Skötsel av grönytor och naturmarker
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
\- beskriva, analysera och utvärdera utemiljö inom tätorten och ge förslag till skötsel och utveckling av densamma
\- beskriva och analysera skötselns genomförande och föreslå metoder för detta samt värdera skötseln utifrån ett miljöperspektiv
\- förklara manuella skötselmoment knutna till vegetation
\- i grupp planera, genomföra, bearbeta och skriftligen redovisa en verklighetsbaserad skötseluppgift
\- översiktligt beskriva landskapsingenjörens yrkeskontext.
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för LK0354
Läsåret 2024/2025
Skötsel av grönytor och naturmarker (LK0354-10031)
2024-09-02 - 2024-10-31
Läsåret 2023/2024
Skötsel av grönytor och naturmarker (LK0354-10196)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Skötsel av grönytor och naturmarker (LK0354-10026)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Skötsel av grönytor och naturmarker (LK0354-10285)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
Skötsel av grönytor och naturmarker (LK0354-10102)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Skötsel av grönytor och naturmarker (LK0354-10094)
2019-09-02 - 2019-10-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0354 Skötsel av grönytor och naturmarker, 15,0 Hp
Maintenance of green areas and natural landÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Dynamisk skötseluppgift | 1,5 | 0302 |
GIS | 2,0 | 0304 |
Hemtentamen | 5,5 | 0305 |
Beställar- och utföraruppgiften | 6,0 | 0306 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 45 hp i landskapsingenjörsprogrammet.Mål
Kursen syftar till att utveckla studentens kunskaper och färdigheter vad avser skötsel av grönytor och naturmarker med särskild tyngdpunkt på taktiska och skötselanknutna aspekter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
beskriva, analysera och utvärdera utemiljö inom tätorten och ge förslag till skötsel och utveckling av densamma
beskriva och analysera skötselns genomförande och föreslå metoder för detta samt värdera skötseln utifrån ett miljöperspektiv
förklara manuella skötselmoment knutna till vegetation
i grupp planera, genomföra, bearbeta och skriftligen redovisa en verklighetsbaserad skötseluppgift
översiktligt beskriva landskapsingenjörens yrkeskontext.
Innehåll
Kursen behandlar skötsel av utemiljöer. I kursen knyts teoretiska kunskaper samman med praktiska erfarenheter.
Vid föreläsningar, övningar och litteraturstudier läggs en grund för mer tillämpade uppgifter.
Genom teorier, fältstudier och exkursioner byggs en referensbild av skötselproblematiken kring utemiljöer och lösningar på denna. Några vegetationsrelaterade, praktiskbetonade övningar genomförs under handledning. Även kunskapsutveckling i användandet av GIS i förvaltning och skötsel ingår till att bygga denna referensbild. Växtskydd ingår i kursen för att ge en kunskapsutveckling i växtanvändning för en hållbar skötsel och förvaltning. Samtliga erfarenheter ligger till grund för det projektarbete som utgör en viktig stomme i kursen och som har syftet att ge studenten ett helhetsgrepp på skötsel av offentliga miljöer.
Det kan förekomma obligatoriska övningar, exkursioner och seminarium under kursen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen. Godkänt projektarbete och godkända muntliga presentationer. Deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
**KURSVECKA 1 & 2 **
Gunnarsson, A. (2011) Om landskapsvårdens och trädgårdens hantverk. I Löfgren, E. Redaktör: Hantverkslaboratorium. Göteborgs Universitet. Sid 50-61. (Inte obligatorisk läsning)
Gustavsson, R. (2007) Sammanfattning av Karölandskapet - Förslag till övergripande handlingsstrategier och till en fördjupad åtgärdsplan. (Obligatorisk läsning)
Ingemansson, K. (2023) Kortfattat om Ronneby brunn och Karön – introducerande text inför Karön-resan. (Obligatorisk läsning)
Malmö stad. (2006) Principer för beskärning. (Obligatorisk läsning)
Nilsson, U., Kärnestam, E. & Sandskär, B. (2014) Växtskyddets grunder. SLU. Institutionen för växtskyddsbiologi. Läs kapitel: 1, 4, 5, 6. (Obligatorisk läsning)
Vollbrecht, K., Alm, G. (2006) Beskärningsboken. Natur & Kultur. (Köps av den enskilde studenten, och kostar på de flesta ställen mellan 150 och 200 kr)** * **(Inte obligatorisk läsning)
Wiström, B., Richnau, G., Busse Nielsen, A., Gustavsson, R. (2009) Strukturrika planteringar – en möjlighet för stadens grönska. Movium, Alnarp. Gröna fakta 2009:5. (Obligatorisk läsning)
LITTERATURSEMINARIUM 5 & 8 sept., 25 sept., 17 okt.
