivserfarenheten ska styrkas med tjänstgöringsintyg.
Mål
Kursens syfte är att utveckla sina kunskaper i frågor som rör utemiljöer för barn och unga.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Redogöra för hur barn och unga använder urbana utemiljöer, och hur det bidrar i deras utveckling.
Redogöra för olika verktyg, metoder och teorier med relevans för planering, utformning, förvaltning och andra former av stadsutveckling som främjar barns och ungas utevistelse, lärande, delaktighet och hälsa/välbefinnande.
Ge förslag på hur utemiljön i städer och tätorter kan göras mer ändamålsenlig och användbar för barn och unga utifrån relevant kunskap och policys och utifrån den verksamhet som utemiljön är avsedd för.
Innehåll
Kursen tar utgångspunkt i stadens utemiljö som utvecklingsmiljö för barn och unga. Deltagarna undersöker och tar del av hur urbana utemiljöer kan utvecklas och bli mer ändamålsenliga för att uppfylla kraven på en god bebyggd och hälsosam miljö för alla, och hur man i sin yrkesutövning kan bidra till ändamålsenliga utemiljöer på barns och ungas villkor. Barns och ungas eget perspektiv på den fysiska miljön är centralt i kursen, liksom vad som gör vissa platser attraktiva, utvecklande och välbesökta – men inte andra.
Platser för barn och unga studeras i olika perspektiv, där deras förmåga att skapa egna platser för spontana aktiviteter är ett. Andra aspekter som behandlas är planeringsprocesser för och med barn och unga, principer för utformning, förvaltning som utvecklar utemiljöns kvaliteter, utemiljön som pedagogisk resurs, för fysisk aktivitet, trygghet och urbant friluftsliv. Kursdeltagarnas samlade erfarenheter är en viktig motor i kursen. Praktiska erfarenheter från olika nationella och internationella exempel studeras parallellt med mer teoretiska studier inom ämnesområden som på olika sätt berör barns och ungas plats i samhällsplaneringen.
4-6 kursträffar varvas med eget arbete på distans. Föreläsningar varvas med obligatoriska övningar, seminarier och studiebesök. Ett av studiebesöken kan innebära övernattning och resa till annan ort. Arbetet bedrivs både individuellt och i grupp. Praktiska såväl som teoretiska kunskaper som förvärvas under kursen tillämpas och bedöms i form av ett avslutande projektarbete.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd redovisning av projektarbete, godkända inlämningsuppgifter samt deltagande i obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen genomförs på halvfart. Vid behov kan vissa moment genomföras på engelska. Eventuell resa och övernattningar i samband med studiebesök bekostas av studenten.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Litteraturlista
- Litteraturlista 2021 är tillgänglig för kursdeltagare i kursrummet på Canvas