Studio - Large scale landscape project
Kursen tillämpar särskilda urvalskriterier baserat på antal avklarade högskolepoäng i ämnet landskapsarkitektur, enligt beslut SLU.ua.2023.1.1.1-747
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för LK0314
Läsåret 2023/2024
Studio - Large scale landscape project (LK0314-30149)
2024-01-15 - 2024-03-19
Läsåret 2022/2023
Studio - Large scale landscape project (LK0314-30040)
2023-01-16 - 2023-03-21
Läsåret 2021/2022
Studio - Large scale landscape project (LK0314-30134)
2022-01-17 - 2022-03-23
Läsåret 2020/2021
Studio - Large scale landscape project (LK0314-30132)
2021-01-18 - 2021-03-23
Läsåret 2019/2020
Studio - Large scale landscape project (LK0314-30038)
2020-01-20 - 2020-03-24
Läsåret 2018/2019
Studio - Large scale landscape project (LK0314-20034)
2018-11-05 - 2019-01-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0314 Studio - Large scale landscape project, 15,0 Hp
Studio - Large scale landscape projectÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Landskapskaraktärsanalys | 7,5 | 0202 |
Gestaltningsförslag | 7,5 | 0203 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 150 hp, varav 90 hp i landskapsarkitektur och/eller arkitektur och/eller stadsplanering och/eller geografi och/eller landskaps- eller urbanekologi och/eller vatten-miljö teknik och/eller geoteknik och/eller stadsbyggnadsteknik och Engelska 6, eller antagen till masterprogrammet Landskapsarkitektur för hållbar urbanisering.Mål
Innehåll
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
-Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
LK0314 Literature list
This list contains literature that will be discussed in seminars or needed in assignments in order to pass the course.
Literature seminar 1 - Landscape analysis
Stahlschmidt, P., Swaffield, S., Primdahl, J. & Nellemann, V. (2017). Landscape Analysis: Investing the Potential of Space and Place.
- Chapter 1, Landscape change and the need for analysis, pp 1-17
- Chapter 2, Framing analysis: values, experts and citizens pp 18-32
- Chapter 7, Site selection and landscape potential, pp 129-152
- Chapter 8, Impact assessment and future studies, pp 153-175
Also choose one of these articles on Canvas
Brunetta, G. and A. Voghera (2008). "Evaluating Landscape for Shared Values: Tools, Principles, and Methods." Landscape Research 33(3): 71-87.
Butler, A. (2018). Landscape assessment as conflict and consensus. In Defining Landscape Democracy: A Path to Spatial Justice. Eds Egoz, S, Jörgensen, K. & Ruggeri, D. Cheltenham, UK, Edward Edgar Publishing Limited**: pp **85-95.
Dakin, S. (2003). "There's more to landscape than meets the eye: towards inclusive landscape assessment in resource and environmental management." The Canadian Geographer 47(2): 185-200.
Papmehl-Dufay, L. (2015). Places That Matter. In Eds. Hermans, R., Kolen, J. and Renes, H. Landscape Biographies : Geographical, Historical and Archaeological Perspectives on the Production and Transmission of Landscapes. Amsterdam University Press. E-book https://ebookcentral.proquest.com/lib/slub-ebooks/reader.action?docID=3563346
Stephenson, J. (2008). "The cultural values model: An integrated approach to values in landscapes." Landscape and Urban Planning 84: 127-139. https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2007.07.003
Qviström, M. (2023) Decentring landscape: rethinking landscape analysis with a relational ontology, Landscape Research, 48:8, 1108-1119, DOI: 10.1080/01426397.2023.2230911
Literature seminar 2 – Design
Lawson, B. (2005). How Designers Think: The design process demystified. 4th edition.
- Chapter 3 (part of) Route maps of the design process, pp 48-52
- Chapter 4 (part of)The components of design problems, pp 53-57
- Chapter 6 A model of design problems, pp 83-111
- Chapter 7 Problems, solutions and the design process, pp 112-128
Literature seminar – Field trip
Presented later.
Working in project/planning system, method
Trafikverket (2014) Strategic Choice of Measure: A new step for planning of transport solutions
http://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1364091/FULLTEXT01.pdf
Trafikverket (2018). Landscape as an Arena: Integrated Landscape Character Assessment-Method Description
References
There will be literature presented both in the studio and on canvas as aid, inspiration further knowledge.
Tomas Eriksson/Course manager