Experimentellt studentprojekt i landskapsarkitektur
Kursen tränar studenterna i självständigt grupparbete och genomförs av studenterna. Projekt eller teman kan föreslås av lärare om möjligt, men bör föreslås och måste bestämmas av studenterna. De stöds av handledare i processen att formulera projektplanerna och vid mellanliggande avstämningar.
Kursen är under avveckling. Sista examinationsdatum är 30 juni 2026
Information från kursledaren
Experimental student project in landscape architecture with study trip to Kalmar and Skåne in week 7
Theme: Climate change and humidity gradients
In the course Experimental student project in landscape architecture (LK0316) you try alternative exploratory methods to face complex societal challenges, and you develop your own design process, new solutions and the way to communicate in an explorative way inbetween project and literature.
The teaching team formulates the annual societal challenge, and initiates early exploratory workshops with reading and discussion seminars in paralell. The students specify their larger project (in consultation with the teaching team), and decide upon: which investigative methods to use, which solutions to propose and how to visualize and communicate them.
This year's theme is “Climate change and humidity gradients” and the course connects to the research project COALA https://www.slu.se/institutioner/stad-land/forskning/Landskapsarkitektur/pagaende-projekt/coala/ where both the course leader/SLU and other organisations like SMHI, SGI, Kalmar municipality, Konstkiosk is part.
The focus of the course is project work, but it also includes a study trip, lectures, literature and seminars. Your work develop within the frame offered by the schedule and the litterature chosen (you find this by clicking the schedule botton on the right of this text).
Great emphasis is put on visual and experimental investigation both in the sketch and in the communication phase. The course contains individual as well as common compulsory elements. The group's joint discussions and analyzes are important contributions to the results from the course.
There are three important phases in the course: 1. Understand (examine/accept) the challenge; 2. Act (process a solution) and 3. Communicate (present). There are also three important “rules”: 1. YOU are responsible for your investigations, in all parts of the design process; 2. YOU must value and develop your own design methods; 3. YOU need to work a lot in the “Ateljé” (first part of the course) and then in the “Ritsal” (second part), to develop well yourself and to contribute to the common knowledge production in the course. We hope to see you there.
For the study trip in week 7, students need to finance train tickets and overnight stays at youth hostels or similar. Students and teachers organise the travel in collaboration.
Carola Wingren and Anna Lundvall
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0316-30042 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0316
Läsåret 2021/2022
Experimentellt studentprojekt i landskapsarkitektur (LK0316-30135)
2022-01-17 - 2022-03-23
Läsåret 2020/2021
Experimentellt studentprojekt i landskapsarkitektur (LK0316-30138)
2021-01-18 - 2021-03-23
Läsåret 2019/2020
Experimentellt studentprojekt i landskapsarkitektur (LK0316-40025)
2020-03-25 - 2020-06-07
Läsåret 2018/2019
Experimentellt studentprojekt i landskapsarkitektur (LK0316-40033)
2019-03-26 - 2019-06-09
Läsåret 2018/2019
Experimentellt studentprojekt i landskapsarkitektur (LK0316-30043)
2019-01-21 - 2019-03-25
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0316 Experimentellt studentprojekt i landskapsarkitektur, 15,0 Hp
Experimental student project in landscape architectureÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 180 hp varav 90 hp i landskapsarkitektur och/eller arkitektur och/eller stadsplanering. Godkänt examensarbete/självständigt arbete på grundnivå eller kandidatexamen. Kunskaper motsvarande Engelska 6. Eller antagen till masterprogrammet Landskapsarkitektur för hållbar urbanisering.Mål
Syftet med denna avancerade kurs är att studenterna ska få fördjupade kunskaper i projektarbete inom landskapsarkitektur.
Efter avslutad kurs ska studenten ha förvärvat kunskaper för att:
Kunskap och förståelse
Redogöra för olika teorier och metoder för projekt- och lagarbete.
Definiera och beskriva de olika delarna och stadierna i projektarbete.
I en projektgrupp föreslå sätt att undersöka resultatet.
Kompetens och skicklighet
I en projektgrupp besluta och motivera ett specifikt projekt.
I en projektgrupp arbeta fram en projektplan med mål, metoder, tidsplan och förväntade resultat.
I en projektgrupp analysera och utforma ett urbant eller landsbygdslandskap och dess potential för utveckling med motiverade metoder.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Reflektera över resultatet i förhållande till projektplanen.