Jansson et al. (2021; 2022) Utemiljöns förvaltning och governance. Särtryck från tidskriften Landskap. Del 1, 2, 6. (Obligatorisk läsning)
Jansson et al. (2021; 2022) Utemiljöns förvaltning och governance. Särtryck från tidskriften Landskap. Del 3. (Obligatorisk läsning)
Randrup, T. B., Lindholst, A. C., Dempsey, N. (2022) Managing the maintenance of urban open space. Kapitel 9. I Jansson & Randrup Red. Urban Open Space Governance and Management. (Obligatorisk läsning)
Jonsson, B. G. (2021) Vad är biologisk mångfald? Det biologiska perspektivet. Biodiverse #3 (Obligatorisk läsning)
Persson, A. S. & Smith, H. G. (2014) Biologisk mångfald i urbana miljöer – Förutsättningar, fördelar och förvaltning. CEC Syntes Nr 02
Lunds universitet. (Obligatorisk läsning)
Randrup et al. (2022) Moving beyond the nature-based solutions discourse: introducing nature-based thinking. Urban Ecosystems. (Obligatorisk läsning)
BESTÄLLAR/UTFÖRARUPPGIFTEN 26 sept. - 23 okt.
Dempsey, N., Smith, H. & Burton, M. (2014). Place-Keeping: Open Space Management in Practice. Routledge. Kapitel 2. (Obligatorisk läsning)
Hovind, J. & Holgersen, S. (2021) Effektiv skötsel = grön framgång.(Obligatorisk läsning)
Gunnarsson, A., Jansson, M., Fors, H. & Kristensson, E. (2012) Vegetationsstyrning för ökad trygghet. Rapport 2012:13, Fakulteten för landskapsplanering, trädgårds- och jordbruksvetenskap, SLU, Alnarp. (Inte obligatorisk läsning)
Jansson, M. & Andersson, C. (2018) Lekplatsers kvalitet – verktyg för värdering och utveckling. Movium. Alnarp. Gröna fakta. 2018:3. (Inte obligatorisk läsning)
Jansson et al. (2021; 2022) Utemiljöns förvaltning och governance. Särtryck från tidskriften Landskap. Del 4 & 5. (Obligatorisk läsning)
Persson, B. (1998) Skötselmanual 98. Movium, Alnarp, Gröna Fakta 1998:8. (Obligatorisk läsning)
Persson, B., Kristoffersson, A., & Fors, H. (2009) Skötselmanual för bostadsgårdar. Movium, Alnarp. Gröna Fakta 4/2009. (Obligatorisk läsning)
Randrup, T. B. & Östberg, J. (2017) Hållbar grönyteskötsel. Rapport 2017:6 ISBN 978-91-576-8934-4, Sveriges Lantbruksuniversitet, Alnarp 2017. (Obligatorisk läsning)
Stoltz et al., (2012) Malmöbors upplevelse av fem utemiljökaraktärer, LTJ Rapportserie, 2012:10, SLU, Alnarp. (Inte obligatorisk läsning)
Sjöman, H. & Slagstedt, J. (2015) Rätt träd på rätt plats. I Sjöman, H., & Slagstedt, J. Träd i urbana landskap. sid. 331-361.** *** Finns att låna på biblioteket. (Obligatorisk läsning)
UNDP (2019) FN:s utvecklingsprogram. Globala målen. Tillgänglig på: http://www.globalamalen.se/ (Obligatorisk läsning)
Naturvårdsverket (2022) Sveriges miljömål https://www.sverigesmiljomal.se/ (Obligatorisk läsning)