Innehåll
Kursen tränar studenterna i grupparbete och genomförs av studenterna. De stöds av handledare i arbetet med att formulera projektplanerna och vid mellanliggande avstämningar.
Kursen inleds med föreläsningar, litteratur och seminarier om teorier och metoder för projekt- och lagarbete.
Tyngdpunkten ligger på att använda utredningsmetoder och experimentella metoder. Projekten behandlar idéer, koncept, mänsklig interaktion, rum, strukturer, innehåll, småskaligt eller storskaligt i landskapsarkitektur och har en verklig plats som utgångspunkt. Slutprodukten kan vara fullskalig tillfällig landskapsarkitektur, utställningar, affischer, modeller, filmer eller rapporter.
Exempel på projekt är en landskapsarkitekttävling, en gestaltnings- eller planeringsuppgift, tillfällig landskapsarkitektur eller installationer.
Projekt eller teman kan föreslås av lärarna om möjligt, men bör föreslås och skall beslutas av studenterna.
Granskning och bedömning grundar sig på projektplanen som syftar till att träna upp ett professionellt förhållningssätt till uppgiften.
Seminarier och aktiviteter kopplade till dem är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänt projektarbete enligt projektplanen skriven av projektgruppen och deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övergångsbestämmelser
• **Examination**: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning. **• Obligatoriska moment**: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ger 15 hp färdighetstränande poäng.Det rekommenderas att studenten har ett förslag på ett projekt före kursstart.
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Literature + scientific papers found during work
Copies of mentioned pages on canvas from course start. 10 copies of Mathur & da Cunha to lend. Saunders & Yu exist as electronic recourse (some parts for free).
Desimini, Jill & Waldheim, Charles (2016). Cartographic grounds: projecting the landscape imaginary. 1 ed. New York: Princeton Architectural Press. Pp. 6-19, 30-33, 46-51, 72-75, 176-195 (approx. 45pp)
Foxley, Alice & Vogt, Günther (2010). Distance & engagement: walking, thinking and making landscape. Baden, Switzerland: Lars Muller Publishers. Pp. 7-32, 447 (approx. 25 pages)
Halprin, Lawrence (1986). Lawrence Halprin: changing places : {exhibition] San Francisco Museum of Modern Art from 3 July to 24 August, 1986. San Francisco, Calif.: The Museum. Pp. 11-33 (approx. 20 pages)
Mathur, Anuradha & Cunha, Dilip da (red.) (2014). Design in the terrain of water. [Point Reyes Station, California]: ORO editions. (Read the texts of Mathur & da Cunha, Hirsch, Spirn, Yu, Hood, Braham, Leatherbarrow, Dreiseitl, Echeverria & Gutiérrez, Latz & Todd). Pp. VIII-XII, 1-11, 40-49, 50-65, 82-89, 140-147, 154-185, 202-209. (approx. 90 pages)
McHarg, Ian L. (1992). Design with nature. New York: Wiley. Pp. 162-173 (approx. 10 pages)
Olin, Laurie. (2011). Form, Meaning, and Expression in Landscape Architecture. In Meaning in landscape architecture & gardens: four essays, four commentaries. Treib, Marc. & Gillette, Jane Brown. (eds.). New York: Routledge. pp. 22-81. (approx. 60 pages)
Saunders, William S. & Yu, Kongjian (red.). (2012). Designed ecologies: the landscape architecture of Kongjian Yu. Basel: Birkhäuser. Pp. 7-19, 42-49, 152-157 (approx. 20 pages)
Seggern, H & Werner, J. (2008). Designing as an integrative process of creating knowledge. In Lucia Grosse-Bachle, Hille Seggern, and Julia Werner (ed.) Creating Knowledge. Innovation Strategies for Designing Urban Landscapes, JOVIS Verlag GmbH, Berlin, pp. 35-65. (approx. 30 pages)
Treib, Marc. (red.) (2008). Representing landscape architecture. London: Taylor & Francis. Pp. 74-95 (approx. 20 pages)
Electronic websites for project search
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/
https://ipbes.net/
https://www.slu.se/en/departments/urban-rural-development/research/la-research/ongoing-projects/coala/
https://www.mathurdacunha.com/
https://placesjournal.org/
http://www.landezine.com/
...and newspapers and other on climate change, coastal adaptation and on